Parkeren bij een laadpaal: wat mag wel en wat niet?
Er komen meer elektrische en plug-in hybride auto’s in Nederland. Als gevolg daarvan verschijnen ook meer publieke laadpalen in het straatbeeld. En dat roept vragen op. Want hoe lang mag je je elektrische auto hier laten staan? En mag je hier ook met je benzineauto parkeren als 'ie niet bezet is? We leggen het uit.
Elektrische auto zonder opladen bij een laadpaal
Het kan verleidelijk zijn om een elektrische auto of PHEV bij een laadpaal te parkeren, ook als je geen laadbeurt nodig hebt. Misschien is het de enige vrije plek in de buurt of staat de auto er handig. Maar: dit is niet toegestaan.
Voor elektrische auto’s en stekkerhybrides (PHEV's) geldt over het algemeen dat je alleen bij de laadpaal mag parkeren als je de auto ook daadwerkelijk aansluit. De gedachte daarachter is dat de plek bedoeld is voor opladen, niet voor gewoon parkeren.
Hoe hoog is de boete voor parkeren zonder laden?
Staat je elektrische auto of PHEV wel bij de paal maar laad je niet, dan kan dit een boete opleveren van € 120 exclusief administratiekosten. Steeds vaker hanteren gemeenten een actief beleid tegen dit zogenaamde fenomeen. Sommige gemeenten zetten zelfs in de APV (algemene plaatselijke verordening) een maximale laadtijd, waarna je alsnog een boete of naheffing kunt krijgen.
Blokkeertarief
Naast een boete kun je ook te maken krijgen met een blokkeertarief vanuit de laadpaalexploitant. Normaal gesproken betaal je bij een laadpaal alleen voor elke geladen kilowattuur, net zoals je bij de pomp afrekent voor elke getankte liter benzine of diesel. Maar het kan voorkomen dat je bij een laadpaal een tweede, tijdsgebonden tarief betaalt bovenop de stroomprijs: het zogenaamde blokkeertarief. Ben je langer dan een bepaalde tijd aan het laden, dan betaal je een bedrag per minuut dat je de laadpaal bezet houdt.
Hoe het meestal werkt, is dat het tijdtarief start na een bepaalde tijd aan een gewone laadpaal of na één uur aan een snellaadpaal. Na het verstrijken van deze termijn ga je een bepaald tarief per minuut betalen. Dat kan variëren van € 0,05 tot € 1 per minuut. Tesla lanceerde als eerste zo'n blokkeertarief bij Tesla Superchargers. Inmiddels is het ook bij de laadpalen van Shell van toepassing en een vestiging van Lidl haalde het nieuws om de door hen gehanteerde kleefboete.
Vind eenvoudig een laadpaal met de Onderweg app
Ben je op zoek naar een laadpaal? Met de ANWB Onderweg app zie je eenvoudig welke laadpalen er bij jou in de buurt beschikbaar zijn, inclusief laadprijzen en laadsnelheid. Filteren op laadstations van specifieke aanbieders kan ook in de app.
Parkeren met een benzineauto bij een laadpaal
De parkeervakken bij publieke laadpalen zijn meestal voorzien van een verkeersbord of markering waaruit blijkt dat het vak uitsluitend bestemd is voor het opladen van elektrische voertuigen (dus elektrische auto's en plug-in hybrides). Dit betekent dat een brandstofauto er niet mag parkeren.
De gedachte hierachter is logisch: laadplekken zijn schaars en bedoeld voor bestuurders die hun elektrische auto daadwerkelijk moeten opladen. Als jij daar met een benzineauto staat, blokkeer je de toegang voor elektrische rijders. Dit wordt beschouwd als onnodig bezet houden van een gereserveerde parkeerplaats.
Hoe hoog is de boete voor parkeren bij een laadpaal?
Parkeer je een brandstofauto bij een laadpaal, dan riskeer je een boete. De hoogte hiervan bedraagt in 2025 ook € 120 exclusief administratiekosten.
In sommige gemeenten wordt er extra streng gehandhaafd, omdat de vraag naar laadplekken groot is. Handhavers controleren actief en kunnen direct een boete uitschrijven zodra blijkt dat een voertuig niet voldoet aan de voorwaarden van het bord: elektrisch (of plug-in hybride) én aan het opladen.
Wanneer mag je wél bij een laadpaal parkeren?
Een brandstofauto mag in principe nooit in een vak bij een laadpaal staan als een verkeersbord aangeeft: "laden van elektrische voertuigen". Als er echter op het onderbord een tijdstip staat zoals op de afbeelding hieronder, dan betekent dit dat je buiten de genoemde tijden wel mag parkeren met een brandstofauto. De informatie op de verkeersborden is dus leidend.
Kan je auto worden weggesleept bij een laadpaal?
Naast een boete loop je ook het risico dat je auto wordt weggesleept. Dit gebeurt vooral in situaties waarin de bezetting van laadpalen een groot probleem vormt of wanneer een verkeerd geparkeerde auto een gevaarlijke situatie oplevert.
De kosten van een wegsleepactie verschillen per gemeente, en zijn fors. Daar komt meestal nog stallingsgeld bij voor iedere dag dat de auto op het depot staat. Hierdoor kan de totale rekening al snel oplopen tot honderden euro's. Vooral in steden als Amsterdam, Rotterdam en Utrecht wordt regelmatig tot wegslepen overgegaan, juist omdat laadplekken daar erg schaars zijn en de vraag hoog is.
Conclusie: check borden en markeringen
Kortom: zie je een laadpaal, check dan altijd het verkeersbord en de markeringen. Het verkeersbord is hierbij bepalend! Tenzij je elektrisch of met een PHEV rijdt én je auto aansluit, is het verstandiger een andere plek te zoeken. Zo voorkom je een fikse boete en draag je bij aan een beter gebruik van de schaarse laadvoorzieningen.