9 tips tegen slingeren met de caravan

Rijden met de caravan achter de auto kan spannend zijn. Het gevaar van een slingerende caravan is zeker niet gering. Als de caravan niet goed aangekoppeld is, kan de minste beweging van de caravan al gevaarlijk zijn. Lees onze top 9 tips en bekijk de onderstaande video, zodat je goed voorbereid en veilig op pad kan gaan.

Bekijk onze handige video:

 

1. Beladen

Het klinkt zo logisch, maar het gaat nog vaak mis. De juiste belading  is essentieel. Als je een heel slecht beladen caravan hebt en je rijdt 50 km per uur, dan is er niets aan de hand. Zelfs met fietsen achterop, niets aan de hand. Met zo’n snelheid ga je niet slingeren. Maar ga je harder rijden… dan is een verkeerde belading echt een probleem. Voor correct beladen zijn een aantal vuistregels.

Bekijk deze vuistregels

2. Positie van laadruimte

Veel caravans hebben hoge kastjes, superhandig, maar funest voor de belading. Vaak zitten die kastjes te vol en daardoor gaat het zwaartepunt omhoog, waardoor de caravan kan gaan wiebelen. Heb je ook nog accessoires op het dak, airco, een schotel en een luifel in een cassette aan de zijkant, dan creëer je een probleem. Als je een lange reis maakt, bijvoorbeeld naar Zuid-Frankrijk, dan is het verstandig om alles rondom de as in kratjes te zetten.

Lees meer over het beladen van je caravan

3. Rijd maximaal 90 km/u

Bijna alle ongevallen met caravans zijn terug te voeren op een te hoge snelheid. Snelheid is de grootste boosdoener. Eerst mocht je in Nederland 80 km/u, nu 90 km/u. De meesten rijden 95 km/u, want dat is de grens tussen wel of niet geflitst worden.

Bekijk de maximumsnelheden met een caravan per land

4. Fietsen achterop

Vooral fietsen achterop maken het vreselijk instabiel. De massa achterin maakt de caravan slingergevoelig, waarbij ook de lengte bepalend is. Kortom: wil je fietsen achterop, dan moet je je snelheid laag houden.

Lees meer over fietsen mee met de caravan

5. Hoge snelheden

Nog iets wat een open deur lijkt, maar wat veel caravanners zich onvoldoende realiseren. Op beurzen wordt soms gesteld dat men nog nooit wat heeft gemerkt met een snelheid van 120 km/u. Vaak wordt dan gedemonstreerd middels een caravan op de loopband wat er daadwerkelijk gebeurd. Als je de caravan maar een héél klein duwtje geef, vergelijkbaar met een passerende touringcar, het inhalen van een vrachtwagen of zijwind ontstaat een luchtkolom die tegen de caravan aanduwt. Je ziet dan dat de boel gigantisch ontspoort. De achterkant wordt in beweging gezet en als je te hard rijdt, kan het zich ontwikkelen tot een volledige slinger.

6. Ingrijpen

Er is maar één juiste methode voor ingrijpen bij een slingerende caravan. Gas loslaten en remmen. Vooral niet nadenken, dat kost te veel tijd. Als je niet te hard rijdt, zal de caravan een paar keer op en neer gaan en dan zal het slingeren vanzelf ophouden.

7. Wees kritisch op wat je meeneemt

Kijk na afloop van de vakantie wat je niet hebt gebruikt. Daar is zeker een aantal kilo winst te behalen. Om de twee jaar zou je je caravan helemaal leeg moeten halen. Check onze handige paklijst kamperen voor wat je wél nodig hebt.

Bekijk de paklijst kamperen

8. Leg zware spullen in de auto

Ook uitermate belangrijk is de gewichtsverhouding. Als je alle bagage in de caravan stopt, heb je een relatief zware caravan en lichte auto. Het is heel gevaarlijk als de caravan zwaarder is dan auto, want als de caravan gaat slingeren, wordt de auto gelijk meegesleurd. Leg dus meer in de auto. Stel dat je tweehonderd kilo aan lading uit de caravan haalt, dan scheelt dat vierhonderd kilo voor een betere balans.

9.    Kogeldruk

Dan is er nog de kwestie van de kogeldruk. Door een hogere kogeldruk, krijg je meer druk op de achterbanden. Dat haalt een stuk gevoel weg, waardoor je het te laat in de gaten hebt als je gaat slingeren. Bovendien: je voelt niet dat er een caravan achter hangt waardoor je harder gaat rijden. Met een hogere kogeldruk duurt het wel iets langer voordat hij gaat slingeren. Maar uiteindelijk is er geen stoppen aan en wordt het een slingerende caravan.

Meer weten over kogeldruk en hoe je die zelf kunt meten

 

Misschien vind je dit ook interessant

Rijden met de caravan: tips en oefeningen 
Bandentips
Alles over de caravan

Andere leden bekeken ook