Geen wegenbelasting voor elektrische auto’s tot 2025

De elektrische auto is duurder in aanschaf dan een vergelijkbare brandstofauto, maar heeft lagere gebruikskosten. Niet alleen is elektriciteit goedkoper dan benzine of diesel, ook betaal je voor een elektrische auto de komende jaren geen wegenbelasting.

In de volksmond hebben we het vaak over wegenbelasting of houderschapsbelasting, maar de officiële term is motorrijtuigenbelasting (MRB). Het is een belasting die vrijwel elke bezitter van motorvoertuigen in ons land moet betalen. De hoogte van de MRB hangt af van het soort brandstof, het gewicht van het voertuig en de provincie waarin je woont. De zogenaamde provinciale opcenten verschillen namelijk per provincie.

Behalve oldtimers van veertig jaar of ouder zijn ook volledig elektrische auto’s en andere voertuigen zonder directe CO2-uitstoot (zoals elektrische motoren, bussen en vrachtwagens) vrijgesteld van MRB. Dit is een tijdelijke maatregel van de Rijksoverheid om het gebruik van elektrische voertuigen te stimuleren. Was aanvankelijk aangekondigd dat de regeling tot en met 2020 zou gelden, inmiddels is besloten dat de vrijstelling van MRB tot en met 2024 geldt. Dit geldt overigens ook voor aanschafbelasting van een elektrische auto (BPM). 2025 is een overgangsjaar waarin je een korting van 75 procent op de wegenbelasting krijgt. Vanaf 2026 betaal je het volledige tarief.

Korting op wegenbelasting voor plug-in hybrides

Voor plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50 gram CO2 per kilometer is er tot en met 2024 een korting van 50 procent op de wegenbelasting. In 2025 bedraagt die korting nog 25 procent en in 2026 is het, net als bij volledig elektrische auto’s gedaan met de fiscale voordelen en betaal je het volledige tarief.

Elektrisch rijden, wat kost het?

Andere leden bekeken ook