Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Garantie

Zowel bij de koop van een nieuwe als een gebruikte auto fiets, motor of caravan bestaat de kans op gebreken. Het is dan prettig om een garantie te hebben om op terug te vallen. Wat houdt garantie in en in welke gevallen is deze geldig?

Wat is garantie?

Garantie is een toezegging van de verkoper dat het product bepaalde eigenschappen heeft. Als er een gebrek ontstaat of er ontbreken onderdelen, dan kun je een beroep doen op de garantie en de verkoper moet dan in principe kosteloos herstellen.  

Als er garantie wordt gegeven, dan neemt de verkoper het risico van bepaalde gebreken over. Kijk in de voorwaarden welke gebreken er onder garantie vallen.

Een mondelinge toezegging over garantie van de verkoper is een bindende afspraak. Maar als de verkoper dit na de koop ontkent, heb je een probleem. Je moet bewijzen dat er garantie is afgesproken. Zet daarom altijd de gemaakte afspraken op papier. 

Algemene voorwaarden

In de algemene voorwaarden wordt meestal informatie gegeven over de volgende onderwerpen:

  • De duur van de garantie
  • Welke onderdelen vallen onder de garantie
  • Welke kosten betaalt de verkoper

Verschillende vormen garantie

Garantie is een afspraak tussen partijen. Daarom bestaan er verschillende vormen en termijnen. Veel voorkomende commerciële garanties  zijn:

Gebrek, wie moet bewijzen?

Vertoont het product een gebrek, dan moet je de verkoper de gelegenheid geven het gebrek te herstellen. Ga je zonder overleg met de verkoper naar een ander, dan worden de herstelkosten over het algemeen niet vergoed.

Het voordeel van garantie is dat je tijdens de garantieperiode bij een gebrek alleen hoeft aan te tonen wat er kapot is. Het is aan de verkoper het tegendeel te bewijzen, of dat het product stuk is gegaan door bijvoorbeeld verkeerd gebruik. Is een probleem tijdens de garantie gemeld, maar nog niet opgelost, dan blijft de garantieverplichting voor dat probleem van kracht tot de oplossing is gevonden.

Garantie op garantie

Een garantie wordt overeengekomen voor een bepaalde periode. Na verval van deze periode kun je geen aanspraak meer maken op de overeengekomen garantie. Als tijdens een garantieperiode herstel of vervanging plaatsvindt, heb je niet automatisch recht op verlenging van de overeengekomen garantieperiode. Je kunt natuurlijk wel een nieuwe garantie of verlenging van de garantietermijn overeenkomen. 

Als je een probleem ontdekt na verval van de garantieperiode kun je dus geen aanspraak meer maken op de garantie. Mogelijk kun je nog wel met succes een beroep doen op je wettelijke rechten. 

Als je een gebrek binnen de garantieperiode meldt, maar het herstel pas na verval van de garantieperiode plaatsvindt, heb je uiteraard wel gewoon recht op (deugdelijk en vakkundig) herstel onder garantie.

Meer informatie: