Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

SYNC3 navigatie van Ford

Vraag gesteld door JanWind op 27 februari 2017

Ford Nederland verkoopt sinds de zomer van 2016 nieuwe auto's met navigatie en entertainmentsysteem SYNC3. Dit is al enige jaren in gebruik in de VS en nu dus ook in Nederland. Bij aflevering blijkt dat het systeem is voorzien van 3 jaar oude navigatiekaarten van een ander merk dan aangekocht.

Bij navraag geeft Ford Nederland aan dat er pas in juli 2017 een oplossing beschikbaar is. Er moeten dus duizenden auto's rondrijden met zo'n verouderd systeem.

Is dit een bekend probleem en zijn er oplossingen voor?

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft in de zomer van 2016 een nieuwe Ford gekocht inclusief een navigatie-/entertainmentsysteem SYNC3. Software van navigatiesysteem blijkt sterk verouderd te zijn (3 jaar oud). Ford Nederland stelt medio juli 2017 een update beschikbaar te hebben. U vraagt zich af of de ANWB al meer klachten hierover heeft ontvangen, en of er - tot aan datum beschikbaarheid update software - een tijdelijke oplossing mogelijk is.

Non-conformiteit
Het is duidelijk dat hier sprake is van non-conformiteit. de auto cq het navigatie- en entertainmentsysteem SYNC3 voldoet niet aan de verwachting die u hier redelijkerwijs van mocht verwachten op grond van de brochure, informatie verkoper.

Wij hebben tot op heden slecht één eerder klacht hierover ontvangen. Mochten er zich meer leden melden met dezelfde klacht, dan kunnen wij deze klachten bundelen en aankaarten bij Ford Nederland.

AppLink
Mogelijke oplossing zou kunnen zijn, dat u op kosten van de dealer bijvoorbeeld de TomTom app download, om vervolgens uw smartphone te koppelen aan het systeem. Via AppLink is de TomTom app zichtbaar op het scherm van het SYNC 3 systeem.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.

 


***

 

 

 

Reactie van JanWind:
Geachte heer Claesen,

 

 

Dank voor uw antwoord. Ik heb de leverende dealer i.d.d. wegens non-conformiteit in gebreke gesteld en wacht op antwoord.

De door u voorgestelde oplossing werkt helaas niet. Via AppLink zijn alleen door Ford gecertificeerde Apps beschikbaar. Dat zijn er maar vier (4), waaronder geen navigatie Apps. TomTom en HERE dus helaas niet. Android Auto is nog niet beschikbaar in Nederland. Er is dus géén alternatief voor de oude kaarten.

Ik post hier over enige tijd wel de resultaten van de ingebrekestelling.

 


***

 

 

 

Reactie van JanWind:
De Ford dealer heeft de klacht beantwoord en stelt voor een los navigatie systeem te leveren in afwachting van een update door Ford Nederland. Er wordt echter geen betrouwbare indicatie geleverd wanneer een update geleverd wordt. De tijdelijke oplossing zou wel eens definitief kunnen worden. Ik ben van mening dat de dealer/importeur van een auto van 40.000 euro waarin een navigatiesysteem optie van 1200 euro is ingebouwd zich er niet vanaf mag maken door een losse navigator te leveren. Deelt de ANWB expert deze mening?

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Michiel Claesen:
De door de dealer geboden - los navigatiesysteem - is op zich redelijk.

Zover u dit niet al gedaan heeft, adviseer ik u de gemaakte afspraken op papier te zetten. Geef tevens aan wat uw stappen zullen zijn, wanneer de dealer zijn afspraken -software update navigatie- niet nakomt bijvoorbeeld een compensatie nu het navigatiegedeelte van het multimediasysteem onbruikbaar is.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van JanWind:
Het aanbod van een tijdelijk oplossing is redelijk als er enig zicht is op een definitieve oplossing. Met dien verstande dat het nog steeds onaanvaardbaar is dat Ford al bijna een jaar auto's aanbiedt met "de meest geavanceerde" navigatie, maar oplevert met verouderde kaarten. Helaas wil Ford Nederland niet toezeggen wanneer de navigatie up-to-date wordt gebracht. Misschien juli 2017, maar dat kan niet worden bevestigd. Het aanbod van een tijdelijke oplossing zal ik daarom alleen aanvaarden met behoud van mijn rechten op verdere compensatie of ontbinding als de update niet blijkt te komen.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Chopperbob:
Ook ik heb deze klacht: auto is geleverd als een van de eersten met SYNC 3 (juni 2016), dit jaar gevraagd om een update omdat we al gemerkt hadden dat het kaartmateriaal zwaar verouderd is. Dit kon (nog?) niet volgens de garage. Eerst met vakantie geweest en ik heb nu enkele mails verstuurd en wacht even het antwoord van Ford af.
--
De mail wierp al snel als resultaat, dat de verkoper mij meldde, dat eind van deze maand de update er zou zijn, en dat ik dan bij de garage terecht kan voor die update. Over kosten is niet gerept, en ik ga er vooralsnog van uit, dat die er ook niet zullen zijn.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Monique Kruse:
Ter info laat ik u weten dat vanavond (1 augustus) op RTL nieuws (18.00 of 19.30 uur) de problematiek van het updaten van navigatiesystemen wordt behandeld. Wellicht interessant voor u om even te kijken.

 

 

Monique Kruse
ANWB belangenbehartiging

 


***

 

 

 

Reactie van Paul biemans:
Ik heb een ford focus van 2015 met sync 2 navigatiesysteem sinds juni is daar een update van maar de kosten daarvan zijn schrikbarend hoog. Namelijk 295€. Daar koop je een heel nieuw systeem voor.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van JanWind:
Het probleem is nog steeds niet opgelost. Ford heeft de levering van een geschikte update weer uitgesteld. Nu zonder plandatum.
Ik start een claim bij de geschillencommissie.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Marika Oliviera:
Dank voor de update. Ik zou u willen vragen om een eventuele uitkomst bij de Geschillencommissie met ons te delen. Indien u dat niet op het platform wenst te delen kunt u ons tegen die tijd ook een e-mail sturen: experts@anwb.nl.

 

 

Alvast dank voor die genomen moeite.

 


***

 

 

 

Reactie van Anskees:
Heb oktober 2016 nieuwe Ford Kuga gekocht. Navigatie systeem Sync2 heeft kaart van 2014. Nu in september 2017 F6 sd-kaartje ontvangen van de dealer. Ook dit systeem is niet upto-date. Tomtom systemen zijn maximaal drie maanden oud. De geleverde kaart Here is zeker ook 1 1/2 jaar oud. Het blijft dus een probleem. Ford Nederland geeft al een jaar "niet thuis" met allerlei smoesjes.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van David Sjoer:
Ik raad u aan in dat geval ook de verkoper aan te schrijven op de manier zoals dit hier eerder is beschreven. Mocht er geen passende oplossing worden geboden, dan kunt u ervoor kiezen het geschil vervolgens ook voor te leggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van John 64:
Ik heb sinds afgelopen september een nieuwe fiesta geleasd bij de anwb. Ook hier is de navigatie sterk verouderd. Na navraag bij de dealer werd mij verteld dat er aan gewerkt wordt. Wat doet anwb-private-lease /leaseplan hier aan?

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Wim Heemskerk:
Ik heb het zelfde probleem met Ford Navigatie systeem Sync 3. Het is al lang bekend bij Ford maar die beloven al maanden dat er een update komt. Het zou de ANWB zieren hier wat aan te doen en druk te zetten bij Ford. Er rijden zeker duizenden Fords rond met een oude navigatie (uit het jaar 2013)

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van hennie63:
Wij hebben van augustus een nieuwe Ford Fiesta met sync3 maar de navi werkt niet goed kom niet op besteming mijn tom tom start werkt beter en die is van 2011.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Buster:
Ik heb een Ford C-Max eind 2015, waarvan de navigatie uit 2014 is.
Ik heb de dealer gevraagd voor een updated, zij konden mij niks zeggen. Toen de importeur gevraagd, krijg ik helemaal antwoord. 

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van koudhe:
Sinds november ben ik in het bezit van de nieuwe Ford Fiesta VIII met bijna alle opties die er te kiezen waren. Over de auto ben ik heel tevreden maar de publicaties en de websites van Ford NL zijn niet correct en vertellen onwaarheden.

Het Sync 3 navigatie systeem (met App link) is van 2014. Waar volgens Ford NL up to date kaartenmateriaal voor wordt gebruikt van Here. Het gebruikte kaartmateriaal is echter TeleNav EU 4.15. 

Ook biedt men de optie volgens de Ford website om via app link dan te navigeren met Sygic maar ook dat lukt niet en mijn Dealer kan daar geen passende oplossing of antwoord op geven.

Na wat Googelen blijkt dat Ford NL de updates al diverse malen heeft uitgesteld. Heel jammer is dat men daar zo slecht over communiceert met de klanten en op de websites van Ford dit niet kenbaar maken. Het is toch te gek voor woorden dat je met een duur ingebouwd navigatie systeem op diverse routes via je telefoon moet navigeren. Op dit moment gebruik ik de kaarten van Here of Sygic op mijn IPhone als de navi van Sync3 mij weer eens in de steek laat. En nog steeds kan Ford geen antwoord geven op de vraag wanneer er updates komen. Misschien dat u wat meer duidelijke antwoorden kan krijgen van Ford NL

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Chris Alblas:
Helaas heb ik hetzelfde problemen. Nieuwe Ford Focus Wagon gekocht in november 2017. Vanaf dag 1 werkte het navigatie systeem niet. Afgelopen maand is de auto nog een dag bij de garage geweest, maar ik heb nog steeds een niet werkend navigatiesysteem en er is geen zicht op verbetering. Hoe verder te handelen? Het is toch te gek voor woorden dat je na drie maanden nog steeds een niet werkend navigatie systeem hebt en er ook geen enkel zicht is op verbetering.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van experts-juridsch:
Ik heb een Ford Kuga van okt. 2017 met hetzelfde sync3 systeem dat oude navigatiekaarten bevat. Ford een non conformiteit verklaring gestuurd. Antwoord u moet geduld hebben, er wordt aan gewerkt. Conclusie: de kaarten zijn niet geschikt voor sync3.

Op een voorgestelde korting op de aanschafprijs wordt niet gereageerd.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Wim Heemskerk:
Ford blijft nieuwe auto’s in 2018 gewoon afleveren met syn 3 uit 2014. Treurig en ze doen niets. 

 

 

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van koudhe:
Heel triest er is (denk ik) een software update geweest en nu kan je niet meer zien van wanneer de kaarten zijn in Sync3. 

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Safrane1234:
Heb zelfde probleem met Ford over sterke verouderd map software. Dealer geeft geen antwoord of reactie. Op de vraag naar Ford Nederland of Ford willens en wetens heeft auto's verkocht met verouderd navmaps krijg Ik ook geen antwoord een hopeloze zaak? 

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Safrane1234:
Kan het ANWB hier iets voor ons doen ?.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van MartinCW:
Ik sta op het punt een Fiesta te kopen met navigatie. Maar ik lees hier dat de kaarten niet up to date zijn/waren. Is daar inmiddels verandering is gekomen of doet Ford nog steeds niets? Indien dat laatste het geval is, zou de ANWB actie kunnen ondernemen?

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van JanWind:
Mijn dealer meldt dat de leverdatum van "de" update weer is uitgesteld. Na vele keren uitstel stond deze nu gepland voor eind maart 2018. Ford Nederland heeft aangegeven dat ook nog niet te halen. Er is geen nieuwe plandatum meer opgegeven.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van John 64:
Jammer genoeg blijft het van de kant van de Anwb erg stil. Ik heb via de anwb een auto geleasd, en verder doet de anwb delegeren naar leaseplan.... En die doen ook niets, we zijn dus aan de goden overgeleverd!


***

 

 

 

Reactie van koudhe:

 

 

#MartinCW goede afspraken maken met de dealer en er zijn nog veel andere goede merken die wel klant vriendelijk zijn en in ieder geval fatsoenlijk antwoord geven want over Sync3 en navigatie is de communicatie heel slecht. Ik ben overgestapt van Toyota naar Ford maar eerlijk gezegd krijg ik er nu een beetje spijt van

 


***

 

 

 

Reactie van Chris Alblas:
Is het zo dat de ANWB in deze actie gaat ondernemen of moet je dat als lid individueel doen. In mijn auto werkt het systeem niet.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Michiel Claesen:
Het navigatiesysteem (Sync3) van Ford niet beantwoordt met de redelijke verwachtingen, welke u op grond van de koopovereenkomst ervan mocht hebben (non-conformiteit art 7:17 BW), maakt dat dit product ondeugdelijk is en niet geschikt voor normaal gebruik. Bovendien laat FordNederland een ieder in het ongewisse over een datum waarop de lang verwachte update beschikbaar komt, noch hoeveel de update gaat kosten en voor wiens rekening deze update komt.

Ik adviseer u de dealer hiervoor schriftelijk in gebreke te stellen (voorbeeld brief staat op de ANWB website), waarin u van de dealer eist, dat hij binnen redelijke termijn alsnog te voldoen aan zijn verplichtingen door levering van navigatiesoftware, welke wel voldoet aan de redelijke verwachting, waarbij het kaartinformatie niet veel ouder mag zijn dan één jaar. .

 

 

Wanneer de dealer niet binnen de gestelde termijn, aan zijn verplichtingen voldoet, kunt u overwegen de dealer in rechte te betrekken.

Geschillencommissie Voertuigen
Wanneer de dealer in verzuim is, kuntu het geschil -al dan niet behulp van uw rechtsbijstand- ter beoordeling voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen. Het is overigens essentieel dat u zich hierbij beroept op de wettelijke garantie (conformiteit ex art 7:17 BW). Zie art 21 lid 2 sub a BOVAG-voorwaarden.

Verzoek de rechter of Geschillencommissie Voertuigen de koopovereenkomst partieel (gedeeltelijk) te ontbinden, waarbij de dealer wordt verplicht tot terugbetaling van een aanmerkelijk gedeelte van de prijs die voor het SYNC3-systeem betaald is. Verzoek de rechter of commissie de hoogte van de schade naar redelijkheid vast te stellen.

Zie aanvullend ook ons Stappenplan klachten na aankoop.

 


***

 

 

 

Reactie van Wim 62:
Ik kreeg van ford friesland te horen dat er een up-date voor het sync2 systeem komt medio mei 2018 voor € 178,- incl BTW. Nu ik al deze reacties lees is het dan wel verstandig om dit te laten doen. Ik heb namelijk geen zin in nog steeds verouderde kaarten. De prijs is nog steeds te hoog.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Wim Heemskerk:
Sync 2 is anders dan het probleem wat er met sync 3 is. Wat ik begreep. Dus je kan die update uitvoeren. Al vind ik de prijs absurd. €95 zou normaal zijn.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Susannam:
Ik heb een mondeo van 31 mei 2017 en hij gaat voor de 30000 km beurt. Ze vroegen of we nog ergens problemen mee hadden en ik zei ja de navigatie die nog steeds de verlengde A4 niet aangeeft. Kreeg vage antwoorden dus nog steeds geen update van de kaart!


***

 

 

 

Reactie van koudhe:
Je kan het je bijna niet voorstellen dat er sinds 2014 nog steeds geen update is en Ford niet reageert. En op de website staat nog steeds dat er binnenkort een update is, Bij Ford weet men echter niet wat binnenkort inhoud. Om moedeloos van te worden

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van koudhe:
Van de site van de consumentenbond is op 8 juli 2018 geplaatst
We hebben recentelijk weer contact gehad met Ford Nederland en het blijkt dat er nog steeds geen zicht is op een fatsoenlijke kaartupdate: “Wij betreuren het dat we tot op heden de update voor het SYNC3 kaartmateriaal niet kunnen aanbieden. Een datum waarop de kaartupdate beschikbaar zal zijn hebben wij spijtig genoeg nog niet”. Geen enkele duidelijkheid dus nog en dat is erg vervelend. Daarom blijven we Ford hierover bevragen en aandringen op oplossingen.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van FransGr:
Vandaag "gehoord" dat er voor sync3 een kaart-update verkrijgbaar is, kosten €89
Voor de sync2 zijn ze ook beschikbaar F7, voor €165
Ze zijn te bestellen bij de Ford-dealer, maar ik zou eens goed googlen

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van koudhe:

 

 

#FransGR

Dit is niet voor de nieuwe Ford Fiesta met Sync 2.3 die te updaten is naar 3.0

SYNC 3.0 KAART UPDATE

Deze update zorgt ervoor dat het SYNC 3.0 systeem wordt geupdate met de meest recent beschikbare kaartdata. De software voor het de meest recente kaarten is waarschijnlijk vanaf week 32 te verkrijgen bij uw officiële Forddealer. Let op: eerst updaten naar Sync 3 voordat de nieuwste kaartsoftware geïnstalleerd kan worden.

Ben benieuwd

 


***

 

 

 

Reactie van Chopperbob:

 

 

Let op dat je in elk geval niet betaald voor een update van SYNC-3 of de Navigatie; vanwege alle problemen (en dat is nog zwak uitgedrukt), heeft Ford beloofd (ik heb een mail dienovereenkomstog) dat de eerste 7 jaar de updates gratis zullen zijn! Dus betaal niet voor updates van SYNC-3.

 


***

 

 

 

Reactie van Wim Heemskerk:

 

 

Chopperbob is het een idee deze brief van Ford hier te vermelden. Hebben wij iets in handen om mee te dealen met Ford

 


***

 

 

 

Reactie van FransGr:

 

 

@koudhe
Je moet onderscheid maken in update sync2 - /> sync3
dat is een dure aangelegenheid en waarom zou je.
En een update van je routeplanner, nieuw(ere) kaarten.

Ben het wel eens met bovenstaande reacties dat Ford wel iets mag terug doen, ik heb een Ford-dealer aangeschreven en die vraagt €179 voor de update F7 tbv sync2.
Dat bedrag ben ik al kwijt voor de teveel gereden kilometers de afgelopen 1,5 jaar (!)

 


***

 

 

 

Reactie van Chopperbob:

 

 

Ja, dat zou kunnen; ik weet alleen niet of ik de mail hierin kan plakken, maar ik kan wel de tekst van de mail hieronder zetten:
--------------------------------------------------------------------------
Geachte heer XXXXXXX,


Fijn te horen dat uw Ford Mondeo en het daarbij behorende Sync3 systeem u goed bevalt.
Helaas bent u minder tevreden over de kaarten voor dit systeem.

Omdat het hier voor Ford een nieuwe manier van updaten, via wifi, betreft zijn er inderdaad opstart problemen m.b.t. het updaten.
Tot op heden is updaten van het kaartmateriaal nog niet mogelijk.
Gelukkig is Ford op dit moment in de afrondende fase en is een passende oplossing op korte termijn te verwachten.

Om onze klanten te compenseren voor het ongemak is besloten de updates voor Sync3 systemen 7 jaar na productiedatum gratis ter beschikking te stellen aan de klant.
Wij zullen u zo spoedig mogelijk informeren als de updates beschikbaar zijn en welke procedure u kunt volgen om deze te installeren.

Ik verwacht u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd, voor verdere vragen sta ik graag voor u klaar.

Met vriendelijke groet,

Leon van der Sluijs

verkoopadviseur

Automotions Tigchelaar B.V.
Minervum 7001-c
4817 ZL BREDA

KvK: 20045991

www.tigchelaar.nl
--------------------------------------------------------------------------
Tot zover deze mail, die al dateert van 12 juli 2017 !!

 


***

 

 

 

Reactie van koudhe:

 

 

@FransGr

Klopt en weet ik, bedoelde de huidige Sync 3 versie 2.3 in de geleverde Ford Fiesta's vanaf 2017 naar versie 3.0 te upgraden.

Hieronder een gedeelte van een brief van Ford NL.

13 juni 2017
Update Navigatiesystemen
Middels deze brief willen wij u informeren over de huidige status omtrent de beschikbare updates voor navigatiesystemen.
Voor de FX -NX-MCA Touch -MFD systemen zijn er per heden 2017 updates beschikbaar. Zie bijlage voor meest recente finiscode per systeem. De prijs van deze updates is€ 99,-

SYNC 2
Per 1 mei is finiscode 2116273 beschikbaar in het depot in Keulen. Dit is een SYNC 2 SD kaart met de meest recente kaartdata van de dataleverancier HERE. De klantadviesprijs van deze update is€ 295,-

SYNC 3
SYNC 3 werkt anders dan wij tot nu toe gewend zijn. Dit systeem werkt niet via de traditionele SD kaart maar via de harde schijf van de auto. Het updaten van dit systeem werkt via een USB stick. Dit proces zit momenteel in de eindfase van de ontwikkeling. Op dit moment is er nog geen releasedatum bekend. Zodra deze er is zal dit direct gedeeld worden middels een update van deze brief.
Elke nieuw verkochte auto met het SYNC 3 systeem heeft recht op gratis updates in de eerste 7 jaar na productiedatum. In Juli zal er een SYNC 3 nieuwsbrief gepubliceerd worden waarin dit nieuwe proces helder uiteengezet zal worden zodat u volledig geïnformeerd bent op het moment van introductie.

 


***

 

 

 

Reactie van koudhe:

 

 

Hieronder een gedeelte uit een brief van Ford NL

13 juni 2017
Update Navigatiesystemen
Middels deze brief willen wij u informeren over de huidige status omtrent de beschikbare updates voor navigatiesystemen.
Voor de FX -NX-MCA Touch -MFD systemen zijn er per heden 2017 updates beschikbaar. Zie bijlage voor meest recente finiscode per systeem. De prijs van deze updates is€ 99,-
SYNC 2
Per 1 mei is finiscode 2116273 beschikbaar in het depot in Keulen. Dit is een SYNC 2 SD kaart met de meest recente kaartdata van de dataleverancier HERE. De klantadviesprijs van deze update is€ 295,-
SYNC 3
SYNC 3 werkt anders dan wij tot nu toe gewend zijn. Dit systeem werkt niet via de traditionele SD kaart maar via de harde schijf van de auto. Het updaten van dit systeem werkt via een USB stick. Dit proces zit momenteel in de eindfase van de ontwikkeling. Op dit moment is er nog geen releasedatum bekend. Zodra deze er is zal dit direct gedeeld worden middels een update van deze brief.
Elke nieuw verkochte auto met het SYNC 3 systeem heeft recht op gratis updates in de eerste 7 jaar na productiedatum. In Juli zal er een SYNC 3 nieuwsbrief gepubliceerd worden waarin dit nieuwe proces helder uiteengezet zal worden zodat u volledig geinformeerd bent op het moment van introductie.

 


***

 

 

 

Reactie van Tempifix:

 

 

Ben nu 1 jaar eigenaar van een Ford Kuga 2017. Kwam na aankoop achter de perikelen van de verouderde navigatie. Mijn Kuga heeft vandaag een update van mijn SYNC3 systeem van versie 2.3 naar 3.0. Let op dit is niet de navigatie software. Het laatste nieuws daarover is als volgt. Sinds 4 weken is er een update beschikbaar. Ford hangt dit nog niet aan de grote klok. Mijn Ford garage (Assen) is deze update aan het testen, en ze zijn ontevreden over de update. Het gaat vaak verkeerd en duurt ca. 4uur! Update gebeurd via de USB poort naar de harde schijf. Het update proces verloopt dus bij lange na niet soepel. Ik word op de hoogte gehouden. Heb op mijn mobiel al een hele tijd de App van Android Auto geladen. Staat nog niet in de Appstore maar op internet kun je een andere manier vinden om deze via een omweg wel te laden. Je moet wel een paar verschillende versies uitproberen, dit ligt namelijk aan je Android versie. Maar als je mobiel niet te oud is lukt het. Ik gebruik nu vaak Android Auto en heb dan beschikking over Google maps en Spotify! Het e.e.a loopt wel over je gegevensverbinding. Wordt vervolgt.....

 


***

 

 

 

Reactie van JanWind:

 

 

Zo moeilijk is het allemaal niet. Via het link op het forum van de Consumentenbond kun je de kaartupdate downloaden. Ik heb dat met een USB3.1 32Gb stick gedaan.
Installeren verliep vlekkeloos in twee sessies van een half uur. Het was niet nodig de motor te laten draaien zoals Ford adviseert.

Om het enthousiasme een beetje te temperen: het F7 kaartmateriaal is van medio 2016. Twee jaar oud dus.
De aanpassing van de A9 bij Badhoevedorp staat er bijvoorbeeld nog niet op. Die is in december 2016 in gebruik genomen.

Wat mij betreft voldoet deze update dus nog steeds niet aan de door Ford gewekte verwachtingen van "het modernste Sync navigatiesysteem ooit".

 


***

 

 

 

Reactie van sojab0on:

 

 

Ik ben sinds afgelopen vrijdag in het bezit van een Fiesta model jaar 2016 met zelfs nog de sync 1.1 hier zaten bij afleveren kaarten van 2014 in. Echter na aandringen tijdens aanschaf kreeg in de F7 update kaart er voor.

Deze zijn echter nog steeds zwaar verouderd, wijken die al bijna 2 jaar staan in mijn dorp en al in mijn garim zitten en zelfs in here kent de sync niet.
Zelfs een weg waar ik dagelijks over heen rij die al 1,5 jaar er ligt en ook op here bekend is kent hij niet.

ze noemen het de 2018 update lijk mij meer een 2016 update. en probleem is dat dit niet zelf te updaten is die kaartjes zijn speciaal gemaakt. met een SID waardoor aanpassen niet gaat een aanpassing en dat SID vervalt en de kaart is niet meer te lezen door het systeem.


Ik schrok ook van de prijs die ze voor een sd kaartje durven vragen 149 euro.

Na wat aan dringen kreeg ik hem dan voor 100euro maar dan nog is het veel. voor een update die niet voleldig up to date is.


Ford laat dus aardig wat steken vallen als het om de updates van alle sync systemen gaat sync 1.1,sync 2 en zelfs sync 3

vind het wel een slechte zaak.

Ik ga de inhoud van het kaartje eens een keertje bekijken en over imagens naar een anderen. en daar mee klooien.
dan verpest ik de orginele niet.

Groet
Michel