Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Dubbeltest BYD Seal AWD vs. Tesla Model 3 Long Range

22 maart 2024 Heeft een vergelijkende test met een nieuwe Tesla überhaupt nog zin..?

Het als EV opnemen tegen de Tesla Model 3 is als racen tegen Max Verstappen: een weldenkend mens begint er niet aan. Zeker niet, nu de populaire elektrische auto onlangs verder is aangescherpt. Met het idee dat geen talent ongeslagen blijft, neemt BYD de handschoen op. Krijgt hun Seal de Model 3 dan eindelijk op de knieën?


Ruimte

De Tesla weet raad met 594 liter bagage. Neemt niet weg dat je daar beroerd bij komt. In tegenstelling tot wat je misschien zou verwachten, zijn beide testkandidaten namelijk sedans. De achterruiten gaan niet met de kofferklep mee naar boven, zodat je maar een kleine laadopening overhoudt om je spullen aan boord te krijgen.

De BYD heeft weliswaar een frunk, maar dan wel een onhandige: eerst moet je de voormalige motorkap ontgrendelen, waarna er nóg een klep tevoorschijn komt om te openen. Bij Tesla kun je in een keer bij de opbergruimte voorin, zelfs via jouw telefoon. De kofferbak van de Seal valt met een inhoud van 400 liter ook bescheidener uit dan die van de Amerikaanse EV.

Opgetrokken knieën-kwaal

De BYD revancheert zich op de achterbank. Daar hebben volwassenen meer beenruimte dan in de Model 3, met dank aan een 5 centimeter grotere wielbasis. Beide EV’s hebben een glazen dak, maar dat zit hen niet in de weg: de beschikbare hoofdruimte is zowel in de Seal als de Tesla dik in orde.

Helaas lijden zowel de BYD als de Model 3 aan de ‘opgetrokken knieën-kwaal’ waar zoveel elektrische auto’s last van hebben. In het geval van de BYD komt daar nog eens een moeizame instap bij; je moet nadrukkelijk over de wielkuip naar binnen stappen. Achterin de Tesla is er onvoldoende ruimte voor je voeten onder de stoel van je voorganger.
 


Rijgedrag

BYD verkoopt je voor minder geld een krachtiger auto. De Seal beschikt over twee elektromotoren - eentje op de voor- en een op de achteras - en samen zijn die krachtbronnen in het geval van onze testauto goed voor 530 pk en 670 Nm koppel.

Tesla doet officieel geen uitlatingen over het exacte vermogen van hun modellen. Hetzelfde geldt voor de batterijgrootte en laadsnelheid. Volgens de informatie die online het meeste circuleert, zou de Model 3 Long Range 498 pk en 493 Nm sterk moeten zijn. De Seal levert in dat geval dus flink meer vermogen. Maar al die kracht gaat verloren voor het geval je een aanhanger wilt trekken: met de BYD kan dat vooralsnog namelijk niet, waar de Tesla een trekgewicht heeft van 1.000 kilogram.

Bijterige remmen

De Seal is een hele volwassen auto voor zo’n relatief jong merk. Hij heeft een aangenaam directe besturing en een stevig onderstel. In het geval van de vierwielaangedreven uitvoering is dat adaptief: de Seal reageert uit zichzelf op veranderingen in het wegoppervlak. Desondanks maakt de achterwielophanging flinke sprongen. De stoelzittingen zijn voor Europeanen aan de korte kant. En bij lage snelheden valt op dat de remmen wel erg bijterig reageren.
 


De Model 3 is ontzettend opgeknapt van zijn recente opfrisbeurt. De comfortabele vering en demping zijn een verschil van dag en nacht met het stoterige onderstel van het uitgaande model. Ondanks zijn lagere vermogen voelt de Tesla kwieker aan dan de BYD. De reden schuilt in het leeggewicht: de vierwielaangedreven Model 3 weegt 1.828 kilogram, waar de Seal van Gert 2.185 stuks in de weegschaal legt. 

Rommelen op de rotonde

Daarnaast is de Tesla heel wat stiller geworden. In ieder geval stiller dan de BYD. Desondanks komt ook de Model 3 niet ongeschonden uit de strijd. Want hoewel de Seal een set stengels aan de stuurkolom heeft hangen die afkomstig lijken uit het vorige decennium, zouden wij er een moord voor doen: in de Tesla bedien je naast de ruitenwissers nu ook de richtingaanwijzers vanaf het stuur. Een kostenbesparing voor de Amerikanen, maar voor de gebruiker is het permanent onhandig: op een rotonde zit je altijd te rommelen.

Tot slot nog iets over de zitpositie achter het stuur. Want zoals je door een elektromotor nadrukkelijker de banden en rijwind hoort, heeft het verbeterde onderstel van de Model 3 tot gevolg dat de zitpositie ineens opvalt. Je zit al hoog - met een lengte boven de 1.90 meter toren je boven het dashboard uit - en dan heb je ook nog eens weinig zijdelingse steun: ga je wat sportiever rijden, dan vlieg je alle kanten op. In de BYD, met zijn traditionele interieur, word je veel beter op zijn plek gehouden.
 


Verbruik

Bij de facelift van de Model 3 zijn er ook verbeteringen doorgevoerd aan de stroomlijn, zodat het verbruik nog gunstiger uit moet vallen. Dat belooft wat, want samen met sommige elektrische auto’s van Koreaanse makelij gelden Tesla’s als de zuinigste EV’s die we bij de ANWB kennen. De fabrieksopgave is dan ook niet mis: volgens de Amerikanen zou de door ons gereden Long Range 14 kWh per 100 kilometer scoren.

De Tesla heeft in dat geval een batterijpakket van 78 kWh onder de inzittenden liggen. De BYD heeft ongeacht de gekozen uitvoering 84 kWh aan accucellen aan boord, op papier goed voor een gemiddeld verbruik van 18,2 kWh per 100 kilometer. Uiteraard zijn we er weer op uit getrokken om te achterhalen wat daar in de praktijk van terecht komt. Het was droog en windstil tijdens onze verbruiksronde, bij een buitentemperatuur van 7 graden.

Realistische cijfers

BYD belooft voor de door ons gereden Seal een rijbereik van 520 kilometer. Of je dat ook op het dashboard te zien krijgt, hangt af van de gekozen weergave. Zet je die op ‘Standaard’, dan start je altijd met de fabrieksopgave. In standje ‘Dynamisch’ zie je een realistischer cijfer, al week dat in ons geval nauwelijks af met een getal van 504 stuks. 
 


De vierwielaangedreven Model 3 zou maar liefst 678 (!) kilometer ver moeten kunnen komen op een volle lading stroom, afhankelijk van de gemonteerde bandenmaat. Wij lazen in het geval van onze met 19-inch uitgevoerde testauto een heel wat minder florissant getal af van 491 stuks; daarvoor geldt een fabrieksopgave van 629 kilometer.

Zomersloffen

Zoals wel meer auto’s van Chinese makelij laat de boordcomputer van de BYD alleen het gemiddelde verbruik zien van de afgelopen 50 kilometer. We hebben daarom bij elk van onze drie stops een foto van de boordcomputer gemaakt en daarvan het gemiddelde genomen: dan kom je uit op 18,6 kWh per 100 kilometer. Niet eens zo’n groot verschil met het getal uit de folder!

Bij Tesla is het verschil met de fabrieksopgave weliswaar iets groter, maar met 15,4 kWh per 100 kilometer zijn we onverminderd onder de indruk van de efficiëntie van de aandrijflijn van de Amerikanen. En dat op winterbanden; de BYD droeg al zomersloffen.

Tesla is zo overtuigd van zijn eigen gelijk dat er tegenwoordig niks meer in te stellen valt aan spaarstanden of regeneratiemogelijkheden. De Model 3 staat standaard op ‘one pedal drive’… en dat is het! Bij BYD valt er nog wel wat te kiezen, maar dat zet weinig zoden aan de dijk. De mate waarin er remenergie wordt teruggewonnen is sowieso beschamend: het stroompedaal lossen doet nagenoeg niets.
 


Veiligheid

Zeg je Tesla, dan denk je ‘Autopilot’. Maar misschien is het nog even goed om te verduidelijken waar die term voor staat. Want in tegenstelling tot wat je bij een dergelijke benaming wellicht verwacht, is de Model 3 met Autopilot nog geen zelfrijdende auto. Daarvoor moet je in de optielijst kiezen voor ‘Full Self-Driving Capability’, met een prijskaartje van maar liefst € 7.500. 

Feitelijk betaal je daarmee vooruit voor een dienst die de Amerikanen op dit moment niet kunnen leveren. Wacht je liever af tot Tesla die techniek uiteindelijk alsnog introduceert, dan kun je het systeem weliswaar achteraf laten installeren, maar dan betaal je wel minstens 10 mille.

Schokkende adaptieve cruise control

Onder de reguliere Autopilot vallen bij Tesla alle gangbare aanvullende rijhulpsystemen zoals die ook op de BYD zitten. Actieve rijstrookassistentie bijvoorbeeld, dode hoek signalering, een waarschuwing voor kruisend verkeer en adaptieve cruise control.
 


Aan de hulpsystemen kun je goed merken dat de Chinezen nog maar net in dit deel van de markt komen kijken. Inschakelen van de adaptieve cruise control gaat met een schok en rijd je over een oneffenheid, dan versnélt de BYD kortstondig!

Op de rem vanwege een bocht

Hoewel de Model 3 op alles een weerwoord lijkt te hebben, gaat dat niet op voor dit testonderdeel. Want ook bij Tesla missen we op dat vlak verfijning. Het is ons herhaaldelijk overkomen dat de Model 3 op de adaptieve cruise control op de rem ging vanwege een bocht.

Wat wel dik voor elkaar is, is de manier waarop je de verplichte snelheidswaarschuwing kunt uitschakelen. In de Model 3 hoef je daarvoor alleen op het verkeersbord-icoontje op het infotainmentscherm te drukken. In de Seal leg je de ‘Piepjes van Brussel’ door middel van een drop down menu het zwijgen op.
 


Gebruiksgemak

Alcantara bekleding, alle mogelijke kleuren sfeerverlichting: Tesla heeft het echt gezellig gemaakt aan boord van de Model 3. Het is alleen jammer dat je nog steeds zo lastig aan boord komt, met die rare deurklinken die je eerst moet indrukken voordat je ze kunt gebruiken. Verder weerspiegelt zo’n hagelnieuwe sierlijst hinderlijk in de voorruit.

Waar ook niet goed over is nagedacht, is de zonwering in de BYD. De Seal heeft standaard een glazen dak, maar op hete dagen zit je daar niet op te wachten. Om het te verduisteren is er geen zonnescherm voor handen, maar moet je zelf met een gordijntje aan de slag. Kansloos natuurlijk! Hetzelfde geldt voor het roterende infotainmentscherm waar het merk prat op gaat: in de horizontale stand valt een deel van de informatie weg achter het stuurwiel en de aanraakfuncties werken niet altijd. 

Standaard ongein

De BYD beschikt weliswaar over standaard Apple CarPlay, maar dat betreft dan wel de bedraadde variant. En dan is er nog de verwarming, die je drie graden hoger moet instellen dan je van andere moderne auto’s gewend bent.
 


Hoewel het inmiddels algemeen bekend is, noemen we bij dit testonderdeel toch nog even alle ongein die je in de Tesla standaard aan boord krijgt. Zoals een karaoke-functie en een spelcomputer, om het wachten tijdens laadstops te bekorten. Er zijn maar weinig concurrenten die daar ook aan hebben gedacht. Net als veel zinvoller mogelijkheden als een kampeer- of hondenmodus.

Net genoeg stroom voor de waterkoker

De Seal laadt standaard met drie fasen en de maximale laadsnelheid bedraagt 150 kiloWatt, ongeacht de gekozen uitvoering. Dat valt voor een EV die laadt met 800V toch een beetje tegen, net als de mogelijkheid om stroom terug te leveren. Met maximaal 3,3 kiloWatt kun je net de waterkoker van stroom voorzien! En als jouw bestemming verder weg ligt dan de in de stroom aanwezige batterij, draagt het navigatiesysteem van de BYD geen laadstops aan.

Bij Tesla is de laadsnelheid wél afhankelijk van de gekozen uitvoering. De eenvoudigste Model 3 komt met 170 kiloWatt op krachten, onze testauto met 250 stuks. Hoewel de Amerikanen hun eigen snellaadnetwerk hebben, vind je tegenwoordig ook andere aanbieders in het navigatiemenu. En het mooie is: wanneer je daar naar toe navigeert, wordt het batterijpakket even goed voorverwarmd!
 


Prijs

Om te voorkomen dat al die nieuwe Chinese autofabrikanten voet aan de grond krijgen in Europa, dumpt Tesla stelselmatig de prijzen. In 2023 verlaagden de Amerikanen tot tweemaal toe de prijzen. Eerst van € 52.000- naar € 45.000 en daarna naar 42 mille.

Overigens is de Model 3 na zijn recente facelift weer iets duurder geworden: prijzen beginnen op het moment van schrijven bij € 43.990, waarmee -ie even duur is als de huidige Model Y, die de opfrisbeurt van de 3 nog moet ondergaan. Kies je liever voor private lease, dan kun je vanaf € 589 per maand terecht.

De Tesla heeft een nieuw front en een aangepaste achterzijde, te herkennen aan de uitgeschreven merknaam op de kofferklep. Veel interessanter zijn de aanpassingen die aan het zicht zijn onttrokken. Een bijgepunt onderstel bijvoorbeeld en een nieuw, hoogwaardiger interieur. Dat laatste was van oudsher een van de weinige pijnpunten van de Amerikaanse EV, maar met de komst van zachtere bekledingsmaterialen, sfeerverlichting en een tweede aanraakscherm voor de passagiers achterin moet die kritiek verstommen.

Lijnrecht tegenover de Model 3

BYD - een afkorting van ‘Build Your Dreams’ - is een autofabrikant uit China. En hoewel het merk koud twee jaar actief is in ons land, staan er al zes verschillende modellen bij hen in de showroom. De Seal is lijnrecht tegenover de Model 3 gepositioneerd, of het nu gaat om zijn vorm, het beschikbare vermogen of de verschuldigde vanafprijs. Bij BYD is dat € 45.990 of € 569 in de maand.
 

Zowel voor de 3 als de Seal geldt, dat het instapmodel een achterwielaangedreven variant is, met minder vermogen en - in het geval van de Tesla - een kleinere batterijinhoud. Wij hebben twee vierwielaangedreven uitvoeringen gereden. Daarvoor betaal je bij BYD € 50.990 en bij Tesla € 51.990.

Minder geld, meer uitrusting

Voor minder geld krijg je bij BYD bovendien meer uitrusting, extra vermogen, een grotere batterij, de mogelijkheid om stroom terug te leveren (het zogenaamde V2L) én meer garantie: zes jaar of 150.000 kilometer op de complete auto en acht jaar of 150.000 kilometer op het benodigde batterijpakket. 

Tesla verleent vier jaar of 80.000 kilometer voor de complete Model 3 en acht jaar of 192.000 kilometer voor het batterijpakket van de Long Range. Saillant detail: kies je voor een achterwielaangedreven versie, dan geldt de garantie maar tot 160.000 kilometer.


Extra aanraakscherm

De standaarduitrusting van de Tesla is dusdanig compleet, dat deze Long Range daar eigenlijk alleen wat extra speakers en alcantara deurbekleding aan toevoegt. Voor de rest zit alles er op en aan. Inclusief een extra aanraakscherm voor de achterpassagiers en verwarmde stoelen rondom. Die zijn op de BYD niet leverbaar.

Wanneer je onverhoopt met je Seal naar de garage moet, kun je terecht bij een van de BYD Servicepunten. Dat zijn er op dit moment vijf. Dan denk je misschien: ‘Ach ja, hoe vaak kom ik daar nou?’. In dat geval hebben wij een onaangename verrassing voor je: BYD verwacht de Seal namelijk elk jaar of iedere 20.000 kilometer in de werkplaats voor een servicebeurt. En die kost driehonderd euro per keer.

Tesla heeft 13 servicepunten. Da’s niet wereldschokkend, maar ’t is nog altijd bijna drie keer zoveel dan BYD én er geldt geen jaarlijkse verplichting. Bovendien is de nabijheid van zo’n Service Center niet eens echt nodig, want Tesla Nederland voorziet ook in een mobiele onderhoudsservice.
 


Winnaar

Hoewel er ooit een EV opstaat die de Tesla Model 3 van de troon stoot, is de BYD Seal niet die auto. Wat niet wil zeggen dat de Seal een zwakke auto is! Verre van dat zelfs: de BYD biedt meer vermogen, een grotere batterij, extra uitrusting en meer beenruimte voor de inzittenden achterin. Bovendien rijdt -ie ook nog eens leuk. Alleen is dat allemaal niet genoeg om de Tesla klem te zetten. 

Zelden hebben we een opfrisbeurt meegemaakt die zoveel voor een auto heeft gedaan: bíjna al onze kritiekpunten zijn verdwenen. Helaas samen met de traditionele richtingaanwijzers… Tesla blijft voorlopig dus heer en meester in dit segment en alles wat daar tegenaan schurkt. Want zou je gaan voor het kleine broertje van de Seal - de Dolphin - dan is de meerprijs van een Model 3 niet eens zo gek groot. Dat blijft natuurlijk wel een punt van aandacht: omdat Tesla zó aan het stunten is met de nieuwprijs, staat de restwaarde onder druk. Aan het einde van de rit zou goedkoop zomaar eens duurkoop kunnen blijken…
 


Op zoek naar een occasion?

Op anwb.nl vind je een actueel occasionaanbod, verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB-koerslijst en de ANWB autotest inclusief de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Tesla Model 3.

Bekijk ook onze afzonderlijke rijtesten van deze testkandidaten:
BYD Seal AWD Excellence
Tesla Model 3 Long Range AWD