Wegenbelasting of MRB
Motorrijtuigenbelasting (MRB) is de officiële term voor wegenbelasting: het bedrag dat je jaarlijks aan het rijk betaalt wanneer je een auto, motor of vrachtwagen bezit. Ook de oude term houderschapsbelasting wordt nog weleens gebruikt. Laat je door al die verschillende benamingen niet in de war brengen: de termen wegenbelasting en motorrijtuigenbelasting betekenen exact hetzelfde.
MRB in 2026: vijf factoren
De hoogte van de wegenbelasting hangt af van 5 factoren:
- De CO2 uitstoot. Alle auto’s die CO2 uitstoten betalen vanaf dit jaar het volle tarief. De 25% korting die auto’s met een maximum CO2-uitstoot van 50 g/km hadden komt te vervallen. In de praktijk zijn dit de plug-in hybride auto’s (PHEV’s). Alleen auto’s die geen CO2 uitstoten krijgen nog een korting op de MRB. Dit zijn volledig elektrische auto’s of auto’s op waterstof. De korting bedraagt 30% op het voltarief.
- Het leeggewicht van je auto. Dat is te vinden in het kentekenregister als ‘massa ledig voertuig’ (zoek bij 'Gewichten'). Of je neemt de ‘massa rijklaar’ van je kentekencard en trekt daar honderd kilogram vanaf. Het tarief loopt op naarmate het gewicht van jouw auto toeneemt.
- De brandstofsoort. Benzine wordt het minst belast, gevolgd door LPG (met een G3-installatie) en aardgas, dan diesel en als laatste ouderwetse LPG-installaties en overige.
- In welke provincie je woont. De provincies mogen een deel belasting bovenop dat van het Rijk zetten: de provinciale opcenten.
- Bij een dieselauto: of deze vervuilend is door meer dan 5 mg/km fijnstof uit te stoten. In de praktijk zijn dit auto’s zonder een roetfilter af-fabriek. Grofweg betreft het auto’s vóór september 2009, waarvan de fijnstofuitstoot niet is vastgelegd in het kentekenregister. Voor bestelauto’s van ondernemers geldt de fijnstoftoeslag alleen voor auto’s die 12 jaar of ouder zijn. De toeslag bedraagt 19% van het rijksdeel MRB. Dit is ongeveer 15-16% van het MRB bedrag inclusief provinciale opcenten.
Overzicht wegenbelasting 2026
| 1. Volledig elektrisch (EV) 0 g/km CO2 | 30% korting |
| 2. Reguliere voertuigen | Voltarief |
| 3. Semi-elektrisch (PHEV) 1-50 g/km CO2 | Voltarief |
| 4. Hybride >50 g/km CO2 | Voltarief |
| 5. Vervuilende diesel (bestel-) auto particulier >5 mg/km fijnstof | 15% toeslag |
| 6. Vervuilende diesel bestelauto ondernemer > 5 mg/km fijnstof + ≥ 12 jr oud | 15% toeslag |
Toekomst wegenbelasting
De 30% korting op de wegenbelasting voor volledig elektrische auto’s gaat gelden voor de periode 2026 tot en met 2028. Voor 2029 wordt deze korting 25% en vanaf 2030 is het de bedoeling dat emissievrije personenauto’s het volledige bedrag aan wegenbelasting gaan betalen.
| Jaar | Tariefkorting |
| 2026 t/m 2028 | 30% |
| 2029 | 25% |
| Vanaf 2030 | 0% |
Zeer zuinige auto’s betalen in 2025 driekwarttarief wegenbelasting. Vanaf 2026 verdwijnt de korting en betalen ze voltarief. Het betreft auto’s die een CO2-uitstoot hebben van maximaal 50 g/km. In de praktijk zijn dit PHEV’s (Plug-in Hybrides). LET OP! Niet alle PHEV’s voldoen aan deze grens.
Wegenbelasting kampeerauto's
Kampeerauto’s (campers) kunnen in aanmerking komen voor een speciaal kampeerautotarief. Voor de Belastingdienst is een camper een personenauto:
- waarvan de binnenruimte is ingericht voor het vervoer en verblijf van personen
- die is voorzien van een vaste kook- en slaapgelegenheid
- die voldoet aan de overige inrichtingseisen
Het kampeerautotarief verdubbeld in 2026 van kwarttarief naar halftarief van een personenauto. Hiermee verdwijnt het onderscheid tussen particulier of bedrijfsmatig gebruik van de kampeerauto.
Om in aanmerking te komen voor het kampeerautotarief moet je een verzoek indienen. Dit kan met het formulier Verzoek motorrijtuigenbelasting bijzonder tarief.
Vrijstelling voor oldtimers / overgangsregeling
Op 1 januari 2014 is de MRB-vrijstelling voor oldtimers opgetrokken van 25 naar 40 jaar (datum eerste toelating). Met uitzondering van personen- en bestelauto’s die op LPG of diesel rijden (deze gaan het volledige tarief aan wegenbelasting betalen) is er een overgangsregeling. Deze overgangsregeling geldt voor voertuigen uit het bouwjaar 1987 en ouder (tot 40 jaar).
De overgangsregeling houdt in dat deze voertuigen totdat ze 40 jaar oud zijn in aanmerking komen voor het kwarttarief MRB over het hele kalenderjaar 2026, met een maximum van € 158. Voorwaarde hierbij is dat in de maanden januari, februari en december van hetzelfde kalenderjaar niet van de openbare weg gebruik wordt gemaakt. Gebeurt dat toch, dan geldt een forse verzuimboete. Moet de auto in deze maanden naar de APK-keuring, dan kan een tijdelijke ontheffing worden aangevraagd. Wil je in deze maanden alsnog met jouw oldtimer de weg op, kies dan niet voor deze overgangsregeling en betaal de volledige wegenbelasting.
Om in aanmerking te komen voor de overgangsregeling voor oldtimers, moet je zelf een verzoek indienen. Het plan is om vanaf 1 januari 2027 de oldtimervrijstelling te versoberen. Dat deze niet meer gaat gelden voor auto’s van 40 jaar en ouder, maar alleen nog maar voor auto’s die voor 1988 zijn geregistreerd.
MRB voor oldtimers |
personen-/bestelauto's/motoren |
kampeer
|
auto's
| ||
|---|---|---|---|---|---|
| Situatie 2026 |
benzine |
diesel |
LPG | ||
|
Bouwjaar 1987 tot 40 jaar oud |
kwarttarief* |
volledig |
volledig |
kwarttarief |
kwarttarief* |
|
40 jaar of ouder |
vrijstelling |
vrijstelling |
vrijstelling |
vrijstelling |
vrijstelling |
* stallingsverplichting van december t/m februari
Inflatiecorrectie
Het rijksdeel van de wegenbelasting wordt gebruikelijk per 1 januari van een nieuw jaar verhoogd met de inflatiecorrectie. Voor 2026 bedraagt deze correctie 2,9%. Op 1 januari kunnen de provinciën ook de hoogte van de provinciale opcenten wijzigen. Deze vormen een onderdeel van de wegenbelasting.
Krijg grip op je totale autokosten
Maak je je zorgen over de stijgende kosten van autorijden? Je bent niet de enige. Met de ANWB Autokostentool krijg je direct inzicht in wat jouw auto écht kost. Vul ’m in en krijg grip op je uitgaven. Zo houden we autorijden betaalbaar.