Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

De voor- en nadelen van een elektrische motor

Elektrische motorfiets modellen en eigenschappen

De elektrische motorfiets is aan een langzame opmars bezig. Waar in de autowereld de nieuwe modellen momenteel over elkaar heen rollen, wagen bestaande merken zich op motorgebied minder snel aan elektrische aandrijving. Maar er komt steeds meer keuze. Welke modellen zijn er inmiddels op de markt en welke voor- en nadelen kleven daaraan? ANWB zocht een en ander uit voor de groene motorrijders onder ons. Ook mensen met een leaseauto raden we aan verder te lezen.

Op een enkele uitzondering na hebben de gevestigde motorfietsmerken nog geen elektrische modellen. Nota bene het normaal zo conservatieve Harley Davidson is de enige traditionele fabrikant met elektrische modellen op het verkoopmenu: de LiveWire One en de S2 La Mar. Overigens: LiveWire is ondertussen een eigen merk binnen HD.

Andere grote spelers zijn momenteel het Amerikaanse Zero Motorcycles en het Italiaanse Energica, maar er zijn ook kleinere merken actief, zoals Damon en RGNT. Je kunt deze merken een beetje vergelijken met Tesla: ze hebben nooit motorfietsen met benzinemotor gemaakt, maar zijn relatief kort actief als producent van louter elektrische tweewielers. Wat er nu aan elektrische motoren te koop is, bestrijkt een behoorlijk breed gamma, van lichte modellen voor vooral stedelijk gebruik tot extreem snelle sportmotoren en zeer exclusieve elektrische tweewielers, zoals de Arc Vector. In de grote steden kun je al elektrische Zero-motorfietsen van de Wegenwacht tegenkomen.

Weinig ruimte, kleine accu

In de basis lijkt een motorfiets een efficiënt vervoermiddel. Ten opzichte van een auto hoef je veel minder massa te verplaatsen om één of twee personen te vervoeren. Tegelijkertijd is dat ook de achilleshiel van de motorfiets: er is maar heel beperkt ruimte voor accu’s. In een auto kun je onder de bodem vaak een flink batterijpakket kwijt, bij een motorfiets ben je beperkt tot de ruimte tussen het voor- en achterwiel.

Verbruik en actieradius elektrische motor

Hoewel een motorfiets zomaar een factor 5 lichter en kleiner is dan een auto, is hij zeker niet vijfmaal zo zuinig. Een auto is relatief goed gestroomlijnd, terwijl een motor met al zijn losse en uitstekende onderdelen veel meer weerstand van de rijwind ervaart. In de praktijk is een motor daarom maar circa tweemaal zo zuinig als een auto.

De Energica-modellen met 21,5 kW-accu hebben dan ook een gecombineerde actieradius van circa 250 kilometer. Door de combinatie van een relatief kleine accu en een relatief hoge luchtweerstand zijn elektrische motorfietsen met een actieradius van 400 kilometer of meer - wat voor lekker toeren zorgt - nog toekomstmuziek. Maar de ontwikkelingen gaan snel.

Alternatief leaseauto

Veel mensen gebruiken hun motor alleen voor plezierritjes. Voor hen is de elektrische motor nu nog te duur en de actieradius vaak te beperkt. Ook al hoef je geen BPM af te dragen. Voor zakelijke rijders komt daar nog wat bij. Omdat je over een motorfiets ook geen bijtelling over de catalogusprijs betaalt, kan het een interessant alternatief zijn voor een leaseauto. Ondernemers profiteren daarnaast nog van btw-aftrek.

Net als voor een elektrische auto ben je ook voor een elektrische motorfiets geen wegenbelasting verschuldigd. Omdat je daar voor een conventionele motorfiets gemiddeld zo’n € 10 per maand aan betaalt, is dat een relatief klein financieel voordeel.

Pechhulp voor je elektrische auto 

Ga ook met je elektrische auto goed voorbereid de weg op.

Je elektrische auto verzekeren 

Met de autoverzekering van de ANWB is ook je elektrische auto goed verzekerd. Bereken je premie.

Laadpas van ANWB 

De gratis ANWB-laadpas geeft je toegang tot alle openbare oplaadpunten in Nederland.

ANWB Laadpalen 

Kies de laadpaal die bij jouw situatie past, voor thuis en op het werk. Vraag gratis en vrijblijvend een offerte aan.