Waar voor je centen?

Kampioen december 2017

Kampioen Nationale Tanktest

Hoe tank je het goedkoopst? En waar het duurst? Lees de Kampioen Nationale Tanktest en bespaar gegarandeerd enkele tientjes per jaar. Plus: waarom je beter niet op maandagochtend kunt tanken.

Dat gevoel wanneer je benzine bijna op is. De wijzer staat diep in het rood en het ‘tank’-lampje brandt dreigend op je dashboard. Ga je pruttelend tot stilstand komen op de vluchtstrook? In Nederland is die kans klein. Met een kleine 4000 stations vind je bijna nergens ter wereld meer tankstations per vierkante kilometer. Wij hebben de prijzen van alle 3.819 stations vergeleken en geanalyseerd. Zo moet je met een bijna-lege-tank het meest zenuwachtig worden in Flevoland. Want in deze provincie moet je gemiddeld het verst rijden tot een pomp.

Hoe ontstaat de prijs?

Brandstofprijzen zijn afhankelijk van de prijs van ruwe olie. Daar bovenop komen nog kosten voor opslag, distributie en verwerking, btw en vooral… accijns (in Nederland meer dan de helft!). De pomphouder beslist vervolgens hoeveel korting hij wil geven op de zogenaamde ‘landelijke adviesprijs’. Of er juist nog een paar cent bovenop wil doen. Erg veel speling is er niet, maar toch vonden we fikse verschillen in de brandstofprijzen in Nederland. De tarieven variëren flink per merk.

Dit zijn de 5 duurste en goedkoopste tankstationketens van Nederland. Let wel, dit zijn alleen de ketens met 25 vestigingen of meer. Van álle ketens is de Makro het goedkoopst. (Slechts 7 vestigingen, maar tanken is ook mogelijk zonder Makro-pas.) Bij de ketens maken we onderscheid tussen bemande en onbemande stations.

 
Goedkoopste ketens Euro95 Diesel
1. Fieten Olie € 1,473 € 1,169
2. Sakko € 1,501 € 1,163
3. van den Belt € 1,498 € 1,183
4. Total Expres € 1,509 € 1,178
5. Berkman € 1,505 € 1,184
 
Duurste ketens Euro95 Diesel
1. Texaco € 1,585 € 1,257
2. BP € 1,580 € 1,256
3. Total € 1,565 € 1,241
4. Gulf € 1,563 € 1,235
5. Esso € 1,560 € 1,237

Top 5 op basis van de prijs van een liter diesel en liter Euro95 bij elkaar opgeteld. Alleen ketens met 25 of meer vestigingen. De genoemde prijzen zijn de gemiddelde tarieven van de genoemde tankstations en ketens in de periode 1-9-2017 t/m 15-10-2017.

Grote verschillen per gemeente

Ook hangt het er nogal vanaf waar je tankt. Zo is Utrecht de duurste provincie om te tanken en Groningen de goedkoopste. Nog opvallender zijn de verschillen per plaats. Een inwoner van Amsterdam betaalt gemiddeld 6,4 cent meer per liter benzine (diesel 6,1 cent) dan een inwoner van buurgemeente Zaanstad. Zo kan één gemeentegrens tientallen euro’s aan tankkosten per jaar schelen. Van de 30 grootste gemeenten in Nederland is Emmen het goedkoopst en Leiden het duurst. Bij een gemiddeld benzineverbruik (30 keer per jaar 40 liter tanken) is een Leidenaar € 78,75 per jaar duurder uit dan een inwoner van Emmen.

Overal prijsvechters

Het goede nieuws: prijsvechters zitten door het hele land. Vaak zijn dat onbemande stations van ketens als Fieten Olie, Tinq, Tango en Firezone. (Je bespaart dus ook weer op dure luxebroodjes en snacks.) Je moet ze alleen kunnen vinden. Dat kan tegenwoordig heel makkelijk. Bijvoorbeeld met een app als ANWB Onderweg: zoek op adres, postcode of gewoon via de interactieve kaart. Zo vind je alle tankstations in de buurt of op je route, inclusief de meest actuele tarieven. De goedkoopste stations zijn te herkennen aan de groene kleur.

Vaste kortingsdagen

Kijk niet alleen waar je tankt. Let zeker ook op wannéér je tankt. Veel ketens hebben dagen waarop ze (extra) korting geven: zoals ‘Firezone Friday’ en ‘Dankjewel Dinsdag’ van Amigo. Ook blijkt dat maandag de slechtste tankdag is. Dan krijg je bijna nergens korting. Het best kun je tanken op zaterdag. Dan krijg je gemiddeld de meeste korting én op de meeste plekken. Ook experimenteren steeds meer pomphouders met ‘flexibele prijzen’: tarieven die door de dag heen verschillen. Over het algemeen geldt: ’s ochtends tank je duurder dan in de middag of avond. Kortom: tank nooit op een maandagochtend.

Weg van de snelweg

Tanken aan de snelweg is het duurst. Dat is geen geheim. De hoge kosten van het uitbaten van zo’n station zie je terug in de brandstofprijs. Gemiddeld betaal je 10,5 cent (benzine) en 9,8 cent (diesel) per liter meer door heel Nederland. In de provincie Limburg vinden we het grootste verschil: Euro95 is gemiddeld 12,4 cent duurder aan de snelweg dan bij de andere stations. Toch zie je ook langs snelwegen steeds vaker stations van budgetketens als Tango en Tinq.

Extra kilometers

Omrijden om goedkoper te tanken? Dat loont lang niet altijd. Denk niet alleen aan de lagere brandstofprijs, maar ook aan de variabele kosten. Dat zijn de waardevermindering van je auto door de hogere kilometerstand en de kosten voor ROB (reparaties, onderhoud en banden) en natuurlijk de extra brandstofkosten. Die totale kosten lopen uiteen van 13 cent per kilometer voor een tweedehands dieseltje tot 25 cent per km voor een nieuwe, grote benzineauto. (Zelf je kosten berekenen? Kijk op anwb.nl/auto/autokosten) Vuistregel: bij een prijsverschil van 5 cent loont omrijden tot 5 km en bij 10 cent prijsverschil loont omrijden tot 10 kilometer.

De grens over?

Tanken over de grens loont lang niet altijd. Voor benzinerijders vaak wel: Euro95 en E10 (overigens niet geschikt voor alle auto’s) zijn simpelweg flink goedkoper in zowel België als Duitsland. Maar een litertje diesel is gemiddeld slechts een paar cent goedkoper in Duitsland, en in België is diesel vaak zelfs duurder. Denk er ook om dat je wegen en vooral het milieu onnodig belast door om te rijden. Veel slimmer is het daarom om vooraf al een goedkoop station te zoeken dat aan of vlak bij je route ligt.

Conclusie

Besparen aan de pomp kan heel makkelijk. Alleen al door snelwegstations te mijden bespaar je makkelijk tientallen euro’s per jaar. Wil je het iets grondiger aanpakken: zoek dan de goedkoopste pomp in de buurt – of op je route – met een app als ANWB Onderweg. Daarmee vind je de brandstofprijzen van alle tankstations in heel Nederland. Daarnaast geldt ook nog: het makkelijkst bespaar je door de auto wat vaker helemaal te laten staan.

Meer over brandstoffen