Exclusief: Nederlandse rijtest Jeep Avenger
2 december 2022 Kleine mannetjesputter mét een stekker!
De Avenger is geen doorsnee Jeep. Tijdens een voor de Nederlandse markt exclusieve rij-indruk ontdekte de ANWB dat dit de kleine crossover juist zo leuk maakt!
Het voelt een beetje als vloeken in de kerk: een voorwielaangedreven, kleine crossover van Jeep. De nieuwe Avenger is niet eens hun eerste: de Amerikanen verkopen in het B-segment al de Renegade, die zowel met vier- als voorwielaandrijving verkrijgbaar is. De Avenger is wel de allereerste Jeep met een volledig elektrische aandrijflijn. De Renegade wordt alleen aangeboden als plug-in hybride. Bovendien is de Avenger nog eens een kleine 20 centimeter korter.
Vanaf 35 mille
Of de benjamin ook voordeliger uitpakt, is zeer de vraag: het benodigde batterijpakket drijft de prijs nu eenmaal op, al belooft de importeur dat de baby-Jeep niet meer zou moeten gaan kosten dan 35 mille. Daarmee zou de Avenger goedkoper uitpakken dan zijn zustermodellen binnen het Stellantis-concern: de Opel Mokka-e en Peugeot e-2008.
Om recht te doen aan de ruige reputatie van Jeep staat de Avenger hoger op de poten en houdt de carrosserie zo’n beetje op achter de voor- en achterwielen. De semi-terreinwagen beschikt zo over serieuze af- en aanloophoeken. Bovendien kun je naast de reguliere rijmodi ook kiezen uit de standen ‘Steen’, ‘Zand’ of ‘Sneeuw’, waarmee je de crossover kunt voorbereiden op de te trotseren ondergrond.
Hoewel de Jeep de nodige onderdelen gemeen heeft met soortgelijke modellen van Opel en Peugeot, is de aandrijflijn compleet nieuw. In eigen beheer heeft Stellantis een nieuwe, 156 pk en 260 Nm sterke elektromotor gebouwd. Ook het 54 kWh grote batterijpakket wordt door het concern zelf geassembleerd en heeft 4 kWh meer inhoud dan tot nog toe gebruikelijk is. Van een trekgewicht is echter geen sprake.
Afgeknepen vermogen
Hoe vlot de Avenger aanvoelt, is afhankelijk van de gekozen rijmodus: geheel naar Stellantis gebruik, knijpt de Jeep het beschikbare vermogen af wanneer je niet voor de Sport-stand kiest. In het ongunstigste geval blijven er dan nog maar 82 paardenkrachten over. Wij reden de crossover in zijn reguliere rijmodus en kwamen voor ons gevoel niets tekort. Verder waren we te spreken over de rust aan boord en de aangename stoelen, die bovendien goed te verstellen zijn. De besturing voelt wat kunstmatig aan: te zwaar in de sportstand en te licht in alle overige. En drukknoppen voor de automaat leveren misschien extra leefruimte op, maar de bediening wilde maar niet wennen.
De nieuwste kleine Jeep meet 4,08 meter: alleen de oorspronkelijke Willy’s nam minder ruimte in. Ondanks die bescheiden afmetingen staat de Avenger zijn mannetje: het is een stoer ding om te zien en z’n carrosserie is te allen tijde beschermd door kunststof koetsdelen. Volgens de fabrikant zou je daarmee ruwweg € 1.000 aan reparatiekosten uitsparen, omdat een ongelukkige parkeermanoeuvre nu niet direct bij de plaatwerker eindigt.
Ondanks zijn compacte formaat biedt de Avenger een grotere kofferbakinhoud dan zijn onderhuidse zustermodellen. Er past 380 liter bagage aan boord en da’s dan nog met de achterbank overeind! Klap je de rugleuning neer, dan ontstaat er een oplopende laadvloer. Onder de variabele bagagebodem kun je de laadkabels kwijt. In opbergruimte onder de motorkap - een zogenaamde frunk - is bij de kleine Jeep niet voorzien.
Soort plank
Op de achterbank is er ruimte genoeg voor de kinderen, maar passagiers die langer zijn dan 1.90 meter, zitten met kruin en knieën klem. We zochten er vergeefs naar eigen ventilatieroosters, maar troffen wel een USB-C stroompunt aan. Voorin domineert een in een contrasterende kleur gespoten dashboardpaneel het interieur: daaronder kun je losse spulletjes kwijt. Die liggen op een soort plank, waar alleen een matje verhoedt dat de boel gaat schuiven.
Waar concerngenoten van Opel en Peugeot maar tot 50 kWh komen, heeft de nieuwe kleine Jeep dus 54 kWh aan accucellen aan boord. Daarmee zou de Avenger 400 kilometer ver moeten komen op een lading stroom. Op basis van de boordcomputer van onze testauto zou dat zomaar eens kunnen, want hoewel de batterijen voor 94 procent waren gevuld, werd er een actieradius van 374 kilometer beloofd.
We hebben eerder onze twijfels bij het voorgespiegelde praktijkverbruik, want de 12,5 kWh per 100 kilometer uit de folder lijkt ons gezien de lijnvoering van de Avenger sterk. Om optimaal te profiteren van de meegebrachte stroom, beschikt de Jeep over een speciale Eco-modus. Bovendien kun je de automaat in ‘B(rake)’ zetten, waarmee de Avenger extra remenergie terugwint. In het geaccidenteerde terrein waar wij de crossover beproefden, viel daar echter weinig van te merken. De maximale laadsnelheid bedraagt 100 kW, aan een reguliere laadpaal kun je met drie fasen terecht. Ook dat is een breuk met de Mokka en 2008, die op straat zelfs tegen meerprijs niet sneller kunnen laden dan 7,4 kW.
De Jeep Avenger is een van de 7 finalisten voor de Auto van het Jaar-verkiezing 2023
Lees meer over elektrisch rijden