Rijhulpsystemen? Ook dan pauzeren!

Uit onderzoek van het Verbond van Verzekeraars blijkt dat moderne rijhulpsystemen een actieve bijdrage aan de verkeersveiligheid kunnen leveren. Sommige systemen verlagen de kans op een ongeval met wel 67 procent. Dat neemt niet weg dat je zelf altijd fit en alert achter het stuur moet zitten.

Autorijden op de snelweg

Rijhulpsystemen kom je ook tegen onder een andere naam: ADAS (Advanced Driver Assistance Systems). Denk aan camera’s die registreren of je wel netjes tussen de weglijnen rijdt en bijbehorende systemen die ingrijpen wanneer dat niet zo is. Of adaptive cruise control die netjes afstand houdt tot je voorganger en zelfs bijremt als je voorganger langzamer rijdt of helemaal tot stilstand komt, bijvoorbeeld in een file. En daarna weer optrekt. Heel prettig.

Altijd fit

Het is slechts een hele kleine greep uit de technologische ontwikkelingen die autorijden veiliger én comfortabeler kunnen maken. En juist dat comfortabele zorgt er voor dat je misschien teveel gaat vertrouwen op de systemen. Het is natuurlijk niet voor niks dat je een waarschuwing krijgt wanneer je je stuur loslaat, ook al kan de auto zelf bijsturen: als bestuurder ben en blijf je altijd verantwoordelijk voor wat er gebeurt. Zorg dus dat je altijd fit achter het stuur zit en je niet laat afleiden. Moe achter het stuur zitten, is levensgevaarlijk. 

Back-up en geen vervanging

Dit geldt zeker op een lange reis. De gedachte dat allerlei systemen met je meekijken en -denken is heel fijn. Maar het zijn back-ups en geen vervanging. Rij dus alsof ze er niet zijn. Vandaar dat ook een bestuurder die bij de koop van zijn auto alle ADAS-opties heeft aangevinkt, het beste elke twee uur kan stoppen. Om minimaal een kwartier te rusten, frisse lucht te happen en even alle ledenmaten te bewegen.

Verder raadt de ANWB aan om per dag maximaal zo’n 800 kilometer te reizen:

  • De meeste vakantiegangers zijn niet gewend zo lang achter elkaar te rijden (vaak maar 1 of 2 keer per jaar).
  • 800 kilometer autorijden: vergelijk het met een met zeer intensieve werkdag, voortdurend in uiterste concentratie. 
  • Weersomstandigheden, maar ook langdurig oponthoud door files, kunnen een extra belastende rol spelen.
  • Bovendien dien je rekening te houden met de medepassagiers die een hele reis stil moeten zitten. Ook voor hen is om de twee uur even ‘uitrennen’ erg prettig.

Meer info:
Welke rijhulpsystemen zijn er?
Moe achter het stuur? Levensgevaarlijk!