Ruitschade steeds complexer

Ruitschades worden steeds complexer. Het repareren en vervangen van een autoruit is met name door camera’s en sensoren achter de ruit een stuk ingewikkelder en duurder geworden.

Sterretje in autoruit

Autoruit al lang niet meer alleen stuk glas

In de afgelopen 10 jaar heeft de autoruit een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Het is al lang niet meer enkel een stuk glas. De autoruit is een steeds groter onderdeel geworden van het buitenwerk van de auto, kent dunnere glaslagen en is in glasoppervlakte toegenomen. Ook zit er steeds meer techniek in de ruit zelf. De rijhulpsystemen die in en op de ruit zijn gemonteerd, zijn enorm toegenomen. Hierdoor bevatten autoruiten steeds vaker allerlei sensoren en camera’s.

Stijgende kosten

Deze ontwikkeling zorgt ervoor dat het ouderwetse sterretje in de ruit en andere ruitschades steeds lastiger zijn te repareren en er vaker gekozen wordt voor ruitvervanging. De afgelopen tien jaar verschoof hierdoor de verhouding tussen reparaties en vervanging van 47% (reparaties) en 53% (vervanging) naar 39% en 61%. Tegelijkertijd zorgt de toenemende technologie er ook voor dat ruitvervanging duurder wordt. De afgelopen tien jaar steeg de gemiddelde prijs van een ruitvervanging met 41%. Dat komt omdat de ruiten zelf duurder worden en de installatie ervan ingewikkelder is.

De verwachting is dat deze stijging de komende jaren zal doorzetten. Deze techniek zie je nu voornamelijk in de luxere auto’s. Langzaam maar zeker zullen ook modellen uit het goedkopere segment meer technologie in de ruit krijgen. Hierdoor zijn ingewikkelde vervangingen straks niet langer uitzondering maar de norm.

Vakmanschap en kwaliteit

Het ingebouwde rijhulpsysteem stelt hoge eisen aan vervanging van een ruit. Na vervanging moet de camera met speciale software opnieuw gekalibreerd oftewel uitgelijnd worden. Als dit niet goed gebeurt, is de camera niet meer betrouwbaar en kan het tijdens het autorijden het rijhulpsysteem flink in de war sturen. Ook bij reparatie van een ruit is het belangrijk dat alle functies worden gecheckt. De ruit moet opnieuw gekalibreerd worden om de sensoren weer goed af te stellen. Het repareren of vervangen van ruiten vereist dus vakmanschap en technologische kennis.

Laat je ruit repareren bij een erkende hersteller

Met een ANWB Autoverzekering ben je er zeker van dat je bij ruitschade goed geholpen wordt. Wij vinden het belangrijk dat jij terecht kunt bij een expert die de schade aan jouw auto deskundig repareert. Hiervoor werken wij samen met geselecteerde autoruitherstellers. Bij onze vakmensen ben je in goede handen en is de uiterste zorg voor de veiligheid van jouw auto en veilig zicht goed geregeld. De monteurs hebben de juiste kennis om ruitschade perfect te verhelpen. Voor reparatie, vervanging en kalibratie gebruiken zij speciale apparatuur zodat je na ruitreparatie of -vervanging weer veilig op weg kunt.

Wat krijg ik vergoed?

Ruitschade wordt vergoed als je een Beperkt Casco of Volledig Casco autoverzekering hebt. Voor een reparatie betaal je geen eigen risico als je de schade laat herstellen bij een ANWB-autoruithersteller. Als je de ruit moet laten vervangen, betaal je altijd een eigen risico van €75,-. Als je ervoor kiest de ruit ergens anders te laten vervangen, dan betaal je een eigen risico van €150,-. Bij vervanging of reparatie door een niet FOCWA- of BOVAG-gecertificeerde ruithersteller wordt de schade niet vergoed.

Zoek een ANWB-autoruithersteller

Meer lezen over de ANWB Autoverzekering