E-biketest 2021

14 middenklasse e-bikes getest: van knaller tot tegenvaller

Wie een goede e-bike wil kopen, moet steeds dieper in de buidel tasten. Gelukkig worden e-bikes ook beter. Toch is het verschil in elektrische ondersteuning dit jaar wel opvallend groot. Hoeveel waar krijg je voor een e-bike in de prijscategorie tot € 2500? We zochten het voor je uit in onze e-biketest 2021.

Het is niet niks, € 2500 moeten neerleggen voor een e-bike. Toch is dat in 2021 de gemiddelde prijs die je voor een e-bike betaalt. Door de coronapandemie zijn fietsonderdelen schaars geworden en e-bikes flink duurder geworden.

Vorig jaar testten we juist budgetfietsen tot € 1200. Op e-bikes in die prijscategorie was veel aan te merken; veel remmen waren ondermaats. In de prijscategorie tot € 2500 valt op dat je meer waar krijgt voor je geld. Waar de budgetfietsen bijna allemaal drie versnellingen hadden, hebben de duurdere e-bikes minimaal vijf versnellingen, gemiddeld zeven en Victoria zelfs tien versnellingen.

Testresultaten

In de tabel hieronder vind je de geteste elektrische fietsen met middenmotor (en één fiets met achterwielmotor) op volgorde van best tot minst presterend. Klik op het merk en model voor de uitgebreide specificaties en testresultaten.

Merk en model Score Opmerking
    Kalkhoff Endeavour 3.B Move  8,7

TESTWINNAAR!

  CUBE Touring Hybrid One 500 8,5  
  Victoria E-Trekking 6.5 Wave 8,3

 

  Vyber Ride E1 Special Edition 8,1 VOORDELIGE KEUS
  Pegasus Siena E7F Plus 8,1  
  Giant Entour E+ 1 8,0  
  Batavus Dinsdag E-Go Classic 7,9  
  Puch Perle Maxi 7,9  
  Hercules Montfoort Cruise 7,9  
  Gazelle Paris C7 HMB 7,8  
  Keola 727M 7,7  
  Trek Verve +1 Lowstep 7,4  
  QWIC Premium i MN 7 7,3  
  Sparta c-Ready R5e 6,1  
  Stella Livorno MDS - Deze resultaten volgen later*

Bekijk hier het testoverzicht uit de Kampioen

Toelichting score
10 = zeer goed
 8 = goed
 6  = redelijk
 4  = matig
 2  = slecht

* De vijftiende fiets, de Stella Livorno MDS, moesten we door een technische storing helaas uit de test halen. Momenteel ondergaat deze fiets alsnog de laatste testonderdelen, de resultaten verschijnen in de loop van mei op deze pagina.  

Over de testwinnaar

De Kalkhoff Endeavour 3.B is de overtuigende testwinnaar. De Kalkhoff werd geleverd en getest met een 500 Wh accu en kost dan € 2699. Met een 400 Wh accu kost hetzelfde model € 2499 en zou zelfs dan – met iets kleinere actieradius – de test óók overtuigend winnen. De Kalkhoff heeft een krachtige ondersteuning op zowel vlak als heuvelachtig terrein, zeer krachtige, goed te doseren remmen, uitstekende stabiliteit en een prettige derailleurversnelling. Het is alleen geen jaarrondfiets, door de open – en daardoor onderhoud eisende – ketting.

Hetzelfde geldt voor de nummer twee: de sportieve CUBE presteert goed over de hele linie en heeft samen met de Gazelle de grootste actieradius: 72 kilometer. Verrassing van de test is nieuwkomer Vyber. Dit merk van Twentse bodem heeft een krachtige motor, prima actieradius, fijne rijeigenschappen en een slimme app. Alleen de stabiliteit schiet wat tekort door het wat slappe frame. Desondanks tippen we deze scherp geprijsde fiets (€ 1999) als voordelige keus.

Wat viel ons op?

1. Remmen

Fietsfabrikanten hebben duidelijk geïnvesteerd in betere remmen: die blijken van alle fietsen ruimschoots krachtig. Een paar jaar terug zagen we nog dure e-bikes met goedkope velgremmen of zwakke rollerbrakes.

Dit jaar niet: alle veertien modellen hebben hydraulische schijf- of velgremmen. Die krachtige remmen zorgen voor een korte remweg, ook op nat wegdek. Sommige remmen zelfs zo krachtig dat je er aan moet wennen: oefen eerst op vlakke stukken voordat je de remmen vol inknijpt op een stuk afwaarts.

2. Hellingproef

Het verschil in elektrische ondersteuning tussen de fietsen is dit jaar opvallend groot. Op rechte stukken en flauwe hellingen doen ze het allemaal goed: met alle fietsen halen we makkelijk 25 km/u.

Bij een steile helling zijn de verschillen echter veel groter. De duurdere Bosch-middenmotoren (Active Line Plus) scoren beduidend beter dan de ‘gewone’ Bosch Active Line. Ook andere middenmotoren (Vyber, Giant Syncdrive Core, Bafang M400) doen het goed, maar de Bosch Performance-motor op de Kalkhoff is de uitblinker. Daarmee werd elke heuvel fluitend bedwongen. Tegenvaller is de achterwielmotor van Sparta. Deze ondersteunt zeer krachtig op vlakke grond, maar op een onnatuurlijke manier: je trappers heel langzaam roteren is al voldoende om 25 km/u te halen. Op de steilste stukken van het testtraject viel deze motor juist bijna stil en moest je ploeteren om omhoog te komen.

3. Actieradius

De actieradius werd drie dagen achter elkaar gemeten op een heuvelachtig rondje in en rond Arnhem. De omstandigheden voor elke fiets (zoals temperatuur en tegenwind) waren dus voor elke fiets gelijk.

Er bleken flinke verschillen te zitten tussen de fietsen, die alle voorzien waren van accu’s met een capaciteit tussen de 400 en 500 Wh). Zo hielden de fietsen van Keola (37 kilometer) en QWIC (31 kilometer) er wel érg snel mee op. Ter vergelijking: bij de tien budget e-bikes tot € 1100 in onze e-bike test 2020 was de gemiddelde actieradius 52 kilometer. Ook viel op dat de ondersteuning bij de Keola en QWIC de laatste kilometers niet optimaal was en je vooral heuvelop flink moest bijtrappen. Bij de andere fietsen met Bosch-motor (de meeste andere modellen), Giant en Vyber, was dat niet zo en bleef de ondersteuning optimaal tot de laatste kilometer. Gazelle en CUBE versloegen de concurrentie (gemiddeld actieradius: 51 kilometer) ruimschoots: beide fietsen haalden 72 kilometer.

Bij de meeste merken heb je keus uit accu’s met verschillende capaciteit. Zo kun je geld besparen door je accukeuze aan te passen aan je beoogde gebruik. Maak je uitsluitende vlakke, korte ritten voor bijvoorbeeld woon-werkverkeer van zo’n 30 kilometer retour? Dan heb je geen duurdere 500 Wh accu nodig.

4. Stabiliteit

Ook opvallend aan de Sparta is de slechte gewichtsverdeling: de accu op de bagagedrager én motor in het achterwiel zorgen voor een slechte score bij de stabiliteitsproef. Bij deze test wordt het stuur van de e-bikes heuvelafwaarts losgelaten met snelheden tot 35 km/u. Fietsen met een goede gewichtsverdeling en stijf frame (zoals de Keola, Kalkhoff en CUBE) rijden ook zonder handen aan het stuur kaarsrecht naar beneden. Bij fietsen met een slechte gewichtsverdeling of slapper frame ontstaat ‘shimmy’: het stuur gaat steeds sneller trillen. Vooral de Giant, Sparta en Trek hebben er last van. Als je gewoon fietst, merk je weinig van dat shimmy-effect, maar op een afdaling geeft het een onrustig en instabiel gevoel.

5. Inframe-accu’s

Steeds vaker zie je e-bikes met inframe-accu’s: de accu zit niet in de bagagedrager, maar in de voorbuis. Dit komt ten goede van de stabiliteit: alle merken met een inframe-accu (Kalkhoff, QWIC, Puch, CUBE en Keola) scoren zeer goed op de stabiliteitstest.

Qua gebruiksgemak scoort dit type accu wel lager: ze zijn lastiger in en uit de fiets te halen, en hebben ook minder grip. De kans dat je zo’n peperdure accu laat vallen is groter dan bij een accu voor de bagagedrager, die doorgaans voorzien is van een uitsparing om de accu goed vast te pakken.

6. Innovaties

De opkomst van de inframe-accu was het opvallendste verschil met fietsen uit deze categorie in vergelijking met tests van voorgaande jaren. Verder blijken de meeste fietsen in deze prijsklasse vrij sober uitgevoerd: luxe gadgets of hightechsnufjes komen we amper tegen. Zelfs een jasbeschermer is vaak al te veel gevraagd.

Positieve uitzondering is het innovatieve achterlicht van de Batavus Dinsdag: het licht projecteert een V-vormige, rode lichtbundel op de weg achter en naast de fiets. Goed voor de veiligheid, want dan kunnen andere verkeersdeelnemers je op gepaste afstand passeren.

Het kleurendisplay van Keola was een van de andere zeldzame frivoliteiten. Het meest innovatieve ‘snufje’ echter biedt het merk Vyber. Deze fiets kun je verbinden met een app en zo kun je op afstand zien waar je je fiets gestald hebt en hoeveel acculading je nog hebt.

7. Kettingkast

De veertien geteste fietsen zijn uiteenlopend qua model, frame en beoogd gebruik. Zo zijn de sportieve fietsen met derailleur van CUBE, Victoria en Kalkhoff vooral geschikt voor toerfietsen met mooi weer, ook in de heuvels.

Wil je je fiets gebruiken voor vlak woon-werkverkeer in weer en wind, kies dan voor een model met gesloten kettingkast. Zoals de degelijke modellen van Gazelle, Batavus en Hercules: een dichte kettingkast heeft minder onderhoud nodig. Kom je bruggen of heuvels tegen op weg naar je werk, dan kom je beter uit met de onderhoudsvriendelijke modellen van Giant, Pegasus, Vyber of Puch.

Hoe is er getest?

Om te zorgen dat je niet alleen de beste, maar ook de veiligste keus maakt, zijn alle e-bikes streng, uitgebreid en exact op dezelfde wijze getest door de ANWB. Zo heeft elke e-bike onder andere een stabiliteitstest en remtest, ondergaan.

Zo is er getest

Misschien vind je dit ook interessant?
Meer informatie, tips en advies over e-bikes
Deze e-bikes lease je bij de ANWB

Speciaal voor jou geselecteerd