E-biketest 2020

10 goedkope elektrische fietsen getest

Is er een goede e-bike voor zo'n € 1.000? Wij deden een uitgebreide test van 10 goedkope e-bikes. Dat zorgde voor verrassende resultaten maar helaas: we kunnen ze niet alle tien aanraden.

Bestaat er een goede e-bike voor € 1.000,- of minder?

Bij onze vorige twee e-bike tests was de gemiddelde prijs van een toerfiets met middenmotor zo’n € 2.500,-. Een enorm bedrag voor een fiets. Welke kwaliteit biedt een budget e-bike dan? Dat hebben we onderzocht door eerst de tien goedkoopste elektrische fietsen op de Nederlandse markt te zoeken. Die fietsen kochten we vervolgens anoniem. Zo konden we niet alleen de kwaliteit beoordelen, maar ook de afstelling en montage die je als gemiddelde consument krijgt. De gekochte fietsen waren vooral van kleinere, onbekende merken (Vermont, Anyway, Pro E-bike) en slechts enkele bekende namen, zoals Sparta en B'Twin.

Testresultaten

In de tabel hieronder de geteste budget e-bikes op volgorde van best tot minst presterend. Klik op de naam van de e-bike voor uitgebreide specificaties, testresultaten.

Merk en model Score Opmerking
   Anyway Royal 8

TESTWINNAAR!

Pro E-bike Campo 7,4

 

B'Twin Elops 500 E 6,9 VOORDELIGE KEUS
Popal Sway 6,7  
Vermont E-Jersey 5,5  
Sparta Marathon F3e 5,5  
Victesse Edge N3 5,5  
Vogue Basic N3 5,5  
Pelikaan Advanced N3 5,1  
Hollandia Mobilit-E-6SP 4,1  

Toelichting score
10 = zeer goed
 8 = goed
 6  = redelijk
 4  = matig
 2  = slecht

Hoe is er getest?

De ANWB e-bike test 2020 was onze meeste uitgebreide e-biketest tot nu toe. Lees op welke manier de budgetfietsen zijn geselecteerd, aangeschaft én natuurlijk grondig getest en onderzocht.

Hoe is er getest?

Constructie en onderdelen

Bij inspectie van de fietsen valt meteen op dat er bezuinigd is op onderdelen en montage. Géén geavanceerde hydraulische schijfremmen zoals bij dure toerfietsen. Geen klinkende namen als Bosch of Shimano op de motoren. En al helemaal geen elektrische versnellingen of kleurendisplays. Sommige fietsen hebben zelfs nog ‘old school’-displays met led-lampjes (Hollandia, Sparta, B’Twin en Victesse), dus zónder snelheidsaanduiding of kilometerstand. Aan de andere kant: sommige fietsen hebben functies die je een paar jaar geleden alleen zag op duurdere modellen. Zoals remonderbreking (ondersteuning stopt wanneer je remt), verlichting inschakelen via het display en een middenmotor. De Vogue heeft zelfs een remlicht!

Minpunten

Helaas noteerden we veel meer minpunten dan pluspunten bij de inspecties. Zoals een rammelende accu en gevaarlijke uitsteeksels op de bagagedrager (Vermont), een losse koplamp (Vogue) en krassen op het frame (diverse merken). De bedrading van Pelikaan en Hollandia was erbarmelijk.

Zo had de Hollandia vrijwel direct al problemen door slechte aansluiting van de bedrading op het display. Bij beide fietsen was vooral de bedrading naar de accu zeer kwetsbaar: delen lagen zelfs helemaal open. Hoewel technisch in orde bleek de B’Twin karig uitgerust: geen ringslot, geen reflectie op de banden (wel in de spaken), geen jasbeschermer en geen snelbinders. Het meest compleet geleverd en best gemonteerd waren de Anyway, Popal, Vogue en Victesse. Deze hebben o.m. duidelijke displays (m.u.v. Victesse), verstelbare sturen, jasbeschermers en snelbinders.

Rijeigenschappen

De meeste fietsen hebben een eenvoudige Shimano Nexus 3-versnelling. Schakelt prima en makkelijk, maar zelfs de ‘zwaarste’ versnelling is zeker op vlakke grond nog te licht. Je voelt weinig weerstand en de motor doet het meeste werk. Fijn als je moeiteloos vooruit wilt komen, maar het voelt niet echt als ‘natuurlijk fietsen’. Fietsen met 6 of 7 versnellingen (Pro E-bike, Hollandia, B’Twin) hebben een derailleur. Door de open kettingkast en kwetsbare delen is een derailleur echter verre van ideaal. Zeker als je het hele jaar door fietst: vooral met slecht weer vangt de ketting veel troep en is regelmatig onderhoud vereist.

Wil je het hele jaar door fietsen, kies dan liever voor een dichte kettingkast (alle fietsen m.u.v. Pro E-bike, Hollandia, B’Twin en Vermont). Die Vermont heeft wél een fijne Shimano Nexus 7-versnelling – vaak aanwezig op duurdere fietsen – maar helaas geen dichte kettingkast. De stijfheid van het frame en de stabiliteit van alle fietsen werd getest met een zogenaamde ‘shimmy’-proef. Met losse handen werd een helling omlaag gereden, waarbij de trillingen in het stuur werden vastgelegd op video. De verschillen waren groot: de Vermont en B’Twin presteerden uitstekend en reden kaarsrecht omlaag zónder enige trilling. Bij alle andere fietsen begonnen de sturen flink te trillen. Deze fietsen voelen minder stabiel en stevig aan, zeker op hogere snelheid.

Elektrische ondersteuning

Een panel van fietsexperts beoordeelde de elektrische ondersteuning en de rijeigenschappen. Dat gebeurde op een 7,5 km lang, gevarieerd parcours in Arnhem: van rotondes tot klinkerwegen, van helling tot afdaling en van scherpe bochten tot verkeersdrempel, vrijwel elk ‘obstakel’ was aanwezig.

Opvallend: bijna elke fiets scoort een voldoende op ondersteuning op vlakke stukken. Het merendeel heeft een voorwielmotor: behalve de B’Twin (achterwielmotor) en Vermont (middenmotor). Die enige middenmotor viel erg tegen. De fiets trapt zwaar en ondanks de ondersteuning moet je zelf nog veel kracht leveren. Bovendien kende de Vermont veel technische problemen, onder andere door een amateuristisch gemonteerde sensor.

De achterwielmotor van B’Twin presteerde beter, maar vooral op vlakke stukken. Op een 1.600 meter lange helling (waarvan 700 meter met hellingspercentage van gem. 7%) kwam de B’Twin kracht tekort, net als de Sparta, Vermont en Pro E-bike. Op deze fietsen was het ploeteren omhoog. De Pelikaan, Anyway, Vogue, Popal en Hollandia bleken pittiger: hiermee bedwongen we de helling zonder zweten. Verder was er ook genoeg verschil tussen de fietsen met voorwielmotor. De Pro E-bike kwam langzaam op gang, wat vooral voor oudere fietsers prettig kan zijn. De Popal ondersteunt goed, ook heuvelopwaarts, maar de ondersteuning stopt abrupt bij 25 km/u en dat zorgt voor onrustig rijgedrag. Op vlakke trajecten ondersteunen Sparta, Victesse, Vogue, Pelikaan, Anyway en B’Twin het fijnst. Regelmatig een helling onderweg? Dan zijn Popal, Pelikaan, Vogue en vooral Anyway de beste opties.

Actieradius

De actieradius werd gemeten in de praktijk: door de accu’s drie dagen achterelkaar volledig ‘leeg te fietsen’ op een licht glooiend parcours. Dat gebeurde telkens in de hoogste ondersteuningsstand. De resultaten waren verrassend: meerdere fietsen haalden meer kilometers dan ruim duizend euro duurdere toerfietsen uit eerdere tests. De Anyway ging met 63 kilometer het langst mee, gevolgd door Popal (62 km), Pelikaan (61 km) en Pro E-bike (60 km). De B’Twin en Sparta haalden resp. slechts 32 en 34 km in de hoogste ondersteuning.

Veiligheid accu's

Niet gek dat de actieradius van de B’Twin en Sparta veel kleiner is: de accu’s hebben veel minder capaciteit dan de concurrentie. De B’Twin slechts 205 Wh, minder dan de helft dan bijv. Popal (502 Wh). Experts openden alle accu’s om constructie, bedrading, waterdichtheid en isolatie te inspecteren. Want hoe is de kwaliteit van accu's van budgetfietsen? De experts beoordeelden alle accu's als veilig in gebruik. Wel waren er kleine verschillen. Zo waren de cellen en bedrading van de Sparta-accu matig geïsoleerd tegen hitte. En de (identieke) accu’s van Popal, Hollandia, Vogue en Pelikaan niet voldoende afgeschermd tegen vocht. De accu’s van B’Twin en Pro E-bike zitten het best in elkaar. Ook werd de capaciteit van alle accu’s twee keer gemeten: leveren ze net zoveel energie als beloofd? Sommige accu’s (Pro E-bike, Anyway) scoorden juist hoger dan de officiële opgave terwijl o.m Vogue en Hollandia heel wat minder Wh’s gaven. De exacte aantallen van de metingen zie je op de bij de specificaties van de geteste fietsen.

Falende remmen

De zwakste schakel bleken de remmen. Acht van de tien fietsen remden zwak: bij de eerste remtest haalden ze vaak lang niet de remafstanden die Europese regelgeving vereist. De Sparta, Pro E-bike, Hollandia en Vogue remden het slechtst: vooral met alleen gebruik van de achterrem kwamen ze meters verder tot stilstand dan ‘moet’. De Vogue kwam met alleen de achterrem zelfs 20 meter verder (!) tot stilstand dan de regels vereisen. Gevaarlijk en onnodig, ook in deze prijsklasse. Want de goedkoopste fiets (B’Twin) en de Vermont haalden de remtest makkelijk. Deze fietsen remmen veilig en goed.

De eerste remtest deden we met de ‘volledig rijklare afstelling’ waar we bij aankoop nadrukkelijk om hadden gevraagd. Al snel bleek dat de afstelling van de remmen vaak verre van optimaal was. Voorbeeld: de Pelikaan remde een stuk beter dan de Hollandia met volledig identieke remmen. Vier merken wilden een tweede remtest (Popal, Sparta, Pro E-bike en Anyway) en leverden de fietsen zelf aan voor deze herkansing. Anyway besloot vanwege de resultaten van de eerste test zelfs om de achterrem te vervangen door een sterkere variant. Tijdens deze hertest slaagden Popal, Anyway en Pro E-bike alsnog. De achtterem van de Sparta bleek nog steeds te zwak. Fietsen die de remtest gelijk of twee keer faalden, krijgen als eindoordeel maximaal 5,5. Want met een – te lange remweg – loop je uiteraard meer gevaar in het verkeer.
Lees meer over het maximaal toegestaan gewicht

Conclusie

Over het algemeen viel de kwaliteit van de goedkope e-bikes tegen. 6 van de 10 fietsen krijgen minpunten of een maximaal eindoordeel van 5,5 vanwege zwakke remmen, gebrekkige bedrading of problemen met de ondersteuning. Kort gezegd: de kans om een kat in de zak te kopen is groot in deze prijsklasse.

Eigenlijk kunnen we slechts vier modellen aanbevelen: Pro E-Bike, Popal, Anyway en de B'Twin Elops 500. Laatstgenoemde is de goedkoopste van het tiental, maar scoort goed op stabiliteit, kwaliteit accu, ondersteuning op vlakke stukken en remmen. De actieradius is wel beperkt, het frame is ongeschikt voor mensen langer dan 1.80 meter en de uitvoering is sober (bijv. geen ringslot).

>Winnaar

Verrassende testwinnaar is de Royal (€ 1.099,-) van het nieuwe merk Anyway. Bij de stabiliteitstest scoorde de fiets matig, door een wat slap frame. Wel was het panel van fietsexperts enthousiast over de prettige rijeigenschappen en krachtige ondersteuning, óók heuvelopwaarts. Verder heeft de fiets een mooi display, accu met grote capaciteit (actieradius 63 km in de hoogste ondersteuning) en handige extra’s als jasbeschermer, snelbinders, anti-lekbanden en goed ringslot. N.a.v. onze (rem-)test koos Anyway bovendien voor een krachtiger, veiliger achterrem.

Naschrift
Tijdens de test ging Big Bicycles (Hollandia & Pelikaan) failliet. De geteste fietsen zijn nog wel te koop via sommige bouwmarkten of online ‘fiets outlets’. Prijsvechter Stella wilden wij opnemen in de test, een model van € 999,- werd online besteld, maar bleek niet voorradig.

Speciaal voor jou geselecteerd