Alle fiscale voordelen voor elektrische auto’s op een rij

Zou elektrisch rijden even zwaar belast worden als rijden op een fossiele brandstof, dan zou het een stuk duurder zijn. Om de aankoop en het gebruik van elektrische auto’s te stimuleren zijn er diverse fiscale voordelen die elektrisch rijden aantrekkelijker maken.

Fiscale voordelen voor particulieren

In tegenstelling tot een brandstofauto heb je als particuliere elektrische autorijder verschillende fiscale voordelen, zowel op de vaste als variabele kosten.

Vrijstelling van BPM

Bpm is een soort ‘luxebelasting’ op auto’s, gebaseerd op een basisbedrag verhoogd met een opslag per gram CO2-uitstoot van de betreffende auto’s. Hierdoor betaal je voor een zuinige auto minder bpm dan voor een onzuinige. Een elektrische auto heeft geen directe CO2-uitstoot en is daarnaast ook vrijgesteld van het basisbedrag. Je betaalt dus in het geheel geen bpm bij aanschaf van een elektrische auto.

Vrijstelling van MRB

Iedere voertuigbezitter betaalt ‘motorrijtuigenbelasting’ (in de volksmond ook wel bekend als wegenbelasting), behalve eigenaren van een volledig elektrische auto. Zij zijn door de Rijksoverheid tot en met 2024 vrijgesteld van MRB.

Aanschafsubsidie voor nieuwe en gebruikte elektrische auto's

Naast de belastingvoordelen is er voor particulieren een subsidie voor elektrische auto's beschikbaar. Op deze subsidie zit jaarlijks wel een limiet en de pot voor 2022 is ondertussen leeg. Vanaf 2 januari 2023 kunnen nieuwe aanvragen worden ingediend voor auto's waarvan het koop- of leasecontract in 2023 is getekend. 

Lees alles over de subsidie op elektrische auto's

Fiscale voordelen voor ondernemers en zakelijke rijders

Als ondernemer of zakelijke rijder van een elektrische auto kun je rekenen op fiscale voordelen. Deze voordelen worden overigens wel langzaamaan afgebouwd. 

Lage bijtelling

Wie een elektrische auto leaset en deze ook privé gebruikt, betaalt een lager bijtellingstarief dan voor een auto met verbrandingsmotor. Dit geldt ook voor ondernemers die hun zakelijke elektrische auto privé gebruiken. Wel gaat de bijtelling op elektrische auto's elk jaar wat omhoog, tot deze in 2026 gelijk is aan die van alle andere auto’s. Bekijk het actueel overzicht van de bijtellingsstaffels per jaar.

MIA en VAMIL

De ‘milieu-investeringsaftrek’ (MIA) en de 'willekeurige afschrijving milieu-investeringen' (Vamil) zijn per 2022 niet meer van toepassing op elektrische personenauto's. De overheid vindt dat de elektrische auto ondertussen gangbaar is en dus geen stimulans meer nodig heeft. Wel komen waterstofauto's, auto's met geïntegreerde zonnecellen en veel elektrische bestelwagens nog in aanmerking voor MIA\Vamil

Lees meer over fiscale voordelen voor ondernemers

Verlaagde energiebelasting voor laadpalen

De overheid heeft een tijdelijke verlaging van de energiebelasting voor laadpalen ingevoerd. Dit heeft overigens geen directe impact op particuliere bezitters van een elektrische auto. Door deze maatregel betaalt de eigenaar van een laadpaal met een eigen aansluiting op het stroomnet (vrijwel zonder uitzondering oplaadpalen in de publieke ruimte) een lagere belasting op de geleverde elektriciteit. Normaal gesproken zijn laadpaaleigenaren over de eerste 10.000 kWh net geen tien cent per kWh belasting schuldig, in dit geval slechts iets meer dan vijf cent. In totaal levert dat een besparing op van ongeveer 470 euro per laadpaal per jaar. Deze verlaging is in eerste instantie bedoeld om het plaatsen van laadpalen financieel aantrekkelijker te maken, maar zal indirect ook bijdragen aan meer aanbod en lagere tarieven.

Wat kost elektrisch rijden?

Andere leden bekeken