Parkeren op een laadplek voor elektrische auto’s: de regels
Eigenaren van een elektrische auto herkennen het misschien wel: je komt aan bij jouw beoogde laadplek, maar die is bezet door een andere auto die al lang een volle accu heeft. Niet fijn. Wat zijn de geldende regels rondom het langdurig parkeren bij een oplaadpunt?
Regelgeving voor publieke laadplekken
De regelgeving rondom het laden op publieke laadplekken is niet altijd eenduidig en kan per gemeente verschillen. De tekst op de onderborden is van belang. Soms wordt er bijvoorbeeld met vensteruren duidelijk gemaakt wanneer er (alleen) elektrische auto’s mogen staan.
De regels rondom laadpaalkleven
Het aantal elektrische voertuigen neemt toe en daarmee ook de behoefte aan oplaadplaatsen. Daardoor ontstaat een bijkomend probleem: laadpaalkleven. Dat is de term voor mensen die hun elektrische auto laten staan bij de publieke laadpaal als deze al opgeladen is. Dit kan tot grote ergernis leiden. Maar is het strafbaar?
Laadpaalkleven: niet strafbaar, maar ook niet sociaal
Een uitspraak van de Hoge Raad (september 2022) heeft duidelijk gemaakt dat laadpaalkleven in de basis niet verboden is, ook al staat er in de uitspraak niet letterlijk dat laadpaalkleven is toegestaan. Als je een elektrische auto of plug-in hybride aan de laadpaal hebt gekoppeld, parkeer je volgens de Hoge Raad kennelijk met het doel om het voertuig op te laden en mag je gebruik maken van een parkeerplaats die gereserveerd is voor ‘uitsluitend laden elektrische voertuigen’. Dat het voertuig op enig moment feitelijk niet meer wordt opgeladen, maakt niet uit voor de vraag met welk doel het voertuig geparkeerd werd.
Kortom: hoewel de regelgeving rondom laden aan een publieke laadpaal niet altijd even duidelijk is, is het laadpaalkleven op basis van de uitspraak van de Hoge Raad in principe niet strafbaar. Maar het is verstandig en sociaal om je auto op een andere (normale) parkeerplek te zetten zodra hij is opgeladen.
Blokkeertarief
Om laadpaalkleven tegen te gaan, kunnen laadpaalexploitanten een bedrag in rekening brengen bovenop de stroomprijs. Normaal gesproken betaal je bij een laadpaal voor elke geladen kilowattuur, net zoals je bij de pomp afrekent voor elke getankte liter benzine of diesel. Maar het kan voorkomen dat je bij een laadpaal een tweede, tijdsgebonden tarief betaalt bovenop de stroomprijs: het zogenaamde blokkeertarief. Ben je langer dan een bepaalde tijd aan het laden, dan betaal je een bedrag per minuut dat je de laadpaal bezet houdt.
Hoe het meestal werkt, is dat het tijdtarief start na vier of vijf uur aan een gewone laadpaal of na één uur aan een snellaadpaal. Na het verstrijken van deze termijn ga je een bepaald tarief per minuut betalen. Dat kan variëren van € 0,05 tot € 1. Tesla lanceerde als eerste zo'n blokkeertarief. Inmiddels is het ook bij de laadpalen van Shell van toepassing en een vestiging van Lidl haalde het nieuws om de door hen gehanteerde kleefboete.
Ook in het buitenland komen blokkeertarieven voor. In met name Duitsland en Oostenrijk is het gebruikelijk dat er een blokkeertarief geldt naast het kWh-tarief. Dit kan leiden tot zeer hoge laadfacturen. In de ANWB Laadpas app kun je het tarief vinden dat van toepassing is indien je de ANWB Laadpas gebruikt.
Boete voor parkeren zonder te laden
Parkeer je een elektrische- of hybride auto op een openbare laadplek zónder deze aan de lader te leggen en te activeren? Dan kun je wel boete krijgen. Dit geldt ook als je je benzineauto daar parkeert.
Let ook op andere voorwaarden van een laadplek
Staat de publieke laadpaal op een plaats waar betaald parkeren geldt? Of staat de laadplek in een zone waar een maximale parkeerduur geldt? Dan gelden deze voorwaarden ook voor de laadplek, dus houd je hieraan. Anders loop je het risico op een parkeerboete.
Zoek een laadplek met de Onderweg app
Geen zin om lang te moeten zoeken naar een laadplek? Download dan de gratis ANWB Onderweg app. Hierin vind je alle laadpalen terug. De app toont of de plek al bezet is of dat er nog een plekje vrij is. Ook kun je zoeken op laadpalen van specifieke aanbieders.
Deel deze pagina