E-biketest 2022

Wat is de beste elektrische fiets met middenmotor?

De ANWB e-biketest 2022 is de meest uitgebreide e-biketest van Nederland. Niet eerder testten wij de e-bikes zo streng, zwaar en uitgebreid als dit jaar. Bekijk de resultaten van 20 allround e-bikes met middenmotor, met prijzen van € 1900 tot circa € 3500.

Alle e-bikes zijn op honderden punten gecontroleerd, gecheckt en beoordeeld in een Vlaams fietslaboratorium, waar ook de remtesten, een stijfheidstest van het frame en tests op een geavanceerde rolband plaatsvonden. De praktijktest vond plaats in het Zuid-Limburgse Kerkrade, op een uitdagend en gevarieerd parcours met o.m. een loeisteile helling (hellingspercentage tot 16%!).

TESTWINNAAR: Cube

TESTWINNAAR: Cube

Supreme Hybrid Pro 500
  • Eindoordeel: 8,4
  • Prijs: € 2899
Bikkel

Bikkel

Ibee Tuba Disk Gates
  • Eindoordeel: 8,0
  • Prijs: € 2999
VanDijck

VanDijck

Leto 7 MT2
  • Eindoordeel: 7,9
  • Prijs: € 3199
Kalkhoff

Kalkhoff

Image 3.B Move BLX
  • Eindoordeel: 7,8
  • Prijs: € 3299
QWIC

QWIC

Premium MN7D+
  • Eindoordeel: 7,6
  • Prijs: € 3099
Moustache

Moustache

Samedi 27 Open Xroad 2
  • Eindoordeel: 8,2
  • Prijs: € 3299
BESV

BESV

TR 2.1 LS
  • Eindoordeel: 8,0
  • Prijs: € 3099
Brinckers

Brinckers

Brisbane GT
  • Eindoordeel: 7,9
  • Prijs: € 3199
Pegasus

Pegasus

Siena E7 Plus Belt
  • Eindoordeel: 7,7
  • Prijs: € 2889
Cannondale

Cannondale

Adventure Neo 2EQ
  • Eindoordeel: 7,6
  • Prijs: € 3399
Advanced

Advanced

Comfort Plus Wave
  • Eindoordeel: 8,1
  • Prijs: € 2999
Gazelle

Gazelle

Chamonix C7 HMS
  • Eindoordeel: 7,9
  • Prijs: € 3299
Stella

Stella

Livorno Premium MDB FI
  • Eindoordeel: 7,8
  • Prijs: € 2899
Giant

Giant

DailyTour E+2 Dames
  • Eindoordeel: 7,6
  • Prijs: € 3199

Conclusies per fietsonderdeel

Actieradius

Op een geavanceerde, hightech rolbank werd exact gemeten hoeveel trapkracht je moet leveren om een virtueel rondje met hellingen, vlakke stukken en stukken met tegenwind te kunnen bedwingen. Zo kon de actieradius worden bepaald voor verschillende soorten ‘rondjes’. Daarom worden bij de specificaties van elke fiets twee waarden voor de actieradius gemeld.

  1. Nummer één voor een oer-Hollands vlak rondje (inclusief een beetje tegenwind), in de hoogste ondersteuningsstand.
  2. Nummer twee voor een ‘pittig’ rondje met heuvels, zoals je ze kunt treffen op de Veluwe of in Zuid-Limburg, ook in de hoogste ondersteuningsstand.

Uiteenlopende actieradius

De actieradius voor het vlakke rondje liep uiteen van een teleurstellende 44 kilometer (Moustache en Btwin) tot 77 kilometer (Brinckers en QWIC). Dat werd gemeten in de hoogste ondersteuningsstand. Kies je voor minder ondersteuning, dan kun je de bij de genoemde waarden voor de actieradius flink verhogen, en zelfs verdubbelen. Dan moet je wél harder  werken' natuurlijk. 

Natuurlijk speelt de ook capaciteit van de accu mee: in deze prijsklasse koop je een fiets met grote accucapaciteit (met zo’n 600Wh of meer, zoals Brinckers, Trenergy en Van Dijck) met motoren van Bafang, terwijl je voor een fiets met Bosch- of Shimano-motor in dezelfde prijsklasse zelden meer dan 500Wh krijgt. Overigens bieden bijna alle merken opties voor een upgrade voor een accu met grote capaciteit – en dus meer actieradius. Reken dan wel op een paar honderd euro extra.

Stabiliteit

Vijftien van de twintig fietsen in de test hebben een inframe accu – ofwel een accu in de buis tussen stuur en trappers. Dat zorgt in alle gevallen voor een lager zwaartepunt en bijna altijd voor een betere stabiliteit. Fietsen met accu op de bagagedrager zijn door de andere gewichtsverdeling vaak – maar niet per definitie – minder stabiel. Bijvoorbeeld de Btwin en QWIC: deze fietsen hebben beiden een accu in de bagagedrager en beide last van een heftig ‘shimmy’-effect. Dat houdt in dat het stuur gaat trillen vrijwel zodra je het los laat. Daardoor kun je absoluut niet veilig fietsen met losse handen, zelfs niet een kort stukje. Bij de andere fietsen speelde het shimmy-effect amper of geen rol: ook niet bij de fietsen van BSP, Advanced E-bike en Pegasus, die óók een accu in de bagagedrager hebben.
 

Goede stabiliteit voelt veiliger

Een goede stabiliteit maakt de hele fietservaring prettiger, omdat je je veiliger voelt en letterlijk ‘steviger in het zadel’ zit. Naast de shimmy-tests in de praktijk lieten we ook de stijfheid van het frame meten op een speciale testbank in het Vlaamse fietslaboratorium. De sterkste frames hebben de fietsen van Stella, Giant, Batavus en testwinnaar CUBE, terwijl de frames van de Btwin, Trenergy en zelfs de dure Cannondale een stuk ‘slapper’ zijn. Dat heeft effect op bijv. het trappen. Wanneer het frame slapper is, kun je iets minder kracht zetten tijdens het trappen. Anderzijds voelt een stijf frame steviger – en dus veiliger – tijdens bijvoorbeeld een afdaling of rijden over een drempel op snelheid.

Remmen

Een paar jaar geleden zag je nog veel zwakke trommelremmen op e-bikes. Of ‘goedkope’ velgremmen met remblokjes die slijten als ijs voor de zon. Dit jaar zagen we zelfs geen hydraulische velgremmen meer, elke fiets is uitgerust met hydraulische schijfremmen. Daardoor kunnen we met zekerheid stellen dat dit gemiddeld de krachtigste remmen zijn die we tot nu van e-bikes hebben getest.
 

Variërende remweg

Dat is terug te zien in resultaten van de test op droog wegdek, waarbij beide remmen vanaf een snelheid van 25 km/u werden ingeknepen tot volledige stilstand. Die remweg varieert van slechts 3,1 meter (Moustache) tot 4,4 meter (Batavus, Van Dijck en Bikkel). Die laatste drie merken hebben dan wel een 1,3 meter lange remweg dan de Moustache, maar dat is nog altijd een prima resultaat. Ter vergelijking: bij de e-bike test 2021 met 15 e-bikes was de remweg op droog wegdek met beide remmen gemiddeld 4,9 meter. Dit jaar was de remweg van 20 fietsen gemiddeld slechts 3,8 meter. De hydraulische schijfremmen zijn zo krachtig dat je vooral bij het afdalen moet oppassen dat je niet té krachtig remt.
 

En de versnellingen?

De Nexus-versnellingsnaaf van Shimano is vrijwel standaard in deze prijscategorie: elf van de twintig fietsen hadden een Nexus 7-naafversnelling, en zes fietsen een Nexus 8-versnelling. Op de zeer steile helling tijdens de praktijktest in Kerkrade bleken die naafversnellingen een nadeel, omdat je daarmee amper onder druk kunt schakelen. Je moet de trappers even stil houden om te kunnen schakelen, en dat is lastig op een steile helling.

De fietsen met derailleur (Cannondale, BESV en vooral de Moustache) hebben alle drie 9 versnellingen en waren geliefd onder de testers vanwege het grotere ‘schakelbereik’ én het feit dat je kunt schakelen op een helling – met als gevolg dat je makkelijker omhoog rijdt. Op vlakke stukken is juist de Nexus, dankzij de in het handvat verwerkte draaiknop, veel makkelijker te bedienen. 

App

Je zou denken dat fietsen steeds ‘slimmer’ worden bijvoorbeeld door verbinding met een app. Maar, dat valt reuze tegen. Slechts vijf van de twintig fietsen zijn verbonden met een app. Dat zijn de fietsen met Shimano-motor (BESV, Gazelle, BSP): deze kun je via bluetooth verbinden met je telefoon. Je kunt bijvoorbeeld het ondersteuningsniveau veranderen via je telefoon. Toch heb je daar eigenlijk weinig aan, want dat kan net zo goed via de bedieningsknoppen op de fiets.

Route-aanwijzingen op het display

De Giant-fiets is al een heel stuk nuttiger: verbind je hun 'RideControl'-app met de fiets dan krijg je route-aanwijzingen op het display via die app. Ook geeft de app info over onder meer de afgelegde afstand, hoogteverschillen en verbrande calorieën. Je hebt dan dus geen telefoonhouder nodig. Wil je wel een telefoonhouder gebruiken? De QWIC, Brinckers, VanDijck, Btwin en Trenergy hebben een USB-lader in het display.

Goedkoopste fiets heeft beste connectiviteit

Verrassend genoeg heeft de goedkoopste fiets in de test ook de beste connectiviteit. De Btwin Elops 920 E Connected (€ 1900) heeft een ingebouwde internet- en wifimodule. Daarmee kun je de fiets op afstand ‘tracken’ via gps. Bijvoorbeeld om te zien of iemand je fiets heeft verplaatst. In theorie een mooie anti-diefstal optie. Vreemd is dat juist deze fiets zonder slot wordt geleverd (overigens kun je vanaf € 20 een ringslot laten monteren op de Btwin, zowel bij aankoop in een Decathlon-winkel als bij een online bestelling).

Onderdelen

Over afwerking gesproken: ook de Moustache – € 3300 schoon aan de haak – wordt geleverd zonder slot. En verder is de fiets ook nogal sober afgewerkt. Hetzelfde geldt voor de dure Cannondale van € 3400. Deze fiets heeft een eenvoudig zijdisplay, zeer slordig laswerk, een slecht voorlicht en zelfs een bel is teveel gevraagd. De prijs van een fiets zegt dus lang niet alles.

Meest complete en beste afgewerkte fietsen

De meest complete en beste afgewerkte fietsen zijn de Advanced E-Bike, Batavus, Stella en BESV: denk aan zeer nette bedrading, hoogwaardige onderdelen, luxe displays en net laswerk. De Batavus is de duurste fiets uit de test, maar honderden euro’s goedkopere fietsen als de BSP, Van Dijck, QWIC, Brinckers en Cube zijn ook meer dan goed afgewerkt.

Staar je niet blind op de prijs

Kies vooral wat belangrijk is voor jou: grote actieradius, krachtige motor, stevigheid/stabiliteit of gewicht van de fiets. Dat laatste is vooral van belang als je vaak een fietsendrager gebruikt. In de specificaties bij elke fiets zie je het gewicht van de accu, trek dat af van het gewicht van de fiets en je kunt berekenen of je je fiets(en) veilig op je bagagedrager kunt vervoeren. 

Gebruiksgemak

Voor het gebruiksgemak van de fietsen letten we vooral op de volgende drie punten:

  • Het gemak van het in- en uitnemen van de accu
  • Het gewicht van de fiets 
  • Bediening, mogelijkheden en kwaliteit van het display.

Vooral het gemak van het in- en uitnemen van de accu verschilt nogal. Bij Gazelle zit de accu aan de onderkant van de buis, waardoor de zwaartekracht weleens tegen je kan werken. In het algemeen zijn inframe accu’s sowieso lastiger dan de accu’s in de bagagedrager: gelukkig kun je elke accu kun je ook laden via een aansluiting op de fiets.

Haal je de accu er wel uit? Let dan goed op: alleen Moustache en Stella hebben inframe accu’s met goede grip voor je vingers. De andere inframe accu’s hebben amper grip en dat verhoogt de kans op vallen. Niet doen, want deze onderdelen zijn peperduur: de gemiddelde prijs van inframe accu’s in de test is precies € 700. De inframe accu’s van Bosch in de test kosten gemiddeld zelfs € 770. De accu’s in de bagagedrager wisselen enorm in prijs: een vervangende accu van Btwin kost ‘slechts’ € 350 en die van QWIC maar liefst € 919.

Bij de scores voor de bediening van het display zitten niet heel grote verschillen, behalve dat ons 20-koppige testpanel oordeelde dat vooral de knoppen van het Shimano-systeem lastig te bedienen zijn. Ook de bediening van Bafang scoort iets lager dan de prettige ‘knopjes’ van Bosch.

Wat het gewicht betreft: het spreekt voor zich dat zware fietsen minder makkelijk te hanteren, stallen en te vervoeren zijn. Door de opkomst van de inframe accu zijn de fietsen gemiddeld nu een stuk zwaarder dan enkele jaren geleden. Maar liefst 8 van de 20 fietsen wegen zo’n 30 kilo of nóg meer. Dat is wel inclusief accu. De sober afgewerkte Moustache (net geen 25 kg) en de BSP (precies 26 kg) zijn de lichtste fietsen in de test.

Elektrische ondersteuning

Uiteindelijk is het belangrijkste aspect van een e-bike de elektrische ondersteuning. Ook de kracht van alle middenmotoren werd gemeten op de hightech rolbank onder verschillende nagebootste praktijksituaties (zoals hellingen, tegenwind, een brug, starten vanuit stilstand etc..) Daarin zaten flinke verschillen. Zo waren de Bosch Performance motors (Moustache, Stella en CUBE) en de Dapu-motor van Bikkel veruit het krachtigst. Het zwakst was de Shimano E-5000 motor van BSP. Deze is aanzienlijk zwakker dan het andere type Shimano-motor in de test, de E-6000-motoren op de Gazelle en BESV, vooral op hellingen. 
 

Elektrische ondersteuning vlak

Toch valt er op vlakke trajecten weinig te klagen, zowel op de rolband als tijdens de praktijktest. Met elke fiets haal je makkelijk 25 kilometer per uur, ook op vals plat of met wat tegenwind. Voor de gemiddelde Nederlandse forens - die onderweg geen hellingen of lange bruggen hoeft te bedwingen - is de ondersteuning van alle fietsen dan ook voldoende.  
 

Elektrische ondersteuning heuvels

De grootste beproeving was de ‘killer’-helling in Zuid-Limburg. Op geen enkele fiets bedwongen onze ervaren testers het stuk met 16% hellingsgraad zonder zwoegen. Ook hier deden de fietsen met Performance-motor het het best, vooral de Moustache met derailleur. Daarmee haalden veel deelnemers nog zo’n 15 kilometer per uur. Met de meeste andere fietsen zakte de snelheid terug tot zo’n 8 tot 10 kilometer per uur. Gelukkig kom je dit soort hellingen niet vaak tegen in Nederland. Verwacht ook niet dat je met deze dure fietsen fluitend Alpenpassen kunt bedwingen of lange tochten door de Ardennen kunt maken.

Prijzen

Eigenlijk zouden we e-bikes testen met een maximumprijs van ca. € 3000. Dat was al snel geen haalbare kaart meer: tijdens de test vlogen de prijsverhogingen ons om de oren. Oorzaken zijn: tekorten aan onderdelen en beperkte capaciteit op containerschepen. De duurste fiets in de test kwam na een prijsverhoging op € 3500. Toch zegt de prijs eigenlijk weinig. Testwinnaar CUBE is € 600 goedkoper en scoort toch significant beter. En de goedkoopste fiets van de test (Btwin, € 1900) scoort maar 0,3 punten lager op het eindoordeel dan de € 1600 duurdere Batavus. 

Naast prijsverhogingen is ook de verkrijgbaarheid van e-bikes een probleem: veel merken kampen met beperkte voorraden. Daarom informeerden we na het afronden van de test bij alle fabrikanten naar de verkrijgbaarheid van het geteste model. De modellen van Moustache, Kalkhoff, BESV, Cannondale zijn alle vier ‘matig’ verkrijgbaar. De andere fabrikanten en importeurs gaven aan dat hun model ‘goed’ tot ‘zeer goed’ verkrijgbaar is op dit moment (NB: half mei 2022). Dat kan echter snel veranderen. Ons advies: heb je een geschikte fiets op het oog, wacht dan niet te lang.

Conclusie

Het is dringen aan de top dit jaar. Met zo veel goede e-bikes liggen de scores dicht bij elkaar. Toch zijn ook de laagst scorende fietsen zeker geen laagvliegers. Verre van: de BSP is een prima allround e-bike (zolang je heuvels mijdt) en de Btwin (€ 1900) een slimme en robuuste stadsfiets.

De écht perfecte e-bike zit er ook dit jaar niet bij, hoewel Testwinnaar CUBE wel héél dichtbij komt. Deze fiets scoort op bijna alle fronten goed, alleen de actieradius is aan de krappe kant én de inframe accu – een accu in het frame – is het lastigst te verwijderen van alle fietsen. De prima allround fiets van Cortina – zowel geschikt voor toerfietsen als voor woon-werkverkeer – heeft een strakke prijs van € 2449 met 500 Wh-accu en is de Voordelige Keus van deze test.
 

Welke e-bike is voor welke rit geschikt?

Ga je veel met een fietsendrager op pad? Let dan op het gewicht van de fiets. Houd je van het ruigere, mountainbike-achtige werk? Dan is de Moustache een goede keus. Wil je vooral lange ritten maken? De Gazelle, Van Dijck, Brinckers, BESV en QWIC vormen de top 5 met de grootste actieradius. Fiets je dagelijks door weer en wind? Kies dan een fiets met dichte kettingkast of onderhoudsvriendelijke beltdrive (riemaandrijving), zoals de Sparta of Pegasus.

Op de pagina’s van de fietsen zelf, vind je meer uitgebreide informatie per fiets en de belangrijkste plus- en minpunten. Zo bepaal je zelf je ‘persoonlijke’ testwinnaar.

Frank en Gert testen e-bikes op Vlieland

Alle e-bikes zijn op zeer uitgebreide wijze getest in België én in de Limburgse heuvels. Dat inspireerde autoredacteuren Gert en Frank om dit keer de auto te laten staan en op fietsavontuur te gaan met twee getestte e-bikes. Hoe het ze verging? Dat zie je in de video hieronder.

Speciaal voor jou geselecteerd