Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Lekke band? Zo verwissel je 'm zelf

Stappenplan van de Wegenwacht

Een lekke band: het kan de beste overkomen. Je wilt natuurlijk dat dit zo snel mogelijk verholpen is, zodat je weer veilig de weg op kan. In dit artikel leggen we uit hoe je zelf een wiel verwisselt.

Stappenplan: wiel verwisselen bij een lekke band

Eerst even dit: jouw veiligheid is het belangrijkst. Dus kom je langs de weg stil te staan met een lekke band? Zoek dan eerst een veilige plek om het wiel te verwisselen. Is er geen veilige plek in de buurt? Ga dan niet zelf aan de slag, maar bel de Wegenwacht.

Veilige plek gevonden? Gebruik dan dit stappenplan om je lekke band te verwisselen:

  1. Zorg dat de auto niet kan wegrollen; kies een egale ondergrond, trek de handrem aan en zet de auto in een versnelling (of in de P-stand bij een automaat).
  2. Haal i.v.m. je eigen veiligheid het reservewiel uit de auto voordat de auto op de krik staat.
  3. Draai de wielmoeren alvast een beetje los terwijl de auto nog niet is opgekrikt. Zo kun je meer kracht zetten.
  4. Plaats de krik bij het krikpunt dat het dichtst bij het te vervangen wiel zit (dit vind je terug in het instructieboekje van je auto).
  5. Krik de auto zover op dat het wiel los is van de grond. Draai de wielmoeren nu helemaal los en verwijder het wiel.
  6. Het monteren van het reservewiel gaat in omgekeerde volgorde. Draai de wielmoeren alvast met de hand aan. Het kruislings vastzetten doe je zodra de auto weer op vier wielen staat.
  7. Gebruik bij voorkeur een momentsleutel om de wielbouten met het juiste aanhaalmoment vast te zetten.

Let op: heb je wielmoeren met diefstalbeveiliging? Zorg dan dat je het speciale bijbehorende sleuteltje altijd bij je hebt.

In onderstaande video laat Freek van de Wegenwacht zien hoe je een lekke band verwisselt.

Het wiel wil niet los, wat nu?

Als het wiel niet los wil, hoewel alle bouten of moeren los zijn - dit komt vooral voor bij lichtmetalen wielen - probeer dan het volgende. Monteer een aantal moeren of bouten en draai ze vervolgens weer één slag los. Laat de krik weer zakken zodat het wagengewicht op het wiel rust. Stuur een aantal keer heen en weer en/of rijd een klein stukje vooruit om vervolgens te remmen. Krik de auto weer op en controleer of het wiel is losgekomen. Werkt ook dat niet? Bel dan de Wegenwacht. 

Heeft je auto geen reservewiel?

Dat kan kloppen, want meer dan de helft van de nieuw verkochte auto's heeft geen reservewiel meer. Daarvoor in de plaats is er een spuitbus reparatiemiddel aan boord. Helaas is het gat bij een lekke band vaak zo groot, dat dit reparatiemiddel niet meer werkt. Ook zie je in de praktijk dat zo'n spuitbus vaak zo lang in de auto ligt, dat het over de uiterste gebruiksdatum is.

Reservewiel bijbestellen

Het is daarom aan te raden om bij de koop van een nieuwe auto een echt reservewiel bij te bestellen. Dat kost zo'n € 250, maar kan je een hoop tijd en gedoe schelen als je stil komt te staan met een lekke band. Zeker als je op autovakantie gaat is het slim om een reservewiel mee te nemen. Zorg er dan uiteraard ook voor dat je een krik en wielsleutel in je auto legt.

Thuiskomer is een tijdelijke oplossing

Heeft je auto wel een standaard reservewiel? Waarschijnlijk is dat dan een zogenaamde thuiskomer. Dat is een klein en smal reservewiel dat alleen is bedoeld om thuis (of bij de garage) te komen. Rijd hiermee niet harder dan 80 km/h. 

Steeds meer lekke banden

Een kapotte band staat sinds jaar en dag op nummer 2 van de pechstatistieken van de Wegenwacht (kapotte accu is nr. 1). Maar de laatste jaren ziet de Wegenwacht een stijging in het aantal lekke banden. Dat heeft verschillende oorzaken:

Auto’s worden steeds zwaarder

Woog de eerste Volkswagen Golf leeg nog 800 kilo, de huidige modelgeneratie van de populaire gezinsauto tikt de 1.200 kilogram aan. Een plug-in hybride versie weegt 1500 kg, de volledig elektrische ID.3 zelfs 1.700 kg. Bij zware auto’s speelt onderspanning een grotere rol omdat de luchtkamer dan verkleint. Die moet de klappen opvangen. Het gewicht dat een band kan dragen neemt snel af bij een te lage druk. Dat speelt bij alle auto’s en helemaal bij (deels) elektrische auto’s. 

Veel auto’s hebben geen reservewiel meer

We schreven het hierboven al. De spuitbusjes die tegenwoordig bij nieuwe auto's worden geleverd, halen in de praktijk weinig uit omdat het alleen bij een heel klein lek werkt en de band vaak alsnog vervangen moet worden. 

Banden worden steeds lager en wielen alsmaar groter

Hierdoor wordt de luchtkamer kleiner en daarmee gevoeliger voor onderspanning. De kans op bandenpech is groter, doordat de kans op vervorming of beschadiging toeneemt, zeker bij zware belasting. Als je dan bijvoorbeeld een stoeprandje meepikt kan dat makkelijker tot een lekke band leiden. Banden voor grote wielen vallen minder makkelijk te vinden of repareren, wat er toe leidt dat jouw auto sneller op transport moet en jij je reis dus niet meteen kunt vervolgen. 

Voor je banden is het helemaal geen vakantie

Als je op reis gaat, dan neem je meestal veel mee. Dat geldt zowel voor het aantal passagiers als hun bagage. Een kampeervakantie met het hele gezin is goed voor zo'n drie- tot vierhonderd kilo extra spullen in de auto. Als je iemand achterop op je fiets hebt, merk je direct dat je band te slap is. Hetzelfde geldt voor een zwaar beladen auto.

Wat kan je doen om de kans op bandenproblemen zo klein mogelijk te houden? 

  • Controleer banden voor iedere grote rit (dus ook de terugreis!) op spanning, schade en profiel. Je verdient de tijd gelijk terug want met de juiste bandenspanning rijd je zuiniger.
  • Sommige auto's geven zelf aan wanneer een band niet op spanning is. Dergelijke systemen doen dit echter pas bij 20% onderspanning. Goed om een lekke band te constateren, maar soms al te laat om een lekke band voor te zijn.
  • Neem een reservewiel mee. Er zijn thuiskomertjes op de markt, eventueel met een krik en het juiste gereedschap erbij.
  • Ga na of de goede banden onder jouw auto zitten. Een erkende bandenspecialist kan je daar over adviseren.
     

Hulp nodig? De Wegenwacht staat klaar

Lukt het niet om zelf je lekke band te verwisselen? Of sta je op een plek waar je dit niet veilig kunt doen? Meld dan jouw pechgeval en de Wegenwacht komt je zo snel mogelijk helpen.

Heb je nog geen Wegenwacht pakket? Bestel Wegenwacht Service en profiteer ook van de beste pechhulp.

Pechhulp in je woonplaats

Bij pechhulp denk je waarschijnlijk aan autopech onderweg. Maar wist je dat maar liefst 40% van de pechgevallen plaatsvindt in de eigen woonplaats? 

Heb je al een Wegenwacht pakket en wil je ook geholpen worden bij pech in je woonplaats? Check dan of Woonplaats Service in je pakket zit. 

Nu10%korting
De beste pechhulp, altijd dichtbij 

We doen er alles aan je zo snel mogelijk in eigen auto weer op weg te helpen. Nu met 10% korting op Wegenwacht Europa Standaard.

Je auto verzekeren 

Met een ANWB Autoverzekering ben je altijd verzekerd van de beste hulp bij een botsing of andere autoschade. Zo kun jij zonder zorgen de weg op.

Shop nu
Winterhulpjes voor de auto 

Van anti-ijsdeken en ruitenontdooier tot acculader, starthulp en sneeuwkettingen! Is jouw auto al winterklaar?

Winterbandentest 

Welke winterbanden scoren goed en welke slecht? Lees het in de jaarlijkse ANWB-test.