Alle fiscale voordelen voor elektrische auto’s op een rij

Zou elektrisch rijden even zwaar belast worden als rijden op een fossiele brandstof, dan zou het een stuk duurder zijn. Om de aankoop en het gebruik van elektrische auto’s te stimuleren zijn er diverse fiscale voordelen die elektrisch rijden aantrekkelijker maken.

Fiscale voordelen voor particulieren

In tegenstelling tot een brandstofauto heb je als particuliere elektrische autorijder verschillende fiscale voordelen, zowel op de vaste als variabele kosten.

Vrijstelling van BPM

BPM is een soort ‘luxebelasting’ op auto’s, gebaseerd op een basisbedrag verhoogd met een opslag per gram CO2 uitstoot van de betreffende auto’s. Hierdoor betaal je voor een zuinige auto minder BPM dan voor een onzuinige. Een elektrische auto heeft geen directe CO2-uitstoot en is daarnaast ook vrijgesteld van het basisbedrag. Je betaalt dus in het geheel geen BPM bij aanschaf van een elektrische auto.

Vrijstelling van MRB

Iedere voertuigbezitter betaalt ‘motorrijtuigenbelasting’ (in de volksmond ook wel bekend als wegenbelasting), behalve eigenaren van een volledig elektrische auto. Zij zijn door de Rijksoverheid tot en met 2024 vrijgesteld van MRB.

Naast belastingvoordelen kunnen particulieren die een elektrische auto aanschaffen vanaf 1 juli rekenen op een aanschafsubsidie. Deze bedraagt 2000 euro voor een tweedehands elektrische auto en 4000 euro voor een nieuwe.

Lees alles over de aanschafsubsidie op elektrische auto's

Fiscale voordelen voor ondernemers en zakelijke rijders

Als ondernemer of zakelijke rijder van een elektrische auto kun je rekenen op soms lucratieve fiscale voordelen. Deze voordelen worden overigens wel langzaamaan afgebouwd. 

Lage bijtelling

Wie een elektrische auto leaset en deze ook privé gebruikt, betaalt een lager bijtellingstarief dan voor een auto met verbrandingsmotor. Dit geldt ook voor ondernemers die hun zakelijke elektrische auto privé gebruiken. Wel gaat de bijtelling op elektrische auto's elk jaar wat omhoog, tot deze in 2026 gelijk is aan die van alle andere auto’s. Bekijk het actueel overzicht van de bijtellingsstaffels per jaar.

MIA en VAMIL

Op basis van de ‘milieuinvesteringsaftrek’ (MIA) mag een ondernemer in 2020 13,5 procent van de aanschafprijs van een elektrische auto (tot een maximum van 40.000 euro) aftrekken van de winst. Dat is fors lager dan in 2019, toen de MIA nog 27 procent bedroeg. Dankzij de 'willekeurige afschrijving milieu-investeringen' (Vamil) mag een ondernemer het eerste jaar tot 75 procent afschrijven, wat vooral een liquiditeitsvoordeel geeft.

Verlaagde energiebelasting voor laadpalen

De overheid heeft een tijdelijke verlaging van de energiebelasting voor laadpalen ingevoerd. Dit heeft overigens geen directe impact op particuliere bezitters van een elektrische auto. Door deze maatregel betaalt de eigenaar van een laadpaal met een eigen aansluiting op het stroomnet (vrijwel zonder uitzondering oplaadpalen in de publieke ruimte) een lagere belasting op de geleverde elektriciteit. Normaal gesproken zijn laadpaaleigenaren over de eerste 10.000 kWh net geen tien cent per kWh belasting schuldig, in dit geval slechts iets meer dan vijf cent. In totaal levert dat een besparing op van ongeveer 470 euro per laadpaal per jaar. Deze verlaging is in eerste instantie bedoeld om het plaatsen van laadpalen financieel aantrekkelijker te maken, maar zal indirect ook bijdragen aan meer aanbod en lagere tarieven.

Wat kost elektrisch rijden?

Andere leden bekeken