Tweedehands elektrische auto kopen

Occasionaanbod elektrische auto groeit snel, maar is het interessant?

Elektrische auto’s zijn lange tijd vooral interessant geweest voor zakelijke rijders. Zij kopen de auto niet zelf, maar rijden hem voor een bepaalde tijd via een leaseconstructie. Na drie tot vijf jaar loopt hun leasecontract af en belanden de auto’s op de tweedehandsmarkt. Elk jaar komt er dus meer keus aan tweedehands elektrische auto's en de beschikbare modellen worden steeds beter. Toch heb je op de tweedehandsmarkt nog aanzienlijk minder keus dan er is aan nieuwe modellen. Dat wil niet zeggen dat een elektrische occasion niet interessant kan zijn.

Hebben veel middenklasse elektrische auto’s tegenwoordig een accu van meer dan 60 kWh, zo’n vijf jaar terug was een dergelijk grote accu nog voorbehouden aan de Tesla Model S. De meeste elektrische occasions van die leeftijd hebben dan ook een accu met een capaciteit tussen de 20 en 30 kWh, wat resulteert in een actieradius tussen de 125 en 250 kilometer. Of een tweedehands elektrische auto voor jou interessant is, hangt dan ook vooral af van hoe je de auto wil gebruiken. Is het je primaire vervoersmiddel, rij je bijna uitsluitend korte afstanden of maak je regelmatig ritten van meer dan 250 kilometer? Houd er ook rekening mee dat een elektrische auto in de winter minder ver komt op een acculading, dit kan tot 20 procent schelen.

Laadmogelijkheden van oudere auto's

Niet alleen de actieradius is van belang, ook de laadmogelijkheden kunnen bepalen of een auto wel of niet voor jou geschikt is. Rij je zo nu en dan wat langere afstanden, dan kan dat elektrisch, maar zal je onderweg moeten snelladen. Die functie moet je elektrische auto dan wel hebben, dat was een aantal jaar terug nog minder vanzelfsprekend dan tegenwoordig. Gebruik je de auto vooral in en rondom de stad, dan zal je vooral thuis en/of op je werk opladen en is een snellaadfunctie minder belangrijk.

Hoe zit het met de accu van tweedehands elektrische auto's?

Het belangrijkste onderdeel van een elektrische auto is de accu, die bepaalt uiteindelijk hoe ver je kunt rijden. De meeste mensen zullen het fenomeen accudegradatie kennen: na twee jaar gaat je smartphone veel minder lang mee op een volle accu dan toen hij nieuw was. Ook accu’s van elektrische auto’s degraderen, maar gelukkig blijkt uit gebruikservaringen dat dit veel minder snel gaat dan bij bijvoorbeeld smartphones. Nu er wereldwijd duizenden elektrische auto’s zijn van vijf jaar of ouder, blijkt dat vrijwel alle modellen nog tussen de 80 en 97 procent van de originele accucapaciteit over hebben, waarbij het merendeel zelfs boven de 90 procent zit.

Dat wil niet zeggen dat je daarom niet kritisch moet kijken naar de accu van een potentieel interessante elektrische occasion. Vaak kun je via de boordcomputer de status van de batterij oproepen of kan de dealer een uitdraai maken van de batterijconditie. Er zijn zelfs apps te koop voor je smartphone, waarmee je in combinatie met een OBD-dongle zelf de accu-informatie van een auto kan uitlezen. Ga in ieder geval een lange proefrit maken, waarbij je de gereden afstand volgens de kilometerstand vergelijkt met de afname in actieradius. Zo krijg je het beste een idee van de werkelijke actieradius van een gebruikte elektrische auto.

Lees meer over de accu van een elektrische auto

Afschrijving en gebruikskosten

Qua gebruikskosten zitten er geen hele grote verschillen tussen een gebruikte of nieuwe elektrische auto, de afschrijving buiten beschouwing gelaten. Zo zul je goedkoper kunnen laden wanneer je thuis of op je werk de beschikking hebt over een laadpaal. Door de mogelijk kleinere accu ben je misschien wat vaker aan het snelladen en dit is een stuk duurder dan thuis of aan een openbare paal op straat laden. Neem dit dus allemaal mee in je kostenplaatje.

Toen de eerste moderne elektrische auto´s op de markt verschenen waren er veel vragen over de restwaarde. Die hangt natuurlijk sterk samen met de levensduur van het duurste onderdeel van de auto: de accu. Dat nu blijkt dat die accu's na vele jaren nog steeds goed functioneren heeft een positief effect op de restwaarde. Zo positief zelfs, dat ING in 2019 becijferde dat nieuwe elektrische auto's na vijf jaar circa 50 procent van hun waarde verloren zullen hebben, terwijl diesel- en benzineauto's respectievelijk 60 en 70 procent van hun waarde verliezen in dezelfde periode. Die lage afschrijving in combinatie met de nog altijd wat hogere aanschafprijs maakt wel dat tweedehands elektrische auto's duurder zijn dan vergelijkbare occasions met een verbrandingsmotor. Overigens wordt de vraagprijs van elektrische occasions vaak exclusief btw geadverteerd, in veel gevallen moet je dus nog 21 procent bij de prijs optellen.

Een elektrische auto is ook gewoon een auto

Los van de aandrijflijn geldt dat je bij een elektrische occasion op dezelfde dingen moet letten als bij elke andere tweedehands auto. Zijn banden, remmen en schokdempers bijvoorbeeld in goede staat, heeft de auto geen schades en is het interieur vrij van kraakjes en rammeltjes. In een stille elektrische auto zul je je nog eerder storen aan vervelende bijgeluiden als in een auto met verbrandingsmotor. Het onderstel krijgt het iets zwaarder te verduren door het hoge gewicht van het accupakket, terwijl bijvoorbeeld de remmen juist weer minder zwaar belast worden door regeneratief remmen. Kom goed beslagen ten ijs en lees ons 11-stappenplan voor het kopen van een gebruikte auto.

Bekijk het aanbod tweedehands elektrische auto's