Volvo steunt de MONO-campagne voor minder afleiding achter het stuur

“We willen het goede voorbeeld geven”

Verkeersveiligheid is een belangrijk thema voor Volvo. ANWB Zakelijk vroeg de autofabrikant om zich aan te sluiten bij de MONO-zakelijk campagne, waarmee we aandacht vragen voor het belang van rijden zonder afleiding. We spraken Roger van Polanen, PR Manager bij Volvo Car Nederland, over verkeersveiligheid en de nieuwste ontwikkelingen in Volvo auto’s.

De auto-industrie is in transitie en Volvo houdt zich dan ook volop bezig met de huidige trends: veiligheid, duurzaamheid en elektrificatie. “We zijn misschien niet de rijkste speler, maar hopelijk wel één van de slimste. We staan voor vrijheid in mobiliteit, maar dan wel op een duurzame, persoonlijke en vooral veilige manier. Daar passen we continu onze diensten op aan”, vertelt Roger.

Een ‘nul botsingen’ veiligheidsfilosofie

Volvo doet vanaf dit jaar mee aan de landelijke MONO-zakelijk campagne. Toen ANWB Zakelijk het bedrijf benaderde, waren ze meteen enthousiast. Roger: “We werken al jaren graag samen met de ANWB. Binnen Volvo hebben we een veiligheidsfilosofie: ‘zero collisions’, oftewel nul botsingen. Afleiding achter het stuur, waar de MONO-campagne om draait, speelt hier op in. Daarnaast zien we hard rijden ook als een belangrijke oorzaak van verkeersongelukken. Dit heeft ervoor gezorgd dat onze auto’s nog maar maximaal 180 km per uur kunnen rijden. Niet dat je met die snelheid geen verkeersongelukken kunt veroorzaken, maar Volvo wil op deze manier extra aandacht vragen voor het probleem. Je ziet ook dat meer merken ons voorbeeld volgen: kijk naar Renault, dat merk heeft ook aangegeven 180 km als maximum te programmeren. Mercedes en Volkswagen doen dit ook bij hun elektrische auto’s”.

Software updates maken auto’s steeds slimmer en veiliger

Volvo maakt gebruik van de nieuwste technologische ontwikkelingen in hun auto’s, zoals rijhulpsystemen. Roger: “Wij zijn het merk van de veiligheid. Rijhulpsystemen zijn daarom erg belangrijk voor ons. De LiDAR-technologie bijvoorbeeld, ontwikkeld door Luminar Technologies, zal helpen om botsingen te voorkomen. Deze technologie wordt in onze toekomstige, nieuwste elektrische top-SUV gebouwd en gaat bijdragen aan een veilige manier van autonoom rijden. Ook worden ‘over the air’ software updates steeds belangrijker. Met deze updates worden onze auto’s steeds slimmer en veiliger. Onze nieuwste modellen ontvangen al software updates en met terugwerkende kracht geldt dit straks ook voor een aantal oudere modellen”.

Veiligheidssystemen helpen de bestuurder, niet andersom

De weg naar volledig autonoom rijden, is volgens Roger nog lang, maar de technologie is er al. Hij legt uit: “Volvo heeft het met de huidige software voor elkaar om niveau vijf van autonoom rijden te realiseren. Maar we vinden dat de veiligheidssystemen vooral de bestuurder moeten helpen. De bestuurder zal ten alle tijden de regisseur blijven van zijn of haar rit. De systemen helpen op het moment dat de bestuurder is afgeleid. Dat is een beetje in strijd met autonoom rijden, waar eigenlijk de auto de regie overneemt. Maar als we kijken vanuit de juridische en infrastructuele onderbouwing, dan moeten hier nog aardig wat stappen gezet worden. Dit ligt met name ten grondslag aan het feit dat we voorlopig nog niet autonoom kunnen rijden”.

Roger van Polanen, PR manager Volvo Car Nederland
“We willen het goede voorbeeld geven”

Ook op het gebied van rijden zonder afleiding is Volvo bezig met het ontwikkelen van nieuwe technieken. “Camera’s in de auto, gericht op de bestuurder, kunnen bijvoorbeeld een volgende stap zijn. We hebben een voorstudie gedaan om berijders die afgeleid achter het stuur zitten –  omdat ze moe zijn, alcohol of medicatie ingenomen hebben of steeds naar hun smartphone kijken – te waarschuwen als de camera ziet dat ze afgeleid zijn. Dat waarschuwen begint met een geluidssignaal, dan een harder signaal en vervolgens een bericht van Volvo’s On Call systeem. Uiteindelijk kan het zelfs zo zijn dat de auto zichzelf ergens veilig parkeert”, vertelt Roger.

Ambassadeurs van het merk

Volvo brengt de MONO-campagne dit najaar onder de aandacht bij hun medewerkers. “Binnen de Volvo organisatie zijn we natuurlijk allemaal automatisch ambassadeurs voor ons merk. Dat betekent dat we ons tijdens een rit focussen op het verkeer. Daar hebben we het regelmatig met elkaar over, want we willen het goede voorbeeld geven. We communiceren daarom binnenkort op ons intranet en via een interne nieuwsbrief over de MONO-campagne”, legt Roger uit. In een later stadium wil Volvo de MONO-campagne ook met hun retailpartners delen.

Naast de MONO-campagne ondersteunt Volvo ook andere initiatieven om aandacht te vragen aan afleiding tijdens het rijden. “Een mooi initiatief is Stichting Yannick. Deze stichting is opgericht na de dood van de 21-jarige Yannick Frijns. Zij is op haar fiets aangereden door een automobilist die naar aller waarschijnlijkheid appte, terwijl ze op de weg reed met een snelheid van 80 km per uur. Om aandacht te vragen voor de risico’s van afleiding in het verkeer hebben haar ouders deze stichting opgericht. Dit initiatief hebben wij financieel ondersteund met een bijdrage van € 10.000, zodat hun belangrijke werk gerealiseerd kan worden”.

Meer informatie over Mono Zakelijk