Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Motor Peugeot 2008 moet worden vervangen

Vraag gesteld door op 28 november 2022

Ik ben in het bezit van een Peugeot 2008. Bouwjaar 2015, door mij gekocht bij deze dealer maart 2017. Sinds ruim 1,5 jaar verbruikt mijn auto veel olie. (km stand mei 2021, 72981 km. Dit was de eerste melding olieverbruik die gedocumenteerd is via factuur garage) De garage adviseerde een aantal keer na 1000 km terug te komen om het olieverbruik te meten. Dit lag op  meer dan 1L op de 1000 km. Begin dit jaar kwam de garage met de mededeling dat de motor versleten is. De garage zou met een voorstel komen, maar het bleef lang stil. (Corona, vakanties, drukte enz.) Sinds vorige week ben ik al 2 keer naar de garage geweest ivm een storingslampje van de katalysator. Volgens de garage zou dit kunnen samenhangen met het hoge olieverbruik. Voorstel is nu: nieuwe of ruilmotor plaatsen. kosten rond de 6000,- euro. Over extra kosten voor een nieuwe katalysator is niet gesproken. Via jullie site ANWB Expert heb ik een aantal van dezelfde vragen gezien, waarbij jullie aangeven dat de garage deze klacht moet herstellen, non conformiteitsbeginsel. De garage (service/balie medewerker) gaat hier niet in mee. Hij zegt dat de coulanceregeling van Peugeot 5 jaar is en deze termijn is verstreken. Ik heb de auto in 2017 bij deze garage gekocht en hij is er altijd in onderhoud geweest. Je hoeft toch niet te verwachten dat een auto van deze leeftijd, met deze kilometerstand (nu plm. 94000) nu al een nieuwe motor nodig heeft. Moet ik in deze voor de (alle) kosten opdraaien?


Merk: peugeot
Type: 2008
Bouwjaar: 2015
Brandstof: benzine

Antwoord van Chaim

Antwoord van Chaim

ANWB Expert

 

Sinds 2017 bezit u een Peugeot 2008 1.2 PureTech uit 2015. De motor verbruikt sinds ongeveer 1.5 jaar opvallend veel olie. Na meerdere bezoeken aan de dealer is vastgesteld dat het olieverbruik hoger ligt dan 1L per 1000km. Onlangs bezocht u de werkplaats van het dealerbedrijf naar aanleiding van een storing van de katalysator. Het dealerbedrijf geeft aan dat de motor vervangen moet worden en begroot de kosten op ongeveer € 6.000,-. In reactie op vordering tot kosteloos herstel op grond van non-conformiteit stelt het dealerbedrijf dat u geen aanspraak kunt maken op de coulance regeling vanuit de importeur omdat de termijn die hiervoor geldt (5 jaar) is vervallen. U wilt graag weten wat uw rechtspositie is.  

Conformiteit

Een product moet voldoen aan de redelijke verwachtingen die u als koper daarvan op grond van de overeenkomst mag hebben. Welke redelijke verwachtingen u mag hebben, zijn afhankelijk van o.a. de aard van het gebrek, het bouwjaar en kilometrage van de auto. De koper zal moeten bewijzen dat er sprake is van een gebrek wat hij niet hoefde te verwachten en dat het gebrek, althans de oorzaak daarvan al bestond op het moment van levering.

Gebrek

Naar mening van onze Automotive Experts, is er sprake van een gebrek wat u niet hoefde te verwachten en waarvan de oorzaak al aanwezig moet zijn geweest op het moment dat de auto werd afgeleverd. Gelet op de vele problemen die er spelen met de PureTech-motoren is het zeer aannemelijk dat het gebrekkige ontwerp van dit type motor debet is aan de klachten die u ervaart. Het lijkt bij deze generatie PureTech motoren een kwestie van tijd wanneer de problemen zich manifesteren. Bij normaal gebruik en onderhoud hoeft u als koper niet te verwachten dat de motor na 7 jaar en 94.000 km vervangen moet worden.

Rechten bij non-conformiteit

Als een product gebrekkig is en dit gebrek al bestond op het moment van aflevering dan kunt u van de verkoper o.a. kosteloos herstel van het gebrek vorderen. De verkoper zal het gebrek binnen een redelijke termijn moeten herstellen.

Coulance fabrikant

De fabrikant/importeur kan buiten de fabrieksgarantie niet rechtstreeks worden aangesproken tot kosteloos herstel door een (consumenten)koper. Op grond van de Nederlandse wet kunt u uw rechten bij non-conformiteit alleen inroepen tegenover de verkoper van het product. De fabrikant/importeur kan uiteraard wel uit coulance een aanbod doen. Als de fabrikant/importeur geen bijdrage wil leveren aan het oplossen van een probleem met een door haar geproduceerde auto, dan beperkt dit de rechten van de koper tegenover de verkoper niet. Dat de termijn is van de coulanceperiode vanuit de fabrikant is vervallen is dus niet van invloed op uw rechtspositie.

Conclusie

Ik raad u aan om de verkoper (schriftelijk) aan te spreken tot kosteloze vervanging van de motor op grond van art. 7:17 jo. 7:21 BW. U zult moeten bewijzen dat u het gebrek niet hoefde te verwachten en dat het gebrek al aanwezig was op het moment van aflevering. Op basis van de beschikbare informatie, voorzie ik daarmee geen problemen.

Als u er onderling niet uitkomt, om bemiddeling vragen bij de Bovag en/of het geschil voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen. Als de verkoper niet bereid is tot een voor u aanvaardbare regeling, raad ik u met klem aan het geschil voor te leggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.

Meer weten?
Klachten na aankoop - ANWB