Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Nieuwe auto’s steeds duurder, wat voor een kun je wél kopen?

Nieuw, tweedehands, diesel, elektrisch of private lease?

Het is onrustig in autoland. Nieuwe auto’s zijn peperduur en het occasionaanbod slinkt. Dat maakt het voor autokopers lastiger dan ooit. Waar doe je verstandig aan: een kleine nieuwe auto, of liever eentje van een paar jaar oud? Of is het tijd voor een gebruikte elektrische auto? ANWB’s autokostenexpert Menno Neeteson legt alle kosten op tafel.

Een prijsvoorbeeld. Een van de populairste auto’s in Nederland, de Volkswagen Golf, kocht je vijf jaar geleden nieuw voor € 25.815. In 2020 is de generatie 8 verschenen. Wil je deze als Golf-liefhebber rijden, mag je nu € 5275 extra meenemen; die nieuwe kost opeens € 31.090.

‘Nieuwe auto’s zijn de afgelopen jaren duurder en duurder geworden,’ aldus Neeteson. ‘Tuurlijk, als je voor een nieuwe auto kiest, krijg je een modern uiterlijk, nieuwe techniek en veel veiligheidssystemen. Hier hangt echter wel een flink prijskaartje aan.’

Hoge bpm

Waarom zijn auto’s bij ons zo duur? Neeteson: ‘De belangrijkste factor is puur fiscaal. Als enige land in de EU kennen wij bpm (belasting personenauto’s en motorrijwielen). De hoogte van de bpm voor nieuwe auto’s is afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto. Voor een kleine stadsauto loopt dat op tot € 1900. Voor een ruime gezinsauto ben je al snel meer dan € 4000 kwijt.’

Dat nieuwe auto’s zo duur zijn, heeft grote gevolgen voor het Nederlandse wagenpark. De occasions zijn niet aan te slepen (+9% ten opzichte van 2020). Het aanbod in Nederland slinkt zelfs zo sterk dat de import van jonge gebruikte auto’s uit Duitsland piekt. Want: goedkoper en meer keuze.

Vergeet de afschrijving niet

‘Met een gebruikte auto ben je in Nederland veel voordeliger uit,’ verklaart Neeteson. ‘Wij hebben de kosten van die nieuwe generatie 8 Golf afgezet tegen het vijf jaar oude generatie 7-model en dat is schrikken! Per maand ben je voor die nieuwe Golf € 155 meer kwijt. Gerekend over een periode van zestig maanden heb je het dan over € 9300. Goed, je rijdt niet het nieuwste model. En de gemiddelde kosten voor reparatie, onderhoud en banden zijn bij een gebruikte auto wat hoger, maar dat staat in geen verhouding tot de veel lagere afschrijving.’

Nieuwe mogelijkheden

Maar er is meer aan de hand in autoland. We zien ook dat de benzineprijs recordhoogtes bereikt en het aanbod elektrische auto’s steeds groter wordt. Ook tweedehands. En er rijden er ruim 214.000 met een private lease-contract door Nederland. Waar doe je als aspirant-autokoper nu goed aan?

Neeteson: ‘Ben je toe aan een andere auto, reken dan alle mogelijkheden goed door. En vergeet die afschrijving niet! Kijk dan eens naar een vergelijkbare auto van vijf jaar oud. De onderhoudskosten zijn wat hoger, maar daar staat tegenover dat de eerste eigenaar de grootste waardevermindering voor zijn rekening heeft genomen.’

Nieuw: de elektrische occasion

Er zijn ook elektrische mogelijkheden. Een plug-inhybride, zoals een Golf GT/E, heeft een benzinemotor en rijdt, als je het slim doet, superzuinig. ‘Slim’ betekent in dit geval zeer frequent aan de oplader, waardoor woon-werkverkeer gereden kan worden zonder een druppel benzine.

Een volledig elektrische auto, een e-Golf, komt ook in beeld. Een gebruikte versie welteverstaan. Deze is voorlopig helemaal vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting en er is een (tijdelijke) aanschafsubsidie van € 2000. Je rijdt in een e-Golf voor € 251 per maand. Dat is zelfs een paar tientjes voordeliger dan dezelfde gebruikte versie op benzine, want elektriciteit kost naar verhouding weinig en het onderhoud is ook zeer overzichtelijk … zolang de batterij het uithoudt.

Meer over tweedehands elektrische auto’s 

Private lease, dan?

Private lease heeft zeker z’n voordelen en is sinds enkele jaren in Nederland enorm populair. Je hoeft niets te investeren en weet vooraf wat je per maand moet betalen, afgezien van de brandstof. Dat werkt uitstekend en het is voordelig, maar toch vooral in vergelijking met een nieuwe auto.

Kostenvergelijking: SUV’s, middenklasse en compacte auto’s

We hebben de autokosten voor drie segmenten vergeleken: SUV’s, middenklassers en compacte auto’s. Aan de hand van concrete voorbeeldauto’s geven we inzicht in de werkelijke kosten en de onderlinge verhoudingen. Wat is de voordeligste optie: nieuw, tweedehands, diesel, elektrisch of private lease?

Kostenvergelijking compacte auto’s
Kostenvergelijking middenklasse auto’s
Kostenvergelijking SUV’s

Bereken wat jouw auto kost

Wil je de échte kosten van jouw auto berekenen? Ga naar de ANWB Autokostentool en reken uit wat je kwijt bent aan je auto.

Bereken wat jouw auto kost