Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Waarom de grote en kleine beurt niet meer bestaan

Als je ouder dan een jaar of vijfenveertig bent, ken je de vuistregel vast wel: ‘een kleine beurt doe je na 15.000 km of een jaar en een grote beurt na 30.000 km of twee jaar’. Vanwege de veel langere onderhoudsintervallen is dat regime voor moderne auto's inmiddels al lang verleden tijd. Kortom: de termen grote en kleine beurt zijn niet meer helemaal van nu. Hoe zit dat?

Van kleine en grote beurt naar eigen onderhoudsschema

Auto's zijn tegenwoordig zo complex, dat elk merk en type zijn eigen onderhoudsschema heeft waarbij specifieke werkzaamheden worden verricht. Elektrische auto's hoeven bijvoorbeeld zelden naar de garage. En een onderhoudsbeurt van een Kia ziet er heel anders uit dan die van een Toyota of Peugeot, plus die kan bij een heel andere kilometerstand plaatsvinden. Vandaar ook dat je niet meer simpelweg over een kleine of grote beurt kunt spreken.

Wanneer het tijd is voor een reguliere onderhoudsbeurt, geven moderne auto's dat zelf aan. Er verschijnt een mededeling op je dashboard of infotainmentscherm en/of er is een tellertje dat meldt: nog zoveel kilometer tot de eerstvolgende onderhoudsbeurt. Wil je meer weten over het onderhoudsschema van jouw auto, kijk dan in het instructieboekje. 

Drie soorten onderhoud

Het onderhoud aan moderne auto's kun je indelen in drie categorieën:

  1. Vaste inspectie: het jaarlijkse controlemoment voor de auto. Alle belangrijke zaken worden nagelopen, zoals de remmen, de ophanging en de diverse vloeistoffen. Bovendien wordt dan ook de motorolie ververst en het bijbehorende filter vervangen. 
  2. Reparatie aan slijtagedelen: voor bepaalde onderdelen is de levensduur afhankelijk van het gebruik, denk aan de remblokken, remschijven en koppelingsplaat.
  3. Tijd- of kilometergebonden vervanging: voor sommige onderdelen bestaat een vervangingsmoment bij een aantal verstreken jaren of verreden kilometers, afhankelijk van wat eerst komt. Een van de bekendste onderdelen die volgens dit principe vervangen wordt, is de distributieriem.

Wél een grote en kleine beurt bij oudere auto's

Is een grote beurt dus onzin? Als je een auto van vijftien jaar of ouder hebt, dan is het antwoord 'nee'. In dat geval heb je namelijk nog wel degelijk te maken met de grote en kleine beurt. In het instructieboekje van de auto staat wanneer of bij welke kilometerstand een bepaalde onderhoudsbeurt nodig is.

Wat gebeurt er bij een kleine beurt?

De kleine beurt bestaat uit het verversen van de motorolie en het oliefilter. Verder wordt de auto op tientallen punten gecheckt en waar nodig onderhouden. Denk aan de remblokken, de verlichting, de accu en diverse vloeistoffen.

Wat kost een kleine beurt?

De kosten van een kleine beurt hangen af van een aantal factoren. Bijvoorbeeld het type en het merk van de auto en de precieze werkzaamheden. Het is wel slim om de kleine beurt te combineren met de verplichte APK. De APK is in zo'n geval vaak gratis.

Wat gebeurt er bij een grote beurt?

Bij een grote beurt worden zaken aangepakt die bij de kleine beurt niet aan bod komen. De naam zegt het al: er worden grotere werkzaamheden uitgevoerd. Zo kan het zijn dat de distributrieriem aan de beurt is voor vervanging, de schokdempers vernieuwd moeten worden of de remschijven vervangen moeten worden.

Wat kost een grote beurt?

De kosten van een grote beurt lopen vaak op tot honderden euro’s. In sommige gevallen (en bij sommige automerken) kan het zelfs oplopen tot (ver) boven de duizend euro.  

Is een kleine beurt hetzelfde als een APK keuring?

Nee, dat is het zeker niet. Een APK keuring is een verplichte veiligheidskeuring. Een auto die APK is goedgekeurd, kan technisch een heel slechte auto zijn. Zo komt een auto met een lekke radiateur gewoon door de APK.

Zelf onderhoud plegen: tip van de Wegenwacht

Onderhoudsintervallen zijn tegenwoordig veel langer, maar verbrandingsmotoren hebben nog steeds motorolie nodig. Zorg er daarom voor dat je regelmatig het oliepeil controleert.

Als je niet weet hoe je zelf het oliepeil moet meten, helpt de ANWB Smart Driver-app je met duidelijke stapsgewijze instructies. Bovendien ontvang je via Smart Driver een melding wanneer het tijd is om dit te doen. De Smart Driver-app bevat ook tips en advies voor andere kleine klusjes die je zelf kunt uitvoeren, zoals het bijvullen van andere vloeistoffen. Op deze manier helpt Smart Driver onnodige pech te voorkomen.

Vervangend vervoer nodig?

Staat je auto voor langere tijd bij de garage en heb je vervangend vervoer nodig? Dan kun je bij ANWB terecht voor een huurauto via onze partner Sunny Cars. Als ANWB-lid ontvang je ledenvoordeel op het huren van een auto.

De beste pechhulp, altijd dichtbij 

We doen er alles aan je zo snel mogelijk in eigen auto weer op weg te helpen.

Je auto verzekeren 

Met een ANWB Autoverzekering ben je altijd verzekerd van de beste hulp bij een botsing of andere autoschade. Zo kun jij zonder zorgen de weg op.

Veiligheidsartikelen 

Heb jij deze artikelen al in de auto liggen? Van gevarendriehoek tot noodhamer. Shop ze hier!

2,75per maand
Voorkom onnodige pech met Smart Driver 

Met Smart Driver heb je meer kennis en controle over je auto. Alles in één overzichtelijke app en de beste pechhulp altijd dichtbij.