Mercedes GLC met Agility Control-onderstel problemen

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 15 juli 2022

Wegens problemen met schokbrekers en vering heb ik mijn auto laten keuren door Dekra. Het betreft een luxe S.U.V., Mercedes GLC (ambition exclusive) met vierwielaandrijving en (485) Agility Control-onderstel met selectief dempingssysteem. Op internet is het volgende van Mercedes te vinden:

“Het AGILITY CONTROL-onderstel met selectief dempingssysteem combineert uitgebalanceerd rijcomfort met hoge rijstabiliteit. Dankzij het passieve dempingssysteem kunt u op elk wegdek genieten van een onovertroffen rijervaring. De afrolverhouding, demping en stabilisatie worden continu automatisch aan de feitelijke ondergrond aangepast.”  

Tevens is er een film van Mercedes te zien over het onderstel. Daarin wordt het volgende gemeld:

“Agility control: each shock absorber has two personalities. One that is smooth and one that is agile and quick. Two chambers with special oil are devided by a valve. More dramatic movements close the valve instantly, firming up the shock absorber.”

Dekra constateerden geen technische gebreken maar wel het volgende:

"Bij het rijden over sommige drempels met een snelheid van ongeveer 25 km/h, zeker als deze drempels iets hoger geconstrueerd zijn, constateren wij dat op het moment van het verlaten van de drempel het voertuig tot aan de aanslag invoert, met als gevolg dat dan in het voertuig een bonkend geluid merk-/voelbaar is."

Dekra heeft ook een vergelijkbare auto onderzocht. Die heeft hetzelfde probleem. Er is kennelijk sprake van een producteigenschap.

Ik was voor de aankoop niet op de hoogte van dit probleem en heb zelf de verings-/dempingseigenschappen besproken waarbij dit niet werd gemeld.

Ik vind dat ik mocht verwachten dat de auto dit probleem niet zou hebben. Ik meen op grond van ECLI:NL:GHARN:2006:AV6354 dat al deze auto's non-conform zijn in de zin van art. 7:17BW.

Antwoord van Cathy

ANWB Expert


U heeft uw auto laten keuren door de Dekra vanwege mogelijke problemen met de schokbrekers en de vering. Dekra meldt dat het gaat om een producteigenschap. Een vergelijkbare auto vertoont hetzelfde gedrag. U had andere verwachtingen van het Agility Control-onderstel. 

Hoe dit onderstel reageert had u mogelijk al kunnen constateren bij het maken van een proefrit. Zolang er geen gebrek is geconstateerd en een vergelijkbare auto doet hetzelfde is er mijns inziens geen sprake van non-conformiteit. Er moet immers sprake zijn van een gebrek en dat is niet het geval. De door u aangehaalde uitspraak gaat over een Citroën met versnellingsbakproblemen. Deze is niet gelijk te trekken met uw Mercedes met een vering die anders dan verwacht reageert.