Aandacht kan verslappen met ACC

Onderzoek uitgevoerd onder tweehonderd ANWB-leden

Een automatische cruise control (ACC) is een prima hulpmiddel, maar het heeft soms onverwachte gevolgen. Zo daalt bij bijna een derde van de bestuurders die het systeem gebruikt de aandacht voor het verkeer. Ook kijkt het systeem maar één auto vooruit, wat tot gevaar kan leiden.

Dit blijkt uit een onderzoek van Royal HaskoningDHV, uitgevoerd met medewerking van de ANWB.  Tweehonderd ANWB-leden deden mee aan het onderzoek. Met behulp van een vragenlijst is naar hun ervaring gevraagd met automatische cruise control (ACC). Dat is een systeem dat automatisch een door de bestuurder ingestelde snelheid vasthoud (handig op de snelweg) en automatisch remt als je voorganger remt. Een mooi hulpmiddel, maar er zijn ook aandachtspunten, zo blijkt uit het onderzoek.

Aandacht kan verslappen bij gebruik ACC

Bij 29% van de ondervraagden daalt de aandacht op de weg tijdens het rijden met ACC. Sommige automobilisten (13%) denken zelfs dat het systeem voorkomt dat er op de voorganger wordt gebotst, waardoor zij andere taken gaan uitvoeren naast het autorijden. Verder blijkt dat hoe meer instructie er vooraf is gegeven over het gebruik van ACC, hoe meer men zich bewust is van de risico’s. En hoe minder instructies, des te groter is de kans dat de alertheid van de bestuurder afneemt. Een ander nadeel van het gebruik van ACC is dat files er door kunnen toenemen. Een ongewenst bijeffect, zo concludeert de ANWB.

Pas op: ACC kijkt maar één auto vooruit

Uit een praktijkproef van verzekeringsmakelaar en risicoadviseur Aon met partners Royal HaskoningDHV, Business Lease Nederland en Prodrive Training op de RDW testbaan in Lelystad blijkt dat ACC-systemen ook aandachtspunten hebben. Wanneer de voorste auto’s bij het rijden in colonne vrij stevig moeten remmen, blijken de voertuigen aan de achterkant niet in staat om automatisch snel genoeg te reageren. De proef laat zien dat ACC-systemen alleen maar kijken naar de voorligger. Zie je in de verte al auto’s remmen? Blijf dan zelf alert, en help het systeem door mee te remmen. De bestuurder blijft zelf verantwoordelijk voor wat er gebeurt. Met de uitrol van CACC (Coöperatieve Adaptieve Cruise Control) in de nabije toekomst komt het, op korte afstand, veilig rijden in colonne dichterbij.

Advies: Gebruik ACC liever niet bij grote verkeersdrukte

ACC-systemen werken in elke auto net weer anders. Een goede instructie van deze systemen door de verkoper in geval van aankoop van een auto is bij aflevering van groot belang. Nog beter is het om vanuit de verkoper (of in geval van een zakelijke rijder de werkgever) een trainingscursus aan te bieden om alle systemen goed te leren kennen en de werking ervan in een veilige omgeving te ervaren. Om te voorkomen dat files in de spits toenemen door het gebruik van ACC, adviseert de ANWB om ACC niet te gebruiken in druk verkeer met snelheden tussen de 60 en 100 km/u. Dit komt ook de veiligheid ten goede. Buiten de files en op provinciale wegen zijn ACC-systemen geschikt om gelijkmatiger te rijden en afstand te houden tot de voorganger.

Zie ook

Onderzoek Lane Assist
Platooning - 'rijden in een treintje'

Meer informatie

Alles over de zelfrijdende auto