Tweedehands elektrische auto kopen

Occasionaanbod elektrische auto groeit snel, maar is het interessant?

Elk jaar komt er meer keus aan tweedehands elektrische auto's en de beschikbare modellen worden steeds beter. Toch heb je op de tweedehandsmarkt nog aanzienlijk minder keus dan er is aan nieuwe modellen. Dat wil niet zeggen dat een elektrische occasion niet interessant kan zijn.

Elektrische auto’s zijn lange tijd vooral interessant geweest voor zakelijke leaserijders. Na drie tot vijf jaar loopt hun leasecontract af en belanden de auto’s op de particuliere tweedehandsmarkt. Het occasionaanbod groeit daardoor snel.

In de afgelopen jaren is de techniek van elektrische auto’s flink verbeterd waardoor oudere modellen met name op het gebied van actieradius en laadmogelijkheden achterlopen op nieuwe auto’s. Daar staat tegenover dat accu’s lang goed blijven, wat weer een positief effect heeft op de restwaarde van elektrische auto’s.

Deze tweedehands elektrische auto's zijn nu te koop

Actieradius

Het nadeel van de meeste elektrische occasions is de relatief lage actieradius. Hebben veel middenklasse elektrische auto’s tegenwoordig een accu van meer dan 60 kWh, zo’n vijf jaar terug was een dergelijk grote accu nog voorbehouden aan de Tesla Model S. De meeste elektrische occasions van die leeftijd hebben dan ook een accu met een capaciteit tussen de 20 en 30 kWh, wat resulteert in een actieradius tussen de 125 en 250 kilometer.

Staat van de accu

Het belangrijkste onderdeel van een elektrische auto is de accu, die bepaalt uiteindelijk hoe ver je kunt rijden. De meeste mensen zullen het fenomeen accudegradatie kennen: na twee jaar gaat je smartphone veel minder lang mee op een volle accu dan toen hij nieuw was.

Ook accu’s van elektrische auto’s degraderen, maar gelukkig blijkt uit gebruikservaringen dat dit veel minder snel gaat dan bij bijvoorbeeld smartphones.

Nu er wereldwijd duizenden elektrische auto’s zijn van vijf jaar of ouder, blijkt dat vrijwel alle modellen nog tussen de 80 en 97 procent van de originele accucapaciteit over hebben, waarbij het merendeel zelfs boven de 90 procent zit.

Werkelijke actieradius bepalen

Dat accu's langer goed blijven wil niet zeggen dat je daarom niet kritisch moet kijken naar de accu van een potentieel interessante elektrische occasion. Ga een lange proefrit maken, waarbij je de gereden afstand volgens de kilometerstand vergelijkt met de afname in actieradius, om een idee te krijgen van de werkelijke actieradius van een gebruikte elektrische auto.

Laadmogelijkheden

Niet alleen de actieradius en accu is van belang, ook de laadmogelijkheden kunnen bepalen of een auto wel of niet voor jou geschikt is. Rij je zo nu en dan wat langere afstanden, dan kan dat elektrisch, maar zal je onderweg moeten snelladen. Die functie moet je elektrische auto dan wel hebben, dat was een aantal jaar terug nog minder vanzelfsprekend dan tegenwoordig.

Gebruik je de auto vooral in en rondom de stad, dan zal je vooral thuis en/of op je werk opladen en is een snellaadfunctie minder belangrijk.

Gebruikskosten

Qua gebruikskosten zitten er geen hele grote verschillen tussen een gebruikte of nieuwe elektrische auto, de afschrijving buiten beschouwing gelaten. Zo zul je goedkoper kunnen laden wanneer je thuis of op je werk de beschikking hebt over een laadpaal.

Door de mogelijk kleinere accu ben je misschien wat vaker aan het snelladen en dit is een stuk duurder dan thuis of aan een openbare paal op straat laden. Neem dit dus allemaal mee in je kostenplaatje.

Restwaarde

Toen de eerste moderne elektrische auto´s op de markt verschenen waren er veel vragen over de restwaarde. Die hangt natuurlijk sterk samen met de levensduur van het duurste onderdeel van de auto: de accu.

Dat nu blijkt dat die accu's na vele jaren nog steeds goed functioneren heeft een positief effect op de restwaarde. Zo positief zelfs, dat ING in 2019 becijferde dat nieuwe elektrische auto's na vijf jaar circa 50 procent van hun waarde verloren zullen hebben, terwijl diesel- en benzineauto's respectievelijk 60 en 70 procent van hun waarde verliezen in dezelfde periode.

Ondanks deze positieve ontwikkelingen blijft de restwaarde van elektrische auto's nog onzeker.

Subsidies en financiële voordelen

Die lage afschrijving in combinatie met de nog altijd wat hogere aanschafprijs maakt wel dat tweedehands elektrische auto's duurder zijn dan vergelijkbare occasions met een verbrandingsmotor. Om de aanschaf van elektrische occasions te stimuleren heeft de overheid een aanschafsubsidie van 2000 euro beschikbaar gesteld.

Net als voor nieuwe elektrische auto’s profiteer je met een elektrische occasion van nog meer financiële voordelen. Je betaalt bijvoorbeeld geen motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting) en BPM.

Tweedehands elektrische auto kopen

Of een tweedehands elektrische auto voor jou interessant is, hangt vooral af van hoe je de auto wil gebruiken. Is het je primaire vervoersmiddel, rij je bijna uitsluitend korte afstanden of maak je regelmatig ritten van meer dan 250 kilometer? Dit zijn allemaal zaken om in overweging te nemen.

Om een indruk te krijgen van het huidige aanbod aan tweedehands elektrische auto’s kun je een kijkje nemen op ons occasionplatform. De vraagprijs van elektrische occasions wordt vaak exclusief btw geadverteerd, in veel gevallen moet je dus nog 21 procent bij de prijs optellen.

Private lease

Het aanbod van tweedehands elektrische auto’s in combinatie met private lease is nog klein. Vind je de prijzen van elektrische occasions nog aan de hoge kant of wil je je geen zorgen maken over de restwaarde, dan is private lease van een nieuwe elektrische auto natuurlijk ook een optie. 

Bekijk het aanbod tweedehands elektrische auto's