Hoeveel recht op garantie of coulance

Vraag gesteld door Djk op 07 maart 2017

Ik heb eenn peugeot expert uit 2013, deze heb ik nieuw gekocht in februari 2014 bij een peugeot dealer. Het onderhoud is uitgevoerd bij deze dealer.
Afgelopen week was ik onderweg naar mijn werk en schokte de auto wat waarna de motor uitviel en na hulp van de Anwb de auto naar huis laten vervoeren. Nu blijkt dat de nokkenas afgebroken is, de garage moet nog verder onderzoeken hoe groot de schade precies is, in het gesprek met de dealer werdt gesproken over een coulance regeling van eventueel 35 % na goedkeuring van de garantieafdeling van peugeot.

Nu vind ik dit eigelijk aan de lage kant omdat je toch mag verwachten dat een nokkenas meer dan 3,5 jaar en 78k km meegaat.

Wat is jullie advies

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een nieuwe auto gekocht en deze altijd dealer onderhouden. Nu is de nokkenas stuk. De dealer biedt u 35% coulance aan.

Als u geen garantie meer heeft valt u terug op de wet. U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf.

Het gebrek moet bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan mag worden aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan.

In uw geval betreft het een auto van 4 jaar oud. Daarbij kunt u inderdaad zeggen dat u dit gebrek nog niet hoefde te verwachten. U zou de verkoper hierop aan kunnen spreken. Het zou redelijk zijn als de verkoper een aanzienlijk deel van de kosten op zich zou nemen.Er kan een bijdrage in de kosten worden gevraagd, bijvoorbeeld als een slijtage gevoelig onderdeel wordt vervangen en u er een nieuw onderdeel voor terugkrijgt. Daar heeft u dan voordeel van. In uw geval zie ik dat voordeel niet zo snel. De gevraagde bijdrage is dan ook echt te hoog. Ik raad u aan terug te gaan naar de verkoper en dit te bespreken. Komt u er niet uit dan kunt u uw zaak voorleggen aan de geschillencommissie Voertuigen.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.