Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Een tweedehands elektrische auto kopen: is dat interessant?

En waar moet je op letten?

Het aanbod van tweedehands elektrische auto's wordt steeds interessanter. Elk jaar komt er meer keus en de beschikbare modellen worden beter én goedkoper. Waar moet je op letten wanneer je een gebruikte EV wilt kopen?

Elektrische auto’s waren lange tijd vooral interessant voor zakelijke leaserijders. Na drie tot vijf jaar loopt hun leasecontract af en belanden de auto’s op de particuliere tweedehandsmarkt. Het occasionaanbod groeit inmiddels snel. De verwachting is dat er aan het einde van 2024 heel veel gebruikte Tesla's op tweedehands markt komen.

Uit de ANWB Elektrisch Rijden Monitor 2024 blijkt dat de hoge prijs voor consumenten nog altijd de belangrijkste drempel is om een elektrische auto te kopen. Dat geldt misschienvoor nieuwe auto's, maar gebruikte exemplaren worden juist voordeliger.

Kopers gebruikte EV's profiteren

In de afgelopen jaren is de techniek van elektrische auto’s flink verbeterd. Hierdoor lopen oudere modellen met name op het gebied van actieradius en laadmogelijkheden achter op nieuwe auto’s. Daardoor dalen ze hard in waarde, wat een nadelig effect heeft op de afschrijving van EV's. Die hoge afschrijving is echter al door de zakelijke rijders betaald. Kopers van gebruikte auto's kunnen nu juist profiteren.

Voor het eerst is bij auto's van vijf jaar oud de elektrische variant voordeliger dan de benzineversie (na aftrek van € 2.000 aanschafsubsidie). Verder blijkt dat de gebruikte accu’s in de regel lang goed blijven, wat weer een positief effect heeft op de restwaarde. Bij twijfel kun je de batterij van een EV tegenwoordig laten keuren.

De grafiek laat het verloop van de waarde van een in 2019 nieuw gekochte benzineauto tegenover een in 2019 nieuw gekochte elektrische auto zien.

Actieradius

Het nadeel van de meeste elektrische occasions is de vaak nog relatief lage actieradius. Veel middenklasse elektrische auto’s hebben tegenwoordig een flink accupakket en bijbehorende actieradius. Zo’n vijf jaar terug was een elektrische middenklasse of kleine auto met meer dan 250 km rijbereik nog moeilijk te vinden. En dat zie je voorlopig nog even terug in het aanbod, maar ook hier gaan de actieradiussen langzaam omhoog. 

Staat van de accu

Het belangrijkste onderdeel van een elektrische auto is de accu, die bepaalt uiteindelijk hoe ver je kunt rijden.

Ook accu’s van elektrische auto’s degraderen, maar over hoe snel dat gaat, valt lastig iets te zeggen. In de regel zien we dat elektrische auto’s van vijf jaar oud nog tussen de 80 en 97% capaciteit over hebben.
Ga je een proefrit maken met een tweedehands EV, vraag de verkoper dan de accu vooraf helemaal op te laden (100 %). Op het dashboard van de auto kun je vervolgens de te verwachten actieradius aflezen.

Garantie op de accu

Veel merken hanteren een verlengde garantiegermijn op hun accu's. De kans is dus aanwezig dat ook op jouw elektrische occasion nog garantie op het accupakket zit.

Werkelijke actieradius bepalen

Dat accu's langer goed blijven, wil niet zeggen dat je hier niet kritisch moet kijken als je een tweedehands elektrische auto op het oog hebt. Maak een lange proefrit en vergelijk de kilometerstand met de afname in actieradius. Dat geeft je een idee van de werkelijke actieradius van de auto. Je kunt de batterij eventueel ook laten testen.

Laadmogelijkheden

Niet alleen de actieradius en accu zijn van belang. Ook de laadmogelijkheden kunnen bepalen of een auto wel of niet voor jou geschikt is. 

1 fase of 3 fase laden

Let voor aankoop goed op of de auto de mogelijkheid heeft om 3 fase te laden. Hiermee kun je namelijk veel sneller thuisladen. Lang niet elke auto heeft die mogelijkheid en achteraf aanpassen is niet mogelijk. Even ter vergelijking: het opladen van een accu met een vermogen van 80 kwH duurt met 3 fase laden zo'n 8 uur. Bij 1 fase laden duurt dat al snel 20 uur.

Snelladen

Rij je zo nu en dan wat langere afstanden, dan kan dat elektrisch, maar zul je onderweg moeten snelladen. Die functie moet je elektrische auto dan wel hebben. Dit was een aantal jaar geleden minder vanzelfsprekend dan tegenwoordig.

Het is belangrijk om te kiezen voor een auto een CCS stekker. Het alternatief - Chademo - komt veel minder voor, dus bij aanleg van snellaadstations worden er geen snelladers meer gemonteerd met deze aansluiting. In de praktijk betekent dat dus dat je met dit type stekker op veel minder plekken kunt snelladen. 

Gebruik je de auto vooral in en rondom de stad? En laad je vooral thuis en/of op je werk? Dan is een snellaadfunctie minder belangrijk.

Gebruikskosten

Qua gebruikskosten zitten er geen hele grote verschillen tussen een gebruikte of nieuwe elektrische auto, de afschrijving buiten beschouwing gelaten.

Door de mogelijk kleinere accu ben je misschien wat vaker aan het snelladen - zoals gezegd: indien mogelijk. Dit is een stuk duurder dan thuis, op je werk of aan een openbare paal op straat laden. Neem dit dus mee in je kostenplaatje.

Restwaarde

Toen de eerste moderne elektrische auto's op de markt verschenen, waren er veel vragen over de restwaarde. Die hangt natuurlijk sterk samen met de levensduur van het duurste onderdeel van de auto: de accu. Dat in de praktijk blijkt dat accu's na vele jaren nog steeds goed functioneren, heeft een positief effect op de restwaarde. We zien bovendien dat de restwaarde op de tweedehands markt na de eerste vijf jaar stabiliseert. Elektrische auto's zijn daardoor in sommige gevallen zelfs goedkoper dan benzinemodellen!

Subsidies en financiële voordelen

Om de aanschaf van elektrische occasions te stimuleren, biedt de overheid een aanschafsubsidie van € 2.000 voor tweedehands elektrische auto's. Sinds 9 januari 2024 kun je subsidie aanvragen voor een in 2024 gekochte elektrische occasion. Let wel: in eerdere jaren was de subsidiepot binnen een half jaar leeg.

Er zijn nog meer financiële voordelen. Je betaalt bijvoorbeeld tot en met 2024 geen motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting) en bpm. Let op: dit gaat wel veranderen.

Tweedehands elektrische auto kopen

Of een tweedehands elektrische auto voor jou interessant is, hangt vooral af van hoe je de auto wil gebruiken. Is het je belangrijkste vervoersmiddel, rij je bijna uitsluitend korte afstanden of maak je regelmatig ritten van meer dan 250 kilometer? Dit zijn allemaal zaken om in overweging te nemen.

Om een indruk te krijgen van het huidige aanbod aan tweedehands elektrische auto’s, kun je een kijkje nemen op ons occasionplatform.