Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Middenklasse auto: zo rijd je het goedkoopst

Nieuw, tweedehands, diesel of elektrisch?

De traditionele middenklasse is nog steeds de keuze van veel automobilisten. Vooral dit segment laat zien hoe duur nieuwe auto’s in Nederland zijn geworden. Ben je toe aan een andere auto, zet dan alle kosten goed op een rijtje. Hier kan zomaar een verrassing uit komen.

Het middenklassesegment wordt ook wel de ‘Golf-klasse’ genoemd. In 2020 is de nieuwe Golf (generatie 8) verschenen. In een gangbare basisuitvoering kost deze nu € 31.090. Vijf jaar geleden kocht je een nieuwe Golf (generatie 7) voor € 25.815! Tuurlijk, auto’s worden beter, zuiniger en vooral veiliger, maar als koper moet je die € 5000 wel ophoesten.

De oorzaak hiervan ligt voor een groot deel in het fiscale beleid in Nederland. Wij zijn het enige land dat een extra belasting heft op nieuwe auto’s in de vorm van de bpm. De hoogte van deze belasting wordt bepaald door de CO2-uitstoot van je auto. Op die Golf van € 31.090 bijvoorbeeld, betaal je € 3542 aan bpm.

Afschrijving

Hoe duurder de auto, hoe groter het waardeverlies. Vooral in de eerste vijf jaar schrijft een nieuwe auto hard af. In het geval van de Golf 8 verliest de auto in vijf jaar tijd de helft van zijn waarde. Je betaalt bij de dealer € 31.000 en vijf jaar later krijg je er nog ‘maar’ € 15.000 voor terug.

Wij hebben de kosten van die nieuwe generatie 8 Golf ook afgezet tegen een vijf jaar oude Golf van generatie 7. Dat is schrikken! Per maand ben je voor die nieuwe auto € 155 meer kwijt. Gerekend over een periode van vijf jaar kom je dan uit op € 9300. Geen wonder dat er steeds meer gebruikte en steeds minder nieuwe auto’s worden verkocht.

Diesel

Wat te zeggen van een diesel van vijf jaar oud? Een diesel is een stuk zuiniger en de literprijs aan de pomp is veel voordeliger dan E10. Klopt, maar de fiscus stuurt maandelijks een rekening voor de motorrijtuigenbelasting (€ 107 voor een Golf diesel) om de hik van te krijgen. Een diesel is alleen interessant als je ieder jaar zeker 20.000 kilometer rijdt.

Elektrisch

Er zijn ook elektrische mogelijkheden. Een plug-inhybride, zoals een Golf GT/E, heeft een benzinemotor en rijdt, als je het slim doet, superzuinig. ‘Slim’ betekent in dit geval zeer frequent aan de oplader, waardoor woon-werkverkeer gereden kan worden zonder een druppel benzine.

Een volledig elektrische auto, een e-Golf, komt ook in beeld. Een gebruikte versie welteverstaan. Vooralsnog is zo’n elektrische auto helemaal vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting en is er een (tijdelijke) aanschafsubsidie van € 2000. Daardoor rijd je een e-Golf voor € 251 per maand. Dat is zelfs een paar tientjes voordeliger dan dezelfde gebruikte versie op benzine, want elektriciteit kost naar verhouding weinig en het onderhoud is zeer overzichtelijk … zolang de batterij het uithoudt.

Kostenvergelijking: nieuw en tweedehands

Onderstaande vergelijking geeft aan de hand van concrete voorbeeldauto’s inzicht in de werkelijke kosten en de onderlinge verhoudingen. Voor hybride en benzine gebruiken we de Volkswagen Golf als voorbeeld, voor elektrisch de Volkswagen e-Golf. We rekenen met 10.000 kilometer per jaar en een bezitsduur van vijf jaar.

Bereken zelf wat jouw auto kost 

 Nieuw5 jaar oud
Kosten in €BenzineBenzinePlug-inhybrideDieselElektrisch
      
Aanschafprijs31.09013.50017.50012.90014.900 (incl. 2000 subsidie)
Restwaarde15.060

6250

730058005500
Autokosten per maand     
(inschatting) Waardevermindering267121170118157
Vaste kosten1379510617651
Brandstof9088816346
Reparatie, onderhoud en banden3871808544
Totale kosten per maand442287356380251

Bekijk ook:
Kostenvergelijking compacte auto’s
Kostenvergelijking SUV’s