Dit zijn de fiscale voordelen voor ondernemers die elektrisch willen rijden

Alles over subsidies, vrijstellingen en bijtelling rondom elektrisch rijden

Elektrisch rijden draagt bij aan de Nederlandse klimaatdoelstellingen. Daarom ondersteunt de overheid ondernemers die elektrisch willen rijden. Wil je weten van welke subsidies en vrijstellingen je als ondernemer gebruik kan maken? We zetten alle huidige regels voor je op een rijtje.

Investeren in elektrisch rijden wordt beloond

De MIA (Milieu-investeringsaftrek) en Vamil (Willekeurige afschrijving milieu-investeringen) leveren fiscale voordelen op voor bedrijven die investeren in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen. Hier vallen ook elektrische auto’s, motoren, bestelbusjes en laadpalen onder. In 2019 is maar liefst voor 64 miljoen euro aan belastingvoordeel uitgekeerd aan ondernemers die investeerden in duurzame mobiliteit.

Met de MIA-regeling mag in 2020 13,5% van het investeringsbedrag worden afgeschreven van de winst, met een maximum van 40.000 euro. Dit bedrag mag naast de aanschafkosten van het voertuig ook de kosten van accessoires (die in de fabriek zijn ingebouwd), een oplaadpunt, de verwijderingsbijdrage en legeskosten bevatten.

Met de Vamil-regeling kun je daarnaast tot 75% van duurzame investeringskosten afschrijven. Beide regelingen zijn met elkaar te combineren. Let op: meld de aanschaf van een elektrisch voertuig of laadpaal binnen drie maanden aan bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Wacht je te lang, dan komt je investering niet meer in aanmerking. Op de website van de RVO vind je meer informatie en een volledige lijst van goedgekeurde voertuigen. 

Bijtellingsvoordeel nu nog gunstig, maar loopt op

Wanneer een zakelijke auto ook privé gereden wordt, wordt dit door de Belastingdienst als verkapt inkomen gezien. Daarom betaal je hier bijtelling over. Het standaard bijtellingspercentage staat op 22% voor brandstofauto’s. Om elektrisch rijden te stimuleren, bedraagt het bijtellingspercentage op elektrische auto’s in 2020 8%.

De komende jaren zal het percentage voor elektrische auto’s langzaam oplopen en gelijktrekken met brandstofauto’s. Zo wordt de bijtelling in 2021 verhoogd naar 12% en in 2022 naar 16%. Het bijtellingspercentage is vijf jaar na kentekenregistratie geldig. Als je daarom dit jaar nog een elektrische auto aanschaft of leaset, blijf je vijf jaar lang 8% bijtelling betalen.

Gebruik je de elektrische auto enkel voor zakelijke ritten? Dan hoef je geen bijtelling te betalen. Het is dan wel belangrijk om een goede ritregistratie bij te houden.

Tot 2025 geen BPM en MRB

Ondernemers betalen, net zoals particuliere rijders, geen BPM (Belasting van Personenauto’s en Motorrijtuigen) en MRB (motorrijtuigenbelasting) op elektrische auto’s. De BPM wordt doorgaans berekend aan de hand van CO2-uitstoot. Omdat elektrische auto’s niet bijdragen aan CO2-uitstoot op de weg, zijn deze vrijgesteld van BPM. Om het gebruik van elektrische voertuigen verder te stimuleren heeft de overheid daarnaast besloten om tot 2025 alle elektrische voertuigen vrij te stellen van MRB.

Ook voordeel bij aanschaffen van een laadpaal

Voor het plaatsen en gebruik van laadpalen bestaan er verschillende regelingen voor ondernemers. De aanschaf- en plaatsingskosten van een laadpaal voor zakelijk gebruik kunnen deels afgeschreven worden onder de MIA en Vamil regelingen. In verschillende gemeenten bestaan er daarnaast diverse subsidiemogelijkheden voor oplaadpunten. Op de website Nederland Elektrisch staat een overzicht van een aantal subsidies per gemeente.

Daarnaast betalen ondernemers in ieder geval tot eind 2020 minder belasting voor het energieverbruik van laadpalen. Voor eigenaren van een laadpaal is het belastingtarief over de eerste 10.000 kWh verlaagd tot de tweede belastingschijf in plaats van de eerste. Hiermee kan zo een paar honderd euro in het jaar bespaard worden. Er wordt door de overheid gekeken om deze maatregel tot en met 2022 te verlengen.

Lokale subsidies voor elektrische voertuigen

In verschillende gemeenten is het mogelijk om subsidie aan te vragen bij de aanschaf van een elektrisch voertuig. Dit kan ook interessant zijn bij de aanschaf van een tweedehands elektrisch voertuig, dat op dit moment niet in aanmerking komt voor de MIA of Vamil regeling.

Zo heeft Amsterdam het ‘Actieplan Schone Lucht’ gelanceerd om in 2025 alle bedrijfsauto’s in het centrum uitstootvrij te krijgen. Bedrijven die gevestigd zijn in Amsterdam kunnen hiermee tot 40.000 euro subsidie ontvangen. Dit geldt voor de aanschaf van een nieuw of tweedehands elektrisch voertuig. Personenauto’s, taxi’s, bestelauto’s, vrachtwagens en autobussen komen allemaal in aanmerking. Op de website van de gemeente lees je meer informatie over deze subsidies.

Informeer in jouw gemeente of er subsidies beschikbaar zijn voor het aanschaffen van een zakelijk elektrisch voertuig.

Nieuwe subsidies vanaf 2021
Om het instellen van zero-emissiezones mogelijk te maken, werd onlangs bekend gemaakt dat er tussen 2021 en 2025 een nieuwe landelijke overgangsregeling komt. Dit zal het overstappen op uitstootvrije auto’s, bussen en vrachtwagens aantrekkelijker maken. Wat voor nieuwe fiscale voordelen en subsidies beschikbaar komen, is nog niet bekend.