Accu

Een auto zit vol onderdelen die werken op elektrische stroom. Daarom zit er naast een dynamo ook een accu in. Wat doet die precies en hoe merk je het als hij niet goed meer werkt?

Wat is het en wat doet het?

In een accu zit elektrische energie, net als in de batterij van je mobiele telefoon. Die energie is in de eerste plaats nodig om de auto te starten. Als je de contactsleutel omdraait, levert de accu stroom aan de startmotor. Die gaat draaien en zorgt  op zijn beurt dat de motor aanslaat. Op dat moment komt ook de dynamo in werking en die zorgt er weer voor dat de accu wordt bijgeladen. Verder levert de accu energie aan allerlei elektrische accessoires op het moment dat de dynamo onvoldoende stroom levert.

Hoe werkt ‘ie?

Een 12V accu bestaat uit zes in serie geschakelde cellen die ieder een positieve en een negatieve platenset bevatten. Deze platen zijn ondergedompeld in elektrolyt, een oplossing van zwavelzuur. Op de positieve platen zit loodoxide en op de minplaten lood. Deze actieve materialen veroorzaken een spanning ten opzichte van het elektrolyt. Met die spanning kan stroom geleverd worden, maar door chemische reacties tussen de actieve materialen en elektrolyt daalt de spanning. Door stroom toe te voegen (laden) vinden er omgekeerde chemische reacties plaats waardoor er weer elektrische energie in de accu wordt opgeslagen.

Hij doet het niet, hoe komt dat?

Heb je per ongeluk het licht aan laten staan toen je de auto parkeerde? Of was het portier niet helemaal gesloten, waardoor de binnenverlichting bleef branden? Dan kan een accu snel leeg raken. Met de hulp van een tweede auto en een set startkabels krijg je hem meestal wel weer aan de praat. Let bij het aansluiten van de startkabels goed op de plus- en minpolen van beide accu’s, laat bij de hulpauto de motor draaien en zet daar de verlichting aan. Dat helpt om piekspanning te voorkomen. Als de motor weer draait, maak dan een rit van ten minste 20 km om de dynamo de kans te geven de accu weer bij te laden.
De accu kan natuurlijk ook gewoon ‘op’ zijn. Dan zul je een nieuwe moeten aanschaffen. De Wegenwacht kan je accu testen en indien nodig ter plekke vervangen.

Gratis accucheck

Meer over starthulp

LET OP: Door ondeskundig handelen kan vooral bij moderne auto's door starthulp schade ontstaan aan de elektronica. Schakel bij twijfel altijd de Wegenwacht in.

Waar laat ik het maken en wat kost dat?

Je kunt een nieuwe accu laten monteren bij de dealer, bij diverse fastfitters of het zelf doen. Let op: bij moderne auto’s met veel elektronica ga je liever naar de dealer. Als de spanning van de accu af is geweest, loopt je kans dat de sleutel niet meer wordt herkend en dat het motormanagement in de war is. De dealer weet precies hoe hij daarmee moet omgaan.
De prijs van een nieuwe accu varieert tussen € 100 tot € 265, afhankelijk van de benodigde capaciteit en het soort accu. In opkomst zijn de EFB- en AGM-accu’s. Vrijwel alle auto’s met start/stopsysteem zijn daarmee uitgerust. Met de montage van een accu is de dealer ongeveer twintig minuten bezig

Wat kan ik zelf?

Controleer met enige regelmaat de polen van de accu. Daarop kan aanslag ontstaan, waardoor het contact kan worden onderbroken. De polen kun je schoonmaken met een borstel en een oplossing van water en soda. In sommige gebruiksomstandigheden is het voor de laadtoestand én het behoud van de accu nodig om hem met een externe lader op te laden. Denk dan aan auto’s die langdurig niet worden gebruikt of waarmee alleen korte stukjes wordt gereden.

Hoe ga ik er mee om en hoe onderhoud ik het?

Een accu gaat zo’n drie tot zes jaar mee. Hoelang precies is sterk afhankelijk van het gebruik van de auto. Rij je alleen maar korte ritjes? Dan heeft de accu veel meer te lijden; hij moet regelmatig stroom leveren om te starten en krijgt de kans niet om volledig opgeladen te worden. En als je veel stroomverbruikers aan hebt staan terwijl de motor niet draait, raakt de accu ook heel snel leeg.

Waarom slijt ‘ie?

Tijdens het gebruik van de accu neemt de hoeveelheid actief materiaal steeds een klein beetje af. Op een gegeven moment is de hoeveelheid actief materiaal te klein om genoeg capaciteit te leveren en moet de accu vervangen worden. Waarom dit vaak in de winter gebeurt? Kou eist meer van een accu en de lage temperaturen hebben een negatief effect op de capaciteit.

Meer weten? Stel een vraag aan of zoek een antwoord van onze auto experts