logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Wat kost autorijden in 2026?

De kosten voor autorijden in 2026 gaan veranderen. Dat geldt voor iedereen. Of je nu een nieuwe auto zoekt of lekker door blijft rijden met je huidige auto. We zetten de belangrijkste wijzigingen in de autokosten voor 2026 voor je op een rij.

Wegenbelasting in 2026: verhogingen voor EV’s, PHEV’s en campers

Alle personenwagens betalen motorrijtuigenbelasting (MRB). En voor iedereen gaat de MRB helaas omhoog. Met ingang van 2026 zijn dit de belangrijkste wijzigingen.  

  • Voor auto’s die geen CO2 uitstoten gaat de korting op het voltarief naar 30%. Dit zijn volledig elektrische auto’s of auto’s op waterstof (EV’s). In 2025 was de korting nog 75%.
  • Auto’s met een maximum CO2-uitstoot van 50 g/km gaan ook het voltarief betalen. In de praktijk zijn dit de plug-in hybride auto’s (PHEV’s). Voor veel PHEV's betaalde je in 2025 nog het driekwarttarief.

Rijksdeel wegenbelasting

Het rijksdeel van de wegenbelasting wordt gebruikelijk per 1 januari van een nieuw jaar verhoogd met de inflatiecorrectie. Voor 2026 bedraagt deze correctie 2,9%.

Provinciale opcenten

In de MRB zit naast het rijksdeel ook een provinciaal deel: provinciale opcenten. Provincies stellen zelf elk jaar het tarief voor de provinciale opcenten vast, tot een bepaald maximum. In 2026 verhogen zes van de twaalf provincies hun percentages provinciale opcenten. Bij vijf provincies blijven de percentages ongewijzigd, terwijl Gelderland als enige provincie een verlaging doorvoert.

Wegenbelasting voor campers

Wegenbelasting voor campers verdubbelt in 2026, het kwarttarief van 2025 wordt een halftarief in 2026. Natuurlijk kan je nog steeds de camper schorsen, maar dan mag hij niet op de openbare weg geparkeerd staan.

Bijtelling: omhoog voor EV’s, youngtimervoordeel verdwijnt bijna

Het zag er lange tijd naar uit dat de bijtelling op elektrische auto’s van de zaak zou stijgen per 1-1-2026 naar de 22% die voor brandstofauto’s ook geldt. Onlangs is bekend geworden dat de bijtelling wel iets stijgt, maar niet naar 22%. De 17% die in 2025 gold, gaat naar 18% en dat is nog steeds over de eerste € 30.000 van de cataloguswaarde. Daarboven wordt net zoals in 2025 de bekende 22% bijtelling berekend.

Youngtimers, dus auto’s van 15 jaar en ouder, komen er in 2026 en later wel slechter vanaf. In de youngtimerregeling bedraagt de bijtelling 35% over de dagwaarde van de auto. De eisen worden bijgesteld. In 2026 moet die auto minimaal 16 jaar oud zijn en in 2027 zelfs 25 jaar. Zo kan het dus zijn dat je een auto eind 2025 zakelijk bent gaan rijden met de aantrekkelijke youngtimerbijtelling omdat hij net 15 jaar oud werd. Maar dat deze in januari 2026 weer buiten deze regeling valt.

Tanken, accijnzen toch omhoog in 2026

Een groot deel van de brandstofprijzen wordt bepaald door accijnzen. Meer dan de helft van 1 liter brandstof gaat naar de overheid. In tegenstelling tot de plannen om de tijdelijke accijnskorting ook in 2026 volledig te blijven handhaven, is besloten de accijnzen op brandstof toch met 7% te verhogen. De accijns per liter bedraagt voor ongelode benzine 84,47 cent, voor diesel 55,23 cent en voor LPG 19,93 cent. Inclusief de BTW wordt benzine hiermee zo’n 6,5 cent per liter duurder, diesel 4,5 cent en LPG 1,5 cent.

Ons advies voor 2026 blijft om goed te letten op prijsverschillen. Op snelwegen is een liter brandstof tot tientallen centen duurder dan bij tankstations in steden of langs N-wegen. Tankstations met bijbehorende prijzen vind je in de ANWB Onderweg app, dit geldt ook voor het buitenland. 

Download gratis de Onderweg app 

Boetebedragen verder omhoog

Ook de boetebedragen voor verkeersovertredingen stijgen in 2026. Je telefoon in de hand hebben kost in 2026 € 440. Door rood rijden gaat je € 320 kosten. Wanneer je een autogordel vergeet om te doen dan kan dit je € 190 kosten. Snelheidsovertredingen kosten minimaal € 28 wanneer je op de snelweg 4 km/u te hard rijdt, maar bij 10 km/u in de bebouwde kom is dit al € 95. Een gewaarschuwd mens telt voor twee!

Het volledige overzicht vind je op onze pagina met boetebedragen 2026.

Een auto overschrijven blijft even duur

Als je een gebruikte auto koopt van een andere particulier dan moet het kenteken overgeschreven worden. Goed nieuws: voor deze dienst verhoogt het RDW de tarieven niet.

Dat kost in 2026, net zoals in 2025, gewoon € 13,10. Ook de kosten voor het schorsen van een auto, motor of bijvoorbeeld camper blijven gelijk. Als je een dergelijk voertuig jonger dan 15 jaar wil schorsen voor 1 jaar, dan kost dit in 2026 ook € 88,05. 

Krijg grip op en inzicht in je autokosten