Remblokken

Een van de belangrijkste onderdelen van een auto is het remsysteem. Welke rol spelen de remblokken hierin

Hij doet het niet, hoe komt dat?

Net als de remblokjes op je fiets worden de remblokken van een auto tijdens het remmen ergens tegenaan gedrukt (in dit geval de remschijven). Elke keer slijt er een miniem laagje van af en worden ze dus steeds dunner. Als de voering de minimum dikte heeft bereikt, is het  tijd ze te vervangen. De levensduur kan erg variëren; afhankelijk van het gebruik en de gebruiksomstandigheden van de auto. Maak je veel lange ritten en sta je niet elke keer bovenop de rem, dan gaan ze veel langer mee dan bij een auto die veel stadsritten maakt.

Waar laat ik het maken en wat kost dat?

De dealer zal bij een onderhoudsbeurt de remblokken controleren. Dreigen ze voor de volgende onderhoudsbeurt (vaak over een jaar) te dun te worden, dan zal hij ze vervangen. Op dezelfde as (voor of achter) moeten altijd zowel links als rechts de remblokken vervangen worden. Anders krijg je een ongelijke remwerking.

Vervangen van remblokken voor of achter, inclusief arbeidsloon, voor een gemiddelde auto kost je een dikke € 100.

Wat kan ik zelf?

De dikte van het remblok kun je niet zelf inspecteren.

Wat is het en wat doet het?

Remblok

Heel simpel: remblokken zorgen ervoor dat een auto vaart kan minderen en tot stilstand komt. Door het rempedaal in te drukken verplaatst zich in de hoofdremcilinder een zuiger. Die oefent druk uit op de remvloeistof in de remleidingen. Die druk plant zich voort naar een wielremcilinder en daarin drukken de zuigers de remblokken tegen de remschijven aan.

Welke soorten zijn er?

Er zijn verschillende merken remblokken voor uw auto leverbaar. Originele remblokken verdienen de voorkeur, en garanderen de beste remwerking en levensduur. Rem ze altijd de eerste 100 km rustig in.

Hoe ga ik er mee om en hoe onderhoud ik het?

Hoort u een schurend geluid tijdens het remmen? Dat kan erop duiden dat de remblokken versleten zijn. Het frictiemateriaal van de remblokken is dan volledig afgesleten en u remt met staal (van de remblokken) op staal (van de remschijven). En daar kunnen met name de remschijven niet goed tegen. In sommige auto’s waarschuwt een lampje op het dashboard, dat er iets mis is met uw remmen.

Meer weten? Stel een vraag aan of zoek een antwoord van onze auto experts