Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Garage kan probleem in garantietermijn niet verhelpen en stelt nu aan dat de auto gewoon goed is

Vraag gesteld door S. Köse op 4 februari 2022

In April 2021 heb ik een occasion aangeschaft met 6 maanden BOVAG garantie. Gelijk na aankoop vertoonde de auto problemen. Hiervoor is de auto binnen de garantie periode 3 keer terug gegaan. De derde keer hebben ze hulp van de Mercedes dealer gevraagd. Het probleem wordt erkent door de garage omdat de eigen monteur het ook heeft ervaren. Gelijk na de derde poging dook het probleem weer op. Dit heb ik meerdere keren gefilmd en opgestuurd als bewijs dat het nog niet is opgelost. Na ruim twee maanden (januari 2022) kon ik de auto weer voor de vierde keer langs brengen. Om dit te regelen heb ik ze vaak moeten bellen.

Begin van deze week gebeld voor een update. De monteur zei dat ze niks kunnen vinden maar het probleem wordt wel erkent. Aan het einde van deze week krijg ik een mail. Hierin staat:
Dat ze het probleem niet zien. Conclusie van de garage is dat de auto in hun ogen goed is. Voor mij is dit duidelijk een geval dat de garage het probleem niet kan vinden zonder veel kosten te maken.

Ik heb al mijn contact momenten met antwoorden opgeslagen in een rapport en dit met ze gedeeld.
Ik heb tweemaal een voorstel gedaan om de auto in te leveren maar hier wordt niet op ingegaan. Mijn voorstel is: auto inleveren en mijn aankoopbedrag terug te krijgen min de afschrijving van mijn gereden kilometers. Naar mijn idee een redelijke voorstel omdat de auto simpelweg niet goed blijkt te zijn.

Nu is mijn vraag aan jullie hoe ik dit verder moet aanpakken. Wat zijn mijn rechten? En waar kan ik terecht voor hulp?

Antwoord van Annemieke

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert


U heeft een auto gekocht. Vlak na de aankoop ontdekt u een gebrek. De garage heeft tot vier keer toe de auto onderzocht en geprobeerd het gebrek te verhelpen. Ook is advies van een merkdealer gevraagd. Het is echter niet verholpen. Nu geeft de garage aan dat de auto gewoon in orde is. U vraagt wat uw mogelijkheden zijn.

Uit uw bericht kan ik niet opmaken wat het probleem precies is. Maar over het algemeen kunt u uitgaan van het volgende;

Garantie

U heeft de auto met garantie gekocht.  Als u tijdens de garantie een gebrek meldt kunt u een beroep doen op deze garantie. In de voorwaarden vindt u waar u op grond van uw garantie recht op hebt. De garantie blijft van kracht op het gebrek tot het goed is opgelost. U heeft daarnaast ook rechten op grond van de wet. Als consument mag u op grond van de wet redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf.

Onderzoeksplicht bij aankoop

De koper moet de auto voor aankoop onderzoeken. Als gebreken ook door een particulier eenvoudig te zien of constateren zijn, bijvoorbeeld tijdens een proefrit, dan is het geen verborgen gebrek. De verkoper moet op zijn beurt vertellen wat hij weet van de auto.

Uw mogelijkheden

U heeft het gebrek gemeld tijdens de garantie. U mag er dan ook van uit gaan dat het gebrek onder garantie wordt verholpen. Wat in uw geval echter speelt, is dat de garage aangeeft dat de auto in orde is. Zij "erkennen" het gebrek, maar geven ook aan dat de auto goed functioneert. In dat geval speelt dus de vraag of het door u gemelde probleem inderdaad gezien moet worden als een gebrek dat verholpen moet worden, of als bijvoorbeeld een eigenschap van de auto.

U heeft in uw bericht niet aangegeven wat het gebrek precies is, maar in de praktijk komt deze discussie vaak voor bij klachten als trillingen, bijgeluiden, inhouden van de motor, storingen en dergelijke. Dat kan voelen als een gebrek, terwijl de auto op zich technisch in orde is. Of dit in uw geval zo is hangt dus vooral af van het soort gebrek en de invloed die dit heeft op het normale gebruik van de auto. In dit soort zaken zal u een derde onderzoek moeten doen en is het aan u om inderdaad aan te tonen dat er sprake is van een gebrek. 

Als u er met de garage niet uitkomt, dan kunt u uw zaak voorleggen aan de Bovag voor bemiddeling, of aan de Geschillencommissie voertuigen. Er kan dan door een onafhankelijk deskundige onderzoek gedaan worden naar de klachten. Er moet immers wel sprake zijn van een gebrek. U kunt vervolgens eisen dat het gebrek wordt verholpen, of, als dit niet mogelijk is en het gebrek is ernstig genoeg, de garage de auto terugneemt. 

Voor meer informatie over uw rechten verwijs ik u graag naar onze pagina over Klachten na aankoop.