logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Elektrisch rijden in Nederland: hoe staat het ervoor?

Hoe ontwikkelt de markt zich? Hoe kijken Nederlanders tegen elektrisch rijden aan? En wat zijn de grootste knelpunten in de transitie naar elektrisch rijden? ANWB doet hier jaarlijks onderzoek naar met de Elektrisch Rijden Monitor. Hieronder lees je wat de belangrijkste bevindingen uit het onderzoek van 2025 zijn.

1. De EV-markt wordt volwassen

Er komen steeds meer beter betaalbare elektrische auto’s, vooral onder de €35.000. In deze prijsklasse is het aantal beschikbare modellen meer dan verdubbeld. Hierdoor wordt elektrisch rijden voor steeds meer huishoudens een alternatief voor een brandstofauto. 

Lees ook: 8 kleine elektrische auto's getest

2. Twijfel bij consumenten

Hoewel het aanbod en de technologie zich steeds verder ontwikkelen, twijfelen veel mensen toch om over te stappen naar elektrisch rijden. Dit komt doordat de stimulering van elektrisch rijden vanuit de overheid steeds meer wordt afgebouwd. Regels veranderen en subsidies en fiscale voordelen worden stopgezet. Voor het eerst in lange tijd zijn er meer mensen die niet overwegen om een elektrische auto te kopen, dan mensen die dat wel overwegen.

Lees ook: Deze EV's zijn goedkoper dan een vergelijkbare benzineauto

3. Groot verschil tussen verwachting en ervaring 

Mensen die niet elektrisch rijden hebben vaak negatieve verwachtingen over de kosten van elektrisch rijden, het laadgemak en vooral de actieradius. Maar: in de praktijk zijn EV-rijders juist positief over deze aspecten. Neem de actieradius. Deze wordt door de meeste EV-rijders als voldoende ervaren; ook internationale ritten verlopen vaak zonder problemen. De verwachtingen rondom elektrisch rijden zijn dus anders dan de ervaring.  

Lees ook: Vergeet actieradius, het gaat om laadsnelheid

4. Steeds meer kansen op de occasionmarkt

Door onder andere prijsverlagingen en vooroordelen schreven EV’s in de beginjaren snel af. Hierdoor is er nu een aanbod van betaalbare tweedehands modellen met lagere gebruiks- en onderhoudskosten. Dat maakt dat de totale kosten per kilometer van een gebruikte elektrische auto regelmatig lager dan die voor een vergelijkbare benzineauto. 

Lees ook: Een tweedehands elektrische auto kopen, is dat interessant?

5. Actieradius stijgt

De gemiddelde actieradius van een elektrische auto is in 2025 weer toegenomen, nu tot 463 kilometer. Hoe groter de actieradius, des te beter, is al snel de gedachte. Maar er zitten ook nadelen aan een grote actieradius, zoals een zwaardere accu met hogere kosten. Daarnaast wordt een minder grote actieradius acceptabel, omdat (snel)laden steeds minder tijd vraagt.  

Lees ook: De 10 elektrische auto's met de grootste actieradius

6. Aantal laadpalen blijft groeien, wel onduidelijkheid over kosten

Het aantal locaties met snelladers steeg in Nederland in 2025 van 1.024 naar 1.346 en het aantal publieke laadpalen heeft de grens van 200.000 bijna behaald. Prijstransparantie bij de laadpaal blijft wel een aandachtspunt: meer dan de helft van de EV-rijders weet bij publieke laadpalen niet precies wat hij of zij betaalt. Opvallend: slecht 9 procent van de EV-rijders ervaart laden in het buitenland als problematisch. 

Lees ook: Één laadpas, verschillende tarieven: hoe zit dat?

7. Onbekendheid Vehicle to grid (V2G)

Steeds meer auto's worden uitgerust met Vehicle-to-Grid (V2G). Dat is het systeem waarbij een elektrische auto stroom kan terugleveren. In de praktijk weten mensen nog heel weinig over deze mogelijkheid. Op termijn zou V2G kunnen helpen om overbelasting van het netwerk te voorkomen.  

Over de Elektrisch Rijden Monitor

De Elektrisch Rijden Monitor is een jaarlijks onderzoek van ANWB dat in kaart brengt hoe Nederlanders denken over en omgaan met elektrisch rijden. In 2017 was de start van de monitor. 

De monitor verzamelt cijfers en meningen over bezit, koopintentie, ervaringen en knelpunten rondom elektrische auto's. Verder toont de monitor waar de markt vooruitgaat en waar nog verbeteringen nodig zijn. Zo geeft het een betrouwbaar referentiekader voor iedereen die met elektrisch rijden te maken heeft.