Tweedehands elektrische auto kopen

Occasionaanbod elektrische auto groeit snel, maar is het interessant?

In de komende jaren gaan we een flinke uitbreiding krijgen van het aanbod elektrische auto’s die net vijf jaar oud zijn. Deze auto’s komen terug uit de zakelijke lease. Veel meer aanbod betekent dat de prijzen onder druk komen te staan. En daar kun je als particulier voordeel van hebben. De kopers voor een tweedehands elektrische auto staan nog niet echt in de rij, dus je hebt keuze. Maar is het ook interessant?

De elektrische auto’s die nu als tweedehands op de markt komen lenen zich uitstekend voor het dagelijks gebruik en als je de afstand tot je werk niet extreem is kun je voor woon-werkverkeer met een elektrische auto prima uit de voeten. Maak je geregeld lange ritten en heb je tussen die ritten weinig oplaadtijd, dan moet je je afvragen of een elektrische auto wel zo handig is.

Opladen

De auto moet natuurlijk wel opgeladen worden. Het mooiste is een stallingsplek aan huis, waar je een ‘laadpunt’ kunt laten plaatsen (vanaf ongeveer € 1.000) of gewoon aan een stopcontact kunt opladen. Dat laatste duurt wel wat langer, maar laden gebeurt voornamelijk ‘s nachts en dan mag het best wat langer duren. Het nachttarief is bovendien nog goedkoper ook.
Zit er een stoep tussen je laadpunt thuis en de auto? Zorg er dan wel even voor dat er geen ongelukken gebeuren met de laadkabel die over de grond ligt. Een publieke laadpaal vlakbij kan ook, maar die is niet altijd beschikbaar. 

Goedkoper rijden

Naast de lagere brandstofkosten is onderhoud aan een elektrische auto is ook veel goedkoper, want er is geen olie, er zijn geen filters, geen bougies, geen distributieriem.
Een ander aspect is de vrijstelling van Houderschapsbelasting. Dat scheelt natuurlijk ook! Die geldt nu voor alle volledig elektrische auto’s. Hoe lang dat van kracht blijft is niet te voorspellen. Die vrijstelling vervalt, zodra het de schatkist te veel inkomsten gaat schelen. Vooralsnog moet het dienen als een stimulans om mensen de elektrische auto in te krijgen.

Batterij en restwaarde

De twijfels bij het kopen van een nieuwe of gebruikte elektrische auto zitten hem in de capaciteit van de batterij én de restwaarde als je de auto weer wilt verkopen. De experts van de ANWB zien dat de restwaarde van een elektrische auto de afgelopen tijd naar boven wordt bijgesteld en dat is gunstig.  De elektrische auto blijkt dus meer waardevast dan aanvankelijk werd ingeschat. Dat komt mede door het beperkte verlies in capaciteit van het accupakket.

Op zoek naar een tweedehands elektrische auto

Ga je op zoek naar gebruikte elektrische auto’s, houdt er dan wel rekening mee dat veel van deze auto’s worden geadverteerd met een prijs éxclusief BTW. Soms staat dat alleen in de toelichting vermeld. Dat is wel interessant voor wie zo’n auto zakelijk koopt maar voor ons als particulier geeft het een vertekend beeld: je moet er dus in sommige gevallen nog ‘even’ 21% bij optellen.

Elektrisch rijden voor een vast maandbedrag

Rijd je liever een gloednieuwe elektrische auto, maar vind je de prijzen nog aan de hoge kant, dan is private lease natuurlijk ook een optie.