Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Afleiding onderweg? Doe het slim, doe het kort

“Volvo heeft duidelijke boodschap voor MONO”

Verkeersveiligheid is een belangrijk thema voor Volvo. Daarom ondersteunt Volvo Car Nederland de MONO-zakelijk campagne van de ANWB, waarmee we aandacht vragen voor het belang van rijden zonder afleiding. “Er is niks mis met een telefoongesprek voeren tijdens het autorijden, maar doe het slim en zo kort mogelijk,” aldus Roger van Polanen, PR Manager bij Volvo Cars Nederland.

Een ‘nul botsingen’ veiligheidsambitie

Volvo werkt voor de tweede keer samen met ANWB om aandacht te vragen voor MONO. Roger: “We werken graag samen met de ANWB. Binnen Volvo hebben we een veiligheidsambitie: ‘zero collisions’, met als hoger doel nul doden of zwaargewonden in een nieuwe Volvo. We richten ons hierbij ook op het gedrag van de bestuurder en daarbij spelen twee dingen mee. Ten eerste: we rijden nog steeds te hard. Volvo levert daarom sinds 2020 alleen nog auto’s die maximaal 180 km per uur kunnen rijden. Niet dat je met die snelheid geen verkeersongelukken kunt veroorzaken, maar hiermee vragen we extra aandacht voor het probleem, ook binnen de gehele autobranche.
Het tweede punt is afleiding achter het stuur. Dit is waar de MONO-campagne om draait. Afleiding kan van alles zijn: van medicatie en vermoeidheid tot appen en telefoneren. Wat betreft het laatste is onze belangrijkste boodschap: als je het doet, doe het dan slim en zo kort mogelijk.”

De auto houdt de oogbeweging in de gaten

Volvo maakt gebruik van de nieuwste technologische ontwikkelingen in hun auto’s, zoals rijhulpsystemen. Roger: “Bij alle systemen hebben wij dezelfde boodschap: gebruik het kort en slim. Stel zoveel mogelijk van tevoren in en gebruik tijdens het rijden de spraakcommando’s. De rijhulpsystemen van Volvo grijpen in op het moment dat de bestuurder niet of onvoldoende in staat is om zelf in te grijpen of afgeleid is achter het stuur. De systemen ondersteunen, maar de bestuurder blijft altijd de regisseur van zijn of haar rit.”

Op het vlak van technologie heeft Volvo nog een nieuwe, interessante ontwikkeling. Roger: “Onze nieuwe, volledige elektrische Volvo EX90 luidt een nieuw tijdperk in qua veiligheid. In de auto maken we gebruik van de LiDAR-technologie; die is afkomstig uit de luchtvaart. Hiermee is de auto in staat om veel sneller gevaar op de weg te detecteren en eerder en adequater te reageren. Het systeem verzamelt steeds meer data, waardoor de auto steeds intelligenter wordt. Zelflerend dus!
Dit nieuwe model is ook uitgerust met het Driver Understanding System (DUS). Dit systeem houdt de oogbewegingen van de bestuurder in de gaten en waarschuwt op het moment dat hij of zij afgeleid lijkt te zijn.”

Roger van Polanen, PR manager Volvo Car Nederland
“We willen het goede voorbeeld geven”

Samen optrekken

Volgend jaar wil Volvo ook weer aandacht besteden aan de MONO-campagne. Roger: “Ik vind dat we samen op moeten trekken. Het feit dat de ANWB zo’n belangrijke voortrekkersrol neemt in dit thema inspireert ons ook. Wij zijn autobouwer en daardoor een belangrijke partner als het gaat om verkeersveiligheid. Dus laten we vooral met elkaar blijven kijken hoe we het veilig houden op de weg. Want daar doen we het uiteindelijk met elkaar voor.“