Zonnepanelen en elektrische auto

Zo laadt de zon een auto op

Heb je zonnepanelen én de mogelijkheid om je elektrische auto op eigen terrein op te laden? Dan wordt elektrisch rijden – afhankelijk van het aantal panelen en de juiste laadpaal – wel heel erg duurzaam en goedkoop.

Niet iedereen kan een privélaadpaal installeren. Je hebt er toch echt een eigen oprit of terrein voor nodig. Een kabel over de openbare weg leggen is vaak geen optie. Er zijn gemeenten die met een gedoogbeleid werken; hier kan een kabelmat de oplossing zijn. Veel gemeenten verbieden dit echter. Of je wordt zomaar aansprakelijk gesteld wanneer iemand erover struikelt.

Slimme investering

Is thuisladen wél een optie, dan is laden met zonnepanelen helemaal een slimme investering. Hoewel alle kleine beetjes helpen, geldt hier: hoe meer zonnevermogen, hoe beter. Neem bijvoorbeeld de Volkswagen ID.3 (58 kWh / 145 pk). Volgens fabrieksopgave verbruikt dit model 15,5 kilowattuur per 100 kilometer. Rij je zo’n 15.000 kilometer per jaar, dan eigent de ID.3 zich per jaar 2310 kWh stroom toe.

Dit vermogen zullen je zonnepanelen dus minimaal moeten opbrengen. Liever meer natuurlijk: dan kun je ook de rest van je elektrische apparaten van zonne-energie voorzien. Hoeveel panelen voor jouw situatie wenselijk zijn, is onder andere afhankelijk van het soort paneel en de ligging ten opzichte van de zon. Neem de ID.3 van hierboven en een optimaal geplaatst zonnepaneel met een (gemiddelde) jaaropbrengst van 300 kW. Dan heb je dus voor het opladen alleen al minimaal acht panelen nodig.

Geld terug met salderingsregeling

Wie zonnepanelen heeft, of zich erin heeft verdiept, is bekend met de zogenaamde ‘salderingsregeling’: energie die je zelf opwekt en niet gebruikt, vloeit naar het stroomnet. Voor dit overschot krijg je in principe geld terug van je energieleverancier. Tegen dezelfde prijs als wanneer je stroom afneemt. Met andere woorden: alle kilowatturen die je teruglevert, zijn gratis te gebruiken wanneer de zon niet schijnt. Zolang je maar niet meer verbruikt dan je hebt geproduceerd.

Dit zijn de voordelen van ANWB Energie

Nu zijn er plannen om deze regeling vanaf 2025 in stappen flink te versoberen. Elk jaar krijg je dan minder terug voor je overproductie. Per 2031 gaat het dan nog om een vergoeding van een paar centen per kWh.

Slimme laadpaal kiest altijd goedkoopste stroom

Waar je bij laden met zonnepanelen op moet letten, is of je laadpaal kan kiezen tussen netstroom en zonnepanelenstroom. Een slimme laadpaal checkt of er zonnestroom aanwezig is en gebruikt die om te laden. Heb je meer nodig en is de zon onder, dan kan netstroom worden toegevoegd, tegen nachttarief bijvoorbeeld. Alleen overdag met zonnestroom laden is natuurlijk heel interessant.

Heb je bovendien een paal die het zogenaamde bidirectioneel laden ondersteunt, dan wordt het helemaal interessant. Op het moment zijn er maar een paar auto’s die bidirectioneel laden ondersteunen en hierdoor in staat zijn om elektriciteit terug te geven aan een woning of het stroomnet (ook bekend als V2G oftewel Vehicle-to-Grid). Zo’n bidirectionele paal maakt van je auto in feite een grote thuisbatterij.

Via de slimme laadpaal stel je in hoeveel lading er in de auto moet achterblijven zodat je de dag erna je geplande route kunt rijden. Nu komt die actieradius niet heel snel in gevaar. Een huishouden verbruikt immers niet zoveel stroom: gemiddeld zo’n 8 kWh per dag met zijn viertjes. En 8 kWh is omgerekend naar actieradius goed voor circa 50 kilometer. Een slimme paal laadt dit overigens snel bij zodra de zon opkomt en de auto nog aan de paal hangt.

Wil je meer weten over zonladen?

Kortom: zonnepanelen en elektrische auto’s lijken voor elkaar gemaakt en kunnen de wereld een stuk groener maken. Wil je meer weten over de mogelijkheden voor jouw EV (of plug-in hybride), met onze online keuzehulp vraag je vrijblijvend een offerte aan.

Wat kost het opladen van een elektrische auto?