Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Vergeet actieradius, het gaat om laadsnelheid

Snel de weg op lijkt belangrijker dan het bereik

De eerste vraag die bij een elektrische auto wordt gesteld is: ‘hoe ver kun je rijden met een volle batterij?’. Een relevante vraag, maar ‘Hoe snel kan hij opladen?’ is de vraag die er écht toe gaat doen.

Het laden van een auto neemt meestal behoorlijk wat tijd in beslag. Hang je elektrische auto thuis of in de straat aan een laadpaal en het duurt zomaar een uur of zes voor je accu weer vol is. Gelukkig kunnen de meeste auto’s snelladen, al is dat nog niet zo snel als de naam doet vermoeden. Afhankelijk van de auto duurt het aan een snellader zo’n 20 tot 40 minuten tot de accu weer grotendeels vol is. Daarom willen veel mensen het liefst zo’n groot mogelijke accu in hun auto. Anderen geven aan pas elektrisch te willen rijden als accu’s genoeg energie kunnen opslaan voor een groter bereik. Hoewel voor het milieu en de portemonnee is het beter om de accu’s niet te groot te maken en er juist voor te zorgen dat het laden veel sneller gaat.

Kilowattes?

Laadsnelheid elektrische auto

Hoe lang het snelladen duurt is afhankelijk van drie factoren: de capaciteit van het accupakket, de lader en de laadsnelheid. Als we het vergelijken met het vullen van een emmer water, dan is de tijd waarin een emmer gevuld is afhankelijk van het formaat van de emmer (de accucapaciteit) en de snelheid waarmee het water uit de kraan komt. Wij gaan het vooral over dat laatste hebben, de laadsnelheid.

De laadsnelheid drukken we uit in kilowatt, afgekort tot kW. De capaciteit van een accu geven we aan in kilowattuur (kWh) en dat maakt het makkelijk rekenen. Een auto die met 50 kW kan snelladen, laadt een accu met een capaciteit van 50 kWh in precies een uur van leeg naar vol. Zowel een laadsnelheid van 50 kW als een accu van 50 kWh (ongeveer goed voor 250 kilometer in de praktijk) zijn waardes die we op dit moment zien bij middenklasse elektrische auto’s. Hoewel een bereik van zo’n 250 kilometer voor veel ritten toereikend is, duren de laadstops die je eventueel maakt met deze laadsnelheid relatief lang. Op vakantie kun je bijvoorbeeld zomaar zes uur extra kwijt zijn voor je op je bestemming bent.

Snelladen wordt steeds sneller

Gelukkig zijn er steeds meer fabrikanten die de laadsnelheid van hun elektrische modellen fors verhogen. Tesla liep hier met haar razendsnelle superchargers (momenteel tot wel 250 kW) in voorop, maar dergelijke indrukwekkende waardes gaan we ook steeds meer bij betaalbare modellen zien. Hyundai en dochtermerk Kia hebben elektrische auto’s gepresenteerd met een vanafprijs onder de 45.000 eur en een maximale laadsnelheid tot wel 250 kW. Hiermee laad je in 10 minuten tot wel 150 kilometer bereik en is op vakantie een korte plas- en koffiepauze voldoende om weer twee tot drie uur te kunnen rijden.

We zitten nog niet op de snelheid van tanken, maar de laadstops worden wel steeds korter. Zo kort dat je in de nabije toekomst in een paar minuten genoeg hebt geladen om je bestemming te bereiken of na een koffiestop weer met een zo goed als volle accu kunt vertrekken. Als je zo snel zou kunnen laden, zou jij dan nog duizenden euro's extra willen betalen voor een grotere accu met meer dan 250 kilometer bereik?

Nu10%korting
Pechhulp voor je elektrische auto 

Ga ook met je elektrische auto zorgeloos de weg op. Nu 10% korting op Wegenwacht Europa Standaard!

Je elektrische auto verzekeren 

Met de autoverzekering van de ANWB is ook je elektrische auto goed verzekerd. Bereken je premie.

Laadpas van ANWB 

De gratis ANWB-laadpas geeft je toegang tot alle openbare oplaadpunten in Nederland.

ANWB Laadpalen 

Kies de laadpaal die bij jouw situatie past, voor thuis en op het werk. Vraag gratis en vrijblijvend een offerte aan.