Systeem: Adaptieve Cruise Control

Adaptieve Cruise Control is een snelheidsregelaar die zijn tempo automatisch aanpast aan de voorganger. Met behulp van een afstandsradar ‘ziet’ het de auto voor je en anticipeert de auto door automatisch afstand te houden. Met dit systeem wordt auto een beetje zelfrijdend – want niet jij, maar de auto zélf remt bij als dat nodig is.

adaptive cruise controlSteeds meer auto’s hebben een cruise control, dat is een snelheidsregelaar. Met één druk op de knop vertel je de auto dat hij een constante snelheid moet aanhouden van bijvoorbeeld 100 km/h. Een intelligente variant hierop is de Adaptive cruise control. Dat is een snelheidsregelaar die ook nog eens automatisch afstand houdt tot je voorganger. Remt de auto voor je af dan remt jouw auto automatisch mee. Maakt je voorganger weer meer snelheid en is er weer genoeg ruimte voor je, dan zal jouw auto automatisch weer de ingegeven snelheid gaan aanhouden. Adaptieve Cruise Control bestaat sinds het begin van deze eeuw maar maakt vooral de laatste jaren een sterke opmars.

Adaptieve Cruise Control in de praktijk

In de praktijk werkt Adaptieve Cruise Control prima. Ook bij druk verkeer rijd je zo ontspannen. Het ene systeem werkt wat vloeiender dan het andere, dat wel. Wissel je van rijstrook, dan zien sommige systemen relatief laat dat de weg voor je weer ‘vrij’ is. De ingegeven snelheid word dan ook laat weer opgepakt, wat hinderlijk kan zijn voor achteropkomend verkeer.

Er zijn de laatste tijd systemen die indien nodig helemaal afremmen naar nul. Dat is handig als je bijvoorbeeld een file nadert en bij langzaam rijdend en stilstaand verkeer. Bij de meeste Adapatieve Cruise Controls kun je een afstand aangeven vanaf wanneer het systeem moet gaan ingrijpen. Mooi, maar in de praktijk blijkt dat je bij de ruimst ingestelde afstand ander verkeer de gelegenheid geeft om ‘voor je te kruipen’, waarbij de cruise control dan uiteraard weer afremt. Dat is onrustig en op den duur ergerlijk. De remedie is om voor de kortst mogelijke volgafstand te kiezen.

Om te laten zien wat er gebeurt als je Adaptieve Cruise Control, Lane Assist en Emergency Braking met elkaar combineert, heeft Hyundai een proef gehouden met een konvooi van auto's-zonder-bestuurder. Zelfrijdende auto's dus die elkaar perfect volgen, zoals is te zien in onderstaand filmpje. De ANWB heeft dit ook in de praktijk getest met auto's van verschillende merken. Kijk hoe dit verliep: Platooningtest op de A2