ANWB doet suggesties voor verkiezingsprogramma’s
28 juli 2025
De politieke partijen schrijven op dit moment hun verkiezingsprogramma’s, in de aanloop naar de verkiezingen op 29 oktober. Die verkiezingsprogramma’s zullen medebepalend zijn voor de kwaliteit van leven voor alle inwoners van Nederland. Geïnspireerd en gedreven vanuit de brede belangen van onze 5,2 miljoen leden, doet ANWB 7 suggesties voor de verkiezingsprogramma’s.
1. Houd automobiliteit betaalbaar
Voor de meeste mensen is de auto onmisbaar om naar hun werk te gaan, sociale -en vrijetijdsactiviteiten te ondernemen of gewoon om boodschappen te doen of om een ziekenhuis te bereiken. De plek waar iemand woont is natuurlijk bepalend voor autobezit. In de stad is werk doorgaans nabij en is openbaar-en deelvervoer goed voorhanden. Maar woon je in het landelijk gebied dan heb je meestal een auto nodig; het OV biedt onvoldoende alternatief. Dat blijkt ook uit cijfers van het CPB: 9 op de 10 mensen in het landelijk gebied hebben een auto tegen de helft in stedelijke gebieden. Daarom is het niet goed dat bijna de helft van de automobilisten zich zorgen maakt over de betaalbaarheid van automobiliteit. De betaalbaarheid staat onder druk vanwege Europees beleid, accijnzen en andere belastingen. Daarnaast is de elektrische auto nog geen alternatief.
2. Houd energie betaalbaar en werk aan handelingsperspectief voor de consument
Wij willen dat nu en in de toekomst de energierekening van huishoudens betaalbaar blijft. De energietransitie is in volle gang en biedt huishoudens kansen, maar herbergt ook een aantal bedreigingen. De komende jaren zal de energietransitie verder versnellen en een betaalbare energierekening is van groot belang voor voortgang en draagvlak. Een betaalbare energierekening betekent in het bijzonder dat huishoudens handelingsperspectief hebben op korte en lange termijn.
3. Houd Nederland bereikbaar
Terwijl de bevolking en de economie blijven groeien, slibt onze infrastructuur dicht door achterstallig onderhoud en uitgestelde investeringen. Deze kaalslag brengt de kwaliteit van onze infrastructuur op lange termijn in gevaar. Daarom is er structureel €1,9 miljard extra per jaar nodig voor onderhoud aan onze wegen, bruggen, tunnels en viaducten. Daarmee houden we Nederland bereikbaar.
4. Veilig verkeer voor de fietser
Het aantal verkeersdoden is in 2024 gestegen naar het schrikbarende aantal van 675 mensen, waaronder 246 fietsers. Het aantal ernstige gewonden steeg in 2023 naar 7400 personen, waarvan 70% fietser. Dit zijn geen abstracte cijfers: het gaat over mensen – met name jongeren en ouderen - die elke dag in het verkeer risico lopen op ernstig letsel of erger. Daarom is actie nodig om de bestaande ambitie – nul verkeersslachtoffers in 2050 – te behalen. Dat doen we ten eerste door fors te investeren in het veiliger maken van fietspaden, want de fietsinfrastructuur is op veel plekken nog niet ingericht op het groeiende fietsverkeer. We maken het financieel en organisatorisch mogelijk dat gemeenten en provincies fietsveiligheid prioriteit kunnen geven. Fietsers gaan ook steeds sneller door de opmars van zogenaamde lichte elektrische voertuigen (LEV). De regels voor deze categorie voertuigen zijn nog steeds niet duidelijk en dit zorgt voor onveilige situaties. Dat lossen we op door prioriteit te geven aan de invoering van de reeds voorgestelde regels voor toelating en het gebruik van deze lichte elektrische voertuigen, het zgn. LEV-kader.
5. De auto veilig in het verkeer: handhaving
Wat betreft autorijders is effectieve verkeershandhaving cruciaal. Met name risicogedrag zoals rijden onder invloed, te hard rijden en afleiding door telefoongebruik vraagt om strengere en zichtbaardere handhaving. Alleen zo stijgt de subjectieve pakkans – het gevoel dat je betrapt kunt worden – en verandert het gedrag daadwerkelijk. Wij zorgen ervoor dat gemeenten meer bevoegdheden krijgen om overtreders te kunnen pakken en beboeten, zoals het neerzetten van flitspalen en meer handhavingsbevoegdheden voor boa’s.
6. De auto veilig in het verkeer: toezicht op rijhulpsystemen en autonome functies
Verkeersveiligheid moet te allen tijde voorop staan in de digitale mobiliteit van de toekomst. Ook gebruikers van oudere voertuigen – die zelf geen rijhulpsystemen hebben – én andere verkeersdeelnemers, zoals fietsers, voetgangers en motorrijders kunnen slachtoffer worden van fouten in deze systemen bij andere weggebruikers. Daarom moet er een verplicht meldpunt komen voor incidenten met rijhulpsystemen en autonome voertuigen, onder verantwoordelijkheid van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).
7. Ruimte voor recreatie is brede welvaart
We willen dat Nederland een land is waar het prettig wonen, werken én recreëren is. We willen dat Nederland een mooi land is. Daarom vinden we het belangrijk dat de ‘mens’ centraler komt te staan in de grote opgaven voor woningbouw, klimaat, natuur, waterbeheer en landbouw. Het debat en de regelgeving over deze opgaven focussen zich namelijk te vaak op de noodzakelijke technische maatregelen waardoor het tekort aan recreatieruimte in de stad en op het platteland toeneemt. Dat proces willen we omkeren.