Tips voor bergwandelaars

Alpenspecial

Waar moet je rekening mee houden als je gaat wandelen in de bergen? De Kampioen geeft je handige tips.

 

1. Oefen thuis

Wil je gaan wandelen op vakantie? Oefen flink in eigen omgeving met de schoenen die je ook op vakantie gaat dragen. Zo train je je beenspieren én voorkom je voetproblemen. Heb je nieuwe schoenen nodig? Loop die vooraf altijd goed in! Geen idee welke schoenen je moet hebben? Lees de tips en bekijk de video van Op Pad.

Bestel direct je wandelschoenen online

2. Hou ik het vol?

In de bergen zijn de meeste routes niet uitgedrukt in de hoeveelheid kilometers, maar in de hoeveelheid tijd (zonder rustpauzes) die je voor de wandeling nodig hebt. Schat vooraf in of de route geschikt is voor jouw niveau en ervaring.

3. Eet en drink!

Niet op elke bergtop staat een brasserie. Na een uurtje bergopwaarts wandelen in de zon, is het niet alleen lekker maar ook heel verstandig om wat te drinken uit je bidon. Neem ook mueslirepen of een andere voedzame snack mee.

4. Warm en waterdicht

Niets is zo veranderlijk als… het weer in de bergen. Neem dus áltijd iets warms mee en iets wat waterdicht is. Bij langere wandelingen is het prettig (en veilig!) om óók tijdens een flinke regenbui een droge draad aan je lijf te hebben. Al is het ‘slechts’ om niet onderkoeld te raken. Trek 's voor vertrek kleding aan om warm te blijven, maar zorg ervoor dat je het ook weer niet té warm krijgt.

Bekijk kledingtips wandelen

5. Kies een comfortabele rugzak

Als je meer dan vijf kilo meetilt, is het belangrijk dat je een groot deel van het gewicht ‘op je heupen draagt’. Hiervoor moet de heupband breed en stevig en toch flexibel zijn.

Bekijk aankooptips rugzak

Bekijk inpaktips rugzak

6. Enjoy

Vergeet vooral niet te genieten van de schitterende uitzichten. Sta geregeld stil, vooral als je aan het stijgen bent, draai je om en geniet van de machtige Alpenpieken. Hier doe je het allemaal voor (oké, en voor die héérlijke Apfeltorte mit Sahne onderweg).

7. Leef op ‘grote’ voet

Let erop dat je schoenen bij aanschaf vrij ruim zitten bij de tenen. Na een tijdje stappen zetten je voeten uit. Vooruit, nog één tip dan: knip je teennagels een week voor vertrek. Dat helpt blauwe nagels voorkomen als je een dag intensief of steil naar beneden moet lopen.

Don’t!

Trek niet te zware wandelschoenen aan. Je maakt het alleen maar zwaarder voor je voeten. Voor de meeste paden (óók in de bergen) is een lage wandelschoen meer dan voldoende. En wist je dat een goede sok minstens zo belangrijk is als de schoen? Wie eenmaal een serieuze wandeling met officiële wandelsokken heeft gelopen wil nooit meer terug. 

Heb je snel last van blaren? Lees dan zeker deze tips om blaren te voorkomen. Is het al te laat? Zo behandel je blaren (tips en video).