Vergeet actieradius, het gaat om laadsnelheid!

De eerste vraag die bij een elektrische auto wordt gesteld is ‘hoe ver kun je rijden met een volle batterij?’. Een relevante vraag, maar ook eentje die in de toekomst steeds minder belangrijk gaat worden. ‘Hoe snel kan hij opladen?’ is de vraag die er écht toe gaat doen.

Het laden van een auto neemt tijd in beslag, behoorlijk wat tijd. Hang je elektrische auto thuis of in de straat aan een laadpaal en het duurt zomaar een uur of acht voor je accu weer vol is. Gelukkig kunnen de meeste auto’s snelladen, al is dat nog niet zo snel als de naam doet vermoeden. Afhankelijk van de auto duurt het aan een snellader zo’n 30 tot 45 minuten tot de accu weer grotendeels vol is. Niet voor niks willen de meeste mensen het liefst zo’n groot mogelijke accu in hun auto en geeft een andere groep consumenten aan pas elektrisch te willen rijden wanneer accu’s genoeg energie kunnen opslaan om nog veel verder te kunnen rijden.

Je kunt je echter afvragen hoe zinnig een elektrische auto is met een accu waarmee je 700 kilometer non stop kunt rijden. Er zullen maar weinig mensen zijn die zulke afstanden zonder rustpauzes kunnen rijden -het  is omwille van de verkeersveiligheid ook niet aan te raden- en het kost bovendien heel veel kostbare grondstoffen en geld om zulke grote accu’s te produceren. Voor het milieu en de portemonnee is het veel handiger om de accu’s niet te groot te maken en er juist voor te zorgen dat het laden veel sneller gaat.

Kilowattes?

Hoe lang het snelladen duurt is afhankelijk van twee factoren: de capaciteit van het accupakket en de laadsnelheid. Als we het vergelijken met het vullen van een emmer water, dan is de tijd waarin een emmer gevuld is afhankelijk van het formaat van de emmer (de accucapaciteit) en hoe hard je de kraan kunt openzetten. Wij gaan het vooral over dat laatste hebben, de laadsnelheid.

De laadsnelheid drukken we uit in kilowatt, afgekort tot kW. De capaciteit van een accu geven we aan in kilowattuur (kWh) en dat maakt het makkelijk rekenen. Een auto die met 50 kW kan snelladen, laadt een accu met een capaciteit van 50 kWh in precies een uur van leeg naar vol. Zowel een laadsnelheid van 50 kW als een accu van 50 kWh (ongeveer goed voor 250 kilometer in de praktijk) zijn waardes die we op dit moment zien bij middenklasse elektrische auto’s. Hoewel een bereik van zo’n 250 kilometer voor veel ritten toereikend is en je waarschijnlijk niet vaak tussentijds hoeft te snelladen, duren de laadstops die je maakt met deze laadsnelheid relatief lang. Op vakantie ben je bijvoorbeeld zomaar zes uur extra kwijt voor je op je bestemming bent.

Snelladen wordt steeds sneller

Gelukkig zijn er steeds meer fabrikanten die de laadsnelheid van hun elektrische modellen fors verhogen. Tesla liep hier met haar razendsnelle superchargers (momenteel tot wel 250 kW) in voorop, maar dergelijke indrukwekkende waardes gaan we ook steeds meer bij betaalbare modellen zien. Hyundai en dochtermerk Kia hebben elektrische auto’s gepresenteerd met een vanafprijs van minder dan 45.000 euro, maar een maximale laadsnelheid tot wel 250 kW. Daarmee kun je in 10 minuten tot wel 150 kilometer bereik laden en is op vakantie een korte plas- en koffiepauze voldoende om weer twee tot drie uur te kunnen rijden.

We zitten nog niet op de snelheid van tanken, maar de laadstops worden wel steeds korter. Zo kort dat je in de nabije toekomst in een paar minuten genoeg hebt geladen om je bestemming te bereiken of na een koffiestop weer met een zo goed als volle accu kunt vertrekken. Als je zo snel zou kunnen laden, zou jij dan nog duizenden euro's extra willen betalen voor een grotere accu met meer dan 250 kilometer bereik?

Dit moet je weten als je een elektrische auto gaat kopen