Je garagerekening opgehelderd

Bijna iedereen kent het wel: je auto heeft een beurt gehad en de rekening van de garage lijkt wel Russisch. 'Waarom moet ik hiervoor betalen?' schiet door je hoofd. De Kampioen legt het uit.

Tekst Claudia Feldmann m.m.v. Erik Jan de Jong

1 Oliefilter

Een oliefilter wordt bij elke olieverversing vervangen, en dat is bij elke beurt, groot en klein. Idem voor het interieurfilter (pollenfilter): gemiddeld jaarlijks of elke 15.000 km. Bij auto’s met longlife-olie zijn de intervallen langer. Een luchtfilter wordt alleen bij een grote beurt vervangen.

2 Bougie

Een bougie produceert de vonk die nodig is om het benzineluchtmengsel in de cilinder te ontsteken. De meeste bougies moeten bij elke grote beurt worden vervangen. Platinum/iridium bougies gaan twee keer zo lang mee, maar zijn wel duurder. Vraag je garage naar de opties.

3 Ruitensproeiervloeistof

Je kunt ruitensproeiervloeistof gemakkelijk zelf bijvullen. Dan ben je vaak goedkoper uit. Ruitenwissers kun je ook zelf vervangen, al is daar wat handigheid voor nodig.

4 Koelvloeistof

Na 60.000 km of 48 maanden zijn de meeste auto’s toe aan nieuwe koelvloeistof. Laat het goedje vervangen door de garage; bijvullen (altijd bij een koude motor!) kun je zelf. Let op het peil: de vloeistof hoort niet te verdwijnen uit het gesloten systeem.

5 Olie

Het type olie is erg belangrijk voor de levensduur van je motor en het verbruik. Vaak hebben garages olie in ‘bulk’: een grote voorraadtank met olie die voor zoveel mogelijk automodellen geschikt is. Die olie kan kwalitatief beter (en dus duurder) zijn dan voor jouw auto noodzakelijk.

6 Milieutoeslag

Een garage moet betalen voor milieuvriendelijke afvoer van schadelijk afval. Dat wordt doorberekend aan de klant.

7 Klein materiaal

Een poetsdoek, nippeltje, ringetje, likje vet, een spuitje olie om sloten en scharnieren te smeren. Voor deze spullen wordt een klein percentage over het totaalbedrag berekend.

8 Petrol Saver

Dit middel wordt toegevoegd aan de brandstof om kleppen en injectoren te reinigen. Het kan helpen als er sprake is van vervuiling, maar wordt ook wel preventief gebruikt. Het liefst bespreekt de garage dit vooraf met de klant.

9 Afmeldtarief APK Goedkeuring

Als je auto APK -gekeurd wordt, moet hij worden afgemeld bij de RDW. Sommige garages rekenen alleen de afmeldleges, andere tellen ook afschrijving en certificering van APK-apparatuur mee in de afmeldkosten. Daarom kan het bedrag variëren.

10 Computer

De computer van de auto wordt op een apparaat van de garage aangesloten om zo het storingsgeheugen te kunnen uitlezen en eventuele software-updates te installeren.

11 Distributieriem

Wanneer een distributieriem moet worden vervangen, verschilt per auto. Het zijn vooral de arbeidskosten die vervanging duur maken: de monteur is er snel een paar uur mee zoet.

12 Wateromp

Het is aan te raden om de waterpomp preventief mee te vervangen met de distributieriem, als de riem de waterpomp aandrijft. Laat je de pomp zitten en vervang je alleen de riem, dan moeten ze beide worden vervangen als de pomp het later alsnog begeeft.

13 Arbeidsuren

Je betaalt voor het aantal uren dat de monteur bezig is. Die tarieven variëren sterk. In 2013 was het gemiddelde uurloon bij een universele garage € 55,- excl. BTW, bij een merkdealer betaal je al gauw € 80,- excl. BTW. Vaak krijg je voor die meerprijs extra service, zoals een wasbeurt.