Dit zijn de meest voorkomende pechgevallen met elektrische auto’s

Een elektrische auto heeft minder draaiende onderdelen dan een benzineauto en er kan ook minder kapot. Gemiddeld genomen is een elektrische auto dus goedkoper in onderhoud. Toch kun je ook met een elektrische auto stranden, weet de Wegenwacht. Dit zijn de meest voorkomende pechgevallen.

1. Lekke band

Hoe vol je een auto ook stopt met geavanceerde elektronica, je hebt nog steeds vier ‘ouderwetse’ rubber banden nodig om te kunnen rijden. En die banden raken ook bij een elektrische auto nog wel eens lek. Sterker nog, ongeveer de helft van de pechgevallen met een elektrische auto betreft een probleem met één of meerdere (sommige mensen hebben echt pech…) van de banden. Daar komt nog bij dat de meeste elektrische auto’s geen reservewiel hebben, de ruimte onder de bagagebodem wordt meestal al bezet door een elektromotor, accu of andere elektrische componenten.

2. Accuproblemen

Denk je aan pech met een elektrische auto, dan denk je al snel aan accuproblemen. Toch steekt de vork iets anders in de steel dan je waarschijnlijk denkt. Het is niet het grote hoogvoltage accupakket dat problemen geeft, maar de ouderwetse 12v-accu, zoals die ook in een benzine- of dieselauto zit. Maar waarom heeft een elektrische auto nog zo’n loodaccu en waarom geeft die problemen?

Het grote accupakket van een elektrische auto werkt meestal op een spanning van 400 of 800 volt, veel te hoog voor de verlichting en systemen aan boord. Net als in een brandstofauto werken die op 12 volt. Daarom heeft ook een elektrische auto een ouderwetse loodaccu aan boord om de lampen en boordsystemen van stroom te voorzien. Normaal wordt deze kleine accu opgeladen met het grote accupakket als het contact is ingeschakeld. En daar wringt hem de schoen. De auto heeft de 12 volt accu nodig om het contact in te schakelen en de systemen op te starten vóór hij geladen kan worden. Als de 12 volt accu  door lang stil staan leeg of defect raakt, dan kan de auto niet meer gestart worden, ook al zit het grote accupakket helemaal vol stroom!

Wist je dat je met een elektrische auto starthulp kunt krijgen van een benzine- of dieselmotor? Kijk in het instructieboekje van je elektrische auto hoe dit moet. Andersom, dus met je elektrische auto starthulp verlenen, kan overigens niet.

3. Accuproblemen, deel 2

Op de derde plek vinden we wél problemen met de hoogvoltage accu, al komen problemen met die andere accu meer dan vier keer zo vaak voor. In de meeste gevallen is het accupakket leeg. Voorheen was afslepen of bergen naar een locatie waar geladen kan worden de enige oplossing. Sinds dit jaar heeft de Wegenwacht een elektrische wegenwachtauto met laadinstallatie en een aantal draagbare opladers. Daarmee kan in korte tijd een klein beetje elektriciteit worden geladen, genoeg om de dichtstbijzijnde laadpaal op eigen kracht te bereiken.

4. Buitengesloten

Vroeger was een sleutel een metalen baard met ribbelprofiel en een kunststof handvat, tegenwoordig zijn het ingewikkelde stukjes techniek met knoppen, zenders en sensoren. Je auto op afstand of zelfs hands free openen, daar kijkt niemand meer van op, er zijn zelfs autosleutels met touch screen waarmee je je auto op afstand kunt laten inparkeren! Handig als het werkt, maar vervelend als het stuk gaat. Dan is het fijn dat je op de mannen en vrouwen van de Wegenwacht kunt rekenen! 

Batterij van je 'keyless' autosleutel leeg? Zo kom je toch je auto in

5. Aan het lijntje

Wil je net wegrijden, krijg je de laadkabel niet los. Ja, dan baal je als een … nou ja, vul zelf maar in. Tijdens het laden vergrendelen de meeste elektrische auto’s de laadkabel, zodat er geen onverlaat met de kabel aan de haal kan gaan. Als je de laadsessie stopt, dan moet de auto de laadkabel automatisch ontgrendelen, maar heel soms gebeurt dat niet. Vooral bij vorst kan het voorkomen dat de automatische ontgrendeling hapert. Er is eigenlijk altijd een back-up in de vorm van een mechanische ontgrendeling, al zit die mogelijkheid dikwijls goed verstopt. De Wegenwacht weet het juiste knopje of hendeltje gelukkig zo te vinden.

Meer over pechhulp voor elektrische auto's