Kogeldruk van de caravan

De kogeldruk is de (naar beneden gerichte) kracht waarmee de caravan, via de koppeling, op de trekhaak van de auto rust. De kogeldruk bepaalt voor een groot deel het weggedrag van een combinatie. De manier waarop je de caravan belaadt is bepalend voor de kogeldruk.

Ideale kogeldruk

De grens is altijd de maximale kogeldruk die de fabrikanten van je auto, van de trekhaak of de fabrikant van de caravan voorschrijven. Deze waarde staat in het instructieboekje of de bijgeleverde papieren. Overschrijd het laagste maximum van deze drie niet. Naarmate een caravan langer is, is meer kogeldruk vereist.

Te lage kogeldruk

Het gevaar van een te lage kogeldruk is dat de caravan onvoldoende binding met de auto heeft. Er kunnen, bijvoorbeeld bij zijwind en passerende vrachtwagens, heel snel slingerneigingen ontstaan. Los dit op door bagage van achter naar voren te verplaatsen. Te veel gewicht aan de achterzijde van de caravan compenseren door meer bagage in de disselkast te leggen, kán tot de juiste kogeldruk leiden, maar veel gewicht dat ver bij de as vandaan ligt maakt de caravan toch instabieler.

Te hoge kogeldruk

Een te hoge kogeldruk kun je vaak aanpassen door de bagage die voor in de caravan ligt dichter bij de as te leggen. Laat in verband met de veiligheid de gasflessen wel op hun plek staan. Kunststof gasflessen zijn overigens lichter, wat ook overmatige kogeldruk tegengaat. Je kunt ook het reservewiel vanuit de disselkast naar een beugel onder de caravan verplaatsen.

Meten van de kogeldruk

Voor het meten van de kogeldruk zijn speciale meters te koop, maar het kan ook met een gewone personenweegschaal. Uiteraard moet de caravan tijdens de meting wel horizontaal staan. Dit gaat als volgt:

  • Leg op de weegschaal een plankje om de kracht over een groter oppervlak te verdelen.
  • Plaats daarna tussen de koppeling en het plankje op de weegschaal een stuk hout en laat daar de caravan op rusten.