10 tips tegen slingeren met de caravan

Ze noemen hem de Slingerbedwinger. De Man Met De Loopband. Op beurzen en bij kampeerbedrijven demonstreert hij al jaren met een schaalmodel op een loopband wat de invloed is van snelheid en belading op de stabiliteit. Het mag duidelijk zijn; Theo Gerrits is de man die je moet hebben als je iets wilt weten over dit onderwerp.

Theo begon zijn loopbaan als politieman. Hij was gespecialiseerd in ongevallenanalyses. Daarna werd hij docent autotechniek aan wat nu de Politieacademie heet. Hij leerde toekomstige agenten onder meer hoe ze caravancombinaties moesten controleren. Sinds zijn pensionering geeft hij tekst en uitleg over hoe veilig te rijden met een caravan. Toch is een slingerende caravan hem zelf ook een keer overkomen. Theo geeft 10 tips hoe je het kunt voorkomen.

1. Hanteer de vuistregels beladen

Het klinkt zo logisch, maar het gaat nog vaak mis. De juiste belading is het Theo’s stokpaardje. “Essentieel! Als je een heel slecht beladen caravan hebt en je rijdt 50 km per uur, dan is er niets aan de hand. Zelfs met fietsen achterop, niets aan de hand. Met zo’n snelheid ga je echt niet slingeren. Maar ga je harder rijden… dan is een verkeerde belading echt een probleem.” Voor correct beladen zijn een aantal vuistregels.

Bekijk deze vuistregels

2. Positie van laadruimte maakt veel verschil

Zijn eigen caravan, een Kabe, kocht Theo vijf jaar geleden op basis van zijn ervaringen met de loopband. “Ik heb vooral gekeken waar de bergruimte zit. Ik heb grote klapkratjes voor proviand, bij elkaar zo’n 30 kilo. Die staan tijdens de reis in het gangpad. En achterin liggen een paar aluminium stoeltjes, die wegen bijna niets.”

Veel caravans hebben hoge kastjes; superhandig, maar funest voor de belading. “Vaak zitten die kastjes helemaal volgestouwd, maar daardoor gaat het zwaartepunt omhoog, waardoor de caravan kan gaan wiebelen. Heb je ook nog accessoires op het dak, airco en een schotel, en een luifel in een cassette aan de zijkant, dan creëer je een probleem. Ik kan je garanderen: als de caravan gaat slingeren, gaat hij ook nog eens wiebelen, een paar keer en dan slaat hij om. Als je een lange reis maakt, bijvoorbeeld naar Zuid-Frankrijk, dan is het verstandig om alles rondom de as in kratjes te zetten.”

Lees meer over het beladen van je caravan

3. Rijd maximaal 90 km/u

Bijna alle ongevallen met caravans zijn terug te voeren op een te hoge snelheid, stelt Gerrits. “Snelheid is de grootste boosdoener. Eerst mocht je in Nederland 80, nu 90. Maar wat doet iedereen? De meesten rijden 95, want dat is de grens tussen wel of niet geflitst worden. Mensen zoeken die grens nu eenmaal op. Ik vind dat je met een caravan niet harder moet rijden dan 90 kilometer per uur. Ook al is hij goed beladen.”

Bekijk de maximumsnelheden met een caravan per land

4. Fietsen achterop zorgen voor instabiliteit

Gerrits pakt het schaalmodel erbij (‘gewoon gekocht op Marktplaats’). Op het ijzeren frame dat de caravan voorstelt klikt hij magneten die de bagage vertegenwoordigen. Vooral fietsen achterop maken het vreselijk instabiel. Hij vergelijkt het met de werking van een klok met een grote slinger; in dit geval is de trekhaak het scharnierpunt. “De massa achterin maakt de caravan slingergevoelig, waarbij ook de lengte bepalend is.” Kortom: wil je fietsen achterop, dan moet je je snelheid laag houden.

Lees meer over fietsen mee met de caravan

5. Bij hogere snelheden ga je sneller slingeren

Nog iets wat een open deur lijkt, maar wat veel caravanners zich onvoldoende realiseren. “Op beurzen zeggen mensen tegen mij: ik rijd 120 en heb nog nooit wat gemerkt. Dan verhoog ik de snelheid van de loopband. In eerste instantie gebeurt er niets. Totdat ik de caravan een héél klein duwtje geef, vergelijkbaar met een passerende touringcar, het inhalen van een vrachtwagen of zijwind. Daardoor ontstaat een luchtkolom die tegen de caravan aanduwt. Je ziet dan dat de boel gigantisch ontspoort. De achterkant wordt in beweging gezet en als je te hard rijdt, kan het zich ontwikkelen tot een volledige slinger.”

6. Ingrijpen = gas loslaten en remmen

Er is maar 1 juiste methode voor ingrijpen bij een slingerende caravan. Theo: “Gas loslaten en remmen. Vooral niet nadenken, dat kost te veel tijd. Als je niet te hard rijdt, zal de caravan een paar keer op en neer gaan en dan zal het slingeren vanzelf ophouden.”

7. Wees kritisch op wat je meeneemt

“Het is ongelooflijk wat mensen allemaal meesjouwen. Kijk na afloop van de vakantie maar eens wat je niet hebt gebruikt. Daar is zeker veertig kilo winst te behalen. Om de twee jaar zou je je caravan helemaal leeg moeten halen. Ik zeg op beurzen altijd tegen mensen dat als ze iets kwijt zijn, ze niet op zolder of in de schuur moeten zoeken, maar in de caravan. Mensen herkennen dat.” Check onze handige paklijst kamperen, voor wat je wél nodig hebt.

Bekijk de paklijst kamperen

8. Leg zware spullen in de auto

Ook uitermate belangrijk is de gewichtsverhouding: “Als je alle bagage in de caravan stopt, heb je een relatief zware caravan en lichte auto. Het is heel griezelig als de caravan zwaarder is dan auto, want als de caravan gaat slingeren, wordt de auto gelijk meegesleurd. Leg dus meer in de auto. Ruimte zat, vooral als je met z’n tweeën op vakantie gaat. Stel dat je tweehonderd kilo aan lading uit de caravan haalt, dan scheelt dat vierhonderd kilo voor een betere balans.”

9.    Kogeldruk: 50 kilo is voldoende

Dan is er nog de kwestie van de kogeldruk. Gerrits vindt 50 kilo voldoende. “Sommige deskundigen vinden 70 tot 80 kilo in orde. Ik bestrijd dat. Door een hogere kogeldruk, krijg je meer druk op de achterbanden. Dat haalt een stuk gevoel weg, waardoor je het te laat in de gaten hebt als je gaat slingeren. Bovendien: je voelt niet dat er een caravan achter hangt waardoor je harder gaat rijden. Met een hogere kogeldruk duurt het wel iets langer voordat hij gaat slingeren. Maar uiteindelijk is er geen stoppen aan en wordt het een slingerende caravan.”

Meer weten over kogeldruk en hoe je die zelf kunt meten

10.    Slingeren kan totaal onverwacht komen

Zelfs Theo heeft een keer een slingerende caravan meegemaakt. Lang geleden, maar hij weet het nog als de dag van gisteren. “Je weet echt niet wat je overkomt. Het was in 1986. Ik rijd zo’n 85 km per uur, en ineens was het er. Misschien was het een windvlaag, misschien was het vals plat, ik weet het nog steeds niet. De weg was zeven meter breed, die heb ik helemaal nodig gehad om te corrigeren.” Glimlachend: “Ik geef sinds vijf jaar demonstraties. Mensen komen naar me toe om te vertellen dat ze hun caravan sindsdien anders beladen. Het is merkbaar beter geworden, zeggen ze. Dat doet me goed.”

Misschien vind je dit ook interessant

Rijden met de caravan: tips en oefeningen 
Bandentips
Alles over de caravan