Elektrische motorfiets, hoe zit dat?

Er is volop aandacht voor de elektrische auto, maar hoe zit het eigenlijk met de motorfiets? Zijn er al elektrische modellen en welke voor- en nadelen kleven daar aan?

Om de belangrijkste vraag maar direct te beantwoorden: ja, er zijn al elektrische motorfietsen. Daar moeten we meteen een flinke ‘maar’ aan toevoegen: het aanbod is nog beperkt, op een enkele uitzondering na hebben de gevestigde motorfietsmerken nog geen elektrische modellen. Nota bene het normaal zo conservatieve Harley Davidson is de enige traditionele fabrikant met een elektrisch model.

De grootste spelers zijn momenteel het Amerikaanse Zero en het Italiaanse Energica. Je kunt deze merken een beetje vergelijken met Tesla: ze hebben nooit motorfietsen met benzinemotor gemaakt, maar zijn relatief kort actief als producent van louter elektrische tweewielers. Ondertussen hebben deze twee merken al een behoorlijk breed gamma, van lichte modellen voor vooral stedelijk gebruik tot extreem snelle sportmotoren. In de grote steden kun je bijvoorbeeld al elektrische Zero-motorfietsen van de Wegenwacht tegenkomen.

Weinig ruimte, dus kleine accu

In de basis lijkt een motorfiets een efficiënt vervoermiddel. Ten opzichte van een auto hoef je veel minder massa te verplaatsen om één of twee personen te vervoeren. Tegelijkertijd is dat ook de achilleshiel van de motorfiets: er is maar heel beperkt ruimte voor accu’s. In een auto kun je onder de bodem vaak een flink batterijpakket kwijt, bij een motorfiets ben je beperkt tot de ruimte tussen het voor- en achterwiel. Energica biedt momenteel het grootste accupakket, dat met 21,5 kW maar net iets groter is dan het allerkleinste accupakket dat je momenteel in een auto kunt krijgen. Overigens is diezelfde Energica met een vanafprijs van circa 25 mille ook duurder dan een elektrische auto met vergelijkbaar accupakket…

Hoewel een motorfiets zomaar een factor 5 lichter en kleiner is dan een auto, is hij zeker niet vijfmaal zo zuinig. Een auto is relatief goed gestroomlijnd, terwijl een motor met al zijn losse en uitstekende onderdelen veel meer weerstand van de rijwind ervaart. In de praktijk is een motor daarom maar circa tweemaal zo zuinig als een auto. De Energica met 21,5 kW-accu heeft dan ook een gecombineerde actieradius van circa 230 kilometer. Door de combinatie van een relatief kleine accu in combinatie met een relatief hoge luchtweerstand zijn elektrische motorfietsen met een actieradius van 400 kilometer of meer op dit moment nog verre toekomstmuziek.

Betaalbare elektrische motorfiets, maar (nog) niet voor iedereen

Veel mensen gebruiken hun motorfiets alleen voor plezierritjes en voor hen is de elektrische motor op dit moment nog te duur en de actieradius vaak nog te beperkt. Voor zakelijke rijders ligt dat anders. Omdat je over een motorfiets geen bijtelling over de catalogusprijs betaalt, kan het een interessant alternatief zijn voor een lease-auto. Ondernemers profiteren daarnaast nog van BTW-aftrek, MIA (Milieu-investeringsaftrek) en KIA (kleinschaligheids-investeringsaftrek). Door die fiscale voordelen ziet het rekensommetje er opeens heel anders uit. Net als voor een elektrische auto, ben je ook voor een elektrische motorfiets geen MRB (wegenbelasting) verschuldigd. Omdat je voor een conventionele motorfiets zo’n tien euro per maand aan MRB betaalt, is dat maar een klein financieel voordeel.

Deze elektrische auto's zijn nu te koop