Terugkerende melding systeemfout

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 01 maart 2022

Sinds de aanschaf van mijn nieuwe auto in 2020 heb ik een probleem met de terugkerende melding op mijn dashboard 'systeem fout' . Hier ben ik ongeveer 10x voor teruggeweest bij de dealer. Er is één maal een nieuwe accu ingezet en toen bleef het probleem ongeveer een jaar weg. Sinds deze week is het probleem weer begonnen.
Wat moet ik doen en wat zijn mijn rechten?

Merk: nissan
Type: qashqai
Bouwjaar: 2020
Brandstof: benzine
Motorvermogen: 117 kw

Antwoord van Chaim

ANWB Expert


U heeft in 2020 een nieuwe Nissan Qashqai aangeschaft. Sinds de aflevering bent u meermaals terug geweest bij de verkoper vanwege een systeemfout-melding. Na vervanging van de accu heeft u bijna een jaar zonder foutmeldingen gereden, maar sinds kort is de foutmelding terug. U wilt graag weten wat u kunt doen en wat uw rechtspositie is.  

Onbekende oorzaak systeemfout

Het is nog niet duidelijk wat de oorzaak is van de systeemfout. Dat de auto een systeemfout aangeeft, duidt op een onderliggend probleem. De systeemfout zal uitgelezen moeten worden, zodat gezocht kan worden naar de oorzaak van deze foutmelding.  

Garantie

Tijdens de garantieperiode hoeft alleen aangetoond te worden dat er sprake is van een gebrek. De systeemfoutmelding doet vermoeden dat er sprake is van een gebrek. Gelet op de voorgeschiedenis is het niet onredelijk dat u vraagt om een uitgebreide diagnose van deze foutmelding.

Conclusie

U hoeft zolang u aanspraak kunt maken op de fabrieksgarantie alleen aan te tonen dat er sprake is van een gebrek. Het is aan de garantiegever/verkoper om te bewijzen dat het herstel van het probleem dat de foutmelding veroorzaakt, niet onder garantie hersteld hoeft te worden.

Ik raad u aan om de oorzaak van de systeemfout-melding nader te laten onderzoeken door de verkoper. U kunt de opdracht vooralsnog beperken tot de (uitgebreide) diagnose van de oorzaak van het probleem. Als blijkt dat het probleem voor eigen rekening opgelost zou moeten worden, kunt u alsdan besluiten de reparatie door een ander bedrijf uit te laten voeren.

Meer informatie kunt u vinden op onze pagina over Garantie