Fiscale voordelen voor ondernemers die elektrisch willen rijden
Alles over subsidies, vrijstellingen en bijtelling rondom elektrisch rijden
Elektrisch rijden draagt bij aan de Nederlandse klimaatdoelstellingen. Daarom ondersteunt de overheid ondernemers die elektrisch willen rijden. Wil je weten van welke subsidies en vrijstellingen je als ondernemer gebruik kan maken? We zetten alle huidige regels voor je op een rijtje.
Bijtellingsvoordeel nu nog gunstig
Als je met je zakelijke auto ook privé rijdt, ziet de Belastingdienst dit als verkapt inkomen. Daarom betaal je hier bijtelling over. Het standaard bijtellingspercentage voor brandstofauto’s is 22%. Het bijtellingspercentage op elektrische auto’s in 2024 is 16%. Dit lagere percentage is bedoeld als stimulans.
De komende jaren loopt het bijtellingspercentage voor elektrische auto’s langzaam op, zodat deze in 2028 gelijk is aan brandstofauto’s. Het bijtellingspercentage is vijf jaar na kentekenregistratie geldig. Dit betekent dat je vijf jaar lang 16% bijtelling betaalt als je dit jaar nog een elektrische auto aanschaft of leaset.
Gebruik je de elektrische auto enkel voor zakelijke ritten? Dan hoef je geen bijtelling te betalen. Houd dan wel een goede ritregistratie bij.
Tot 2025 geen BPM en MRB
Ondernemers betalen, net zoals particuliere rijders, geen BPM (Belasting van Personenauto’s en Motorrijtuigen) en MRB (motorrijtuigenbelasting) op elektrische auto’s. De CO2-uitstoot bepaalt doorgaans de berekening van de BPM. Omdat elektrische auto’s hier niet bijdragen, zijn deze vrijgesteld van BPM. Ook heeft de overheid besloten om tot 2025 alle elektrische voertuigen vrij te stellen van MRB om daarmee het gebruik verder te stimuleren.
Ook voordeel bij aanschaffen van een laadpaal
Voor het plaatsen en gebruiken van laadpalen bestaan verschillende regelingen voor ondernemers. De aanschaf- en plaatsingskosten van een laadpaal voor zakelijk gebruik kun je deels afschrijven onder de MIA en Vamil regelingen. In verschillende gemeenten bestaan diverse subsidiemogelijkheden voor oplaadpunten. Op de website Nederland Elektrisch staat een overzicht van een aantal subsidies per gemeente.
MIA en VAMIL niet meer van toepassing
De 'milieu-investeringsaftrek' (MIA) en de 'willekeurige afschrijving milieu-investeringen' (Vamil) zijn per 2022 niet meer van toepassing op elektrische personenauto's. De overheid vindt dat elektrische auto’s inmiddels gangbaar zijn en daarom geen stimulans meer nodig hebben via deze regelingen. Wel komen waterstofauto's, auto's met geïntegreerde zonnecellen en veel elektrische bestelwagens nog in aanmerking voor MIA/VAMIL.
Lokale subsidies voor elektrische voertuigen
Verschillende gemeenten verstrekken subsidie voor de aanschaf van een elektrisch voertuig. Ook bij de aanschaf van een tweedehands elektrisch voertuig, dat niet in aanmerking komt voor de MIA of Vamil regeling, kan dit interessant zijn.
Zo heeft Amsterdam het ‘Actieplan Schone Lucht’ om in 2025 alle bedrijfsauto’s in het centrum uitstootvrij te krijgen. Bedrijven die gevestigd zijn in Amsterdam kunnen hiermee tot 40.000 euro subsidie ontvangen. Dit geldt voor de aanschaf van een nieuw of tweedehands elektrisch voertuig. Personenauto’s, taxi’s, bestelauto’s, vrachtwagens en autobussen komen allemaal in aanmerking. Op de website van de gemeente vind je hier meer informatie over.
Informeer bij jouw gemeente of er subsidies beschikbaar zijn voor het aanschaffen van een zakelijk elektrisch voertuig.
Overgangsregeling overstap uitstootvrije voertuigen
Om het instellen van zero-emissiezones mogelijk te maken, is er tot 2025 een landelijke overgangsregeling. Deze regeling maakt het overstappen op uitstootvrije auto’s, bussen en vrachtwagens aantrekkelijker. Ondernemers kunnen tot 5000 euro (10 procent van de nieuwprijs) subsidie aanvragen bij de aanschaf van een nieuwe elektrische bestelbus. Er is in totaal 185 miljoen euro aan subsidie beschikbaar.
Deel deze pagina