Een terugblik op het hoogseizoen 2023: noodweer en drukte
2 oktober 2023 De Alarmcentrale ontving afgelopen zomer ruim 15.000 telefoontjes en digitale meldingen
Diverse extreme weersomstandigheden zorgde voor een paar hectische weken op de Alarmcentrale. Viola Boomman, Operationeel Manager Personenhulpverlening bij de ANWB Alarmcentrale, praat ons bij over afgelopen zomer.
“We hebben een druk hoogseizoen achter de rug, maar we hebben wel steeds de controle gehad”, begint Viola te vertellen. “We hebben meer dossiers gedraaid dan vorig jaar, daaraan zien we dat het drukker is geweest. Hierdoor hebben we een mooi hoogseizoen gedraaid. Niet alleen qua getallen trouwens, ook alle medewerkers hebben hard gewerkt. Ondanks de drukte was er de hele zomer een positieve sfeer op het werk en hadden we controle. We hadden dit jaar goede seizoenskrachten en begeleiders. Daarom kwamen we niet voor veel verrassingen te staan”.
Honderden dossiers rondom het Gardameer
Helaas heeft het noodweer in Europa, denk aan de zware storm aan het Gardameer en de bosbranden in Griekenland, afgelopen tijd voor extra problemen bij reizigers gezorgd. Viola: “Als ergens iets gebeurt, dan zien we meteen een stijging in het aantal calls. Die kwamen vooral binnen van reizigers rondom het Gardameer in Italië en ook tijdens het noodweer in Slovenië. De hagel in Italië heeft veel schade veroorzaakt aan auto’s, caravans en tenten. We hadden toen met honderden dossiers te maken. Zoiets zorgt natuurlijk voor extra druk op het team, maar gelukkig waren we goed voorbereid op dit soort scenario’s en waren we in staat om tijdelijk op te schalen”.
De situatie rondom het Gardameer wordt op dit moment door het team geëvalueerd ter voorbereiding op de rampencoördinatie, die ANWB in 2024 weer op zich neemt. Zo worden alle computersystemen up to date gemaakt en kijkt het team naar hoe het afhandelen van dossiers administratief en financieel verbeterd kan worden.
Top 5 landen en letsels
De ANWB Alarmcentrale ontving afgelopen zomer 15.000 meldingen met hulpvragen op onze zakelijke labels uit het binnen- en buitenland. In totaal zien we dat het aantal personenhulpverlening-dossiers nagenoeg gelijk is met 2022.
Dit zijn de landen waaruit de meeste vragen binnenkwamen voor medische hulp: Turkije, Spanje, Frankrijk, Italië en Griekenland. Daarnaast kwamen er afgelopen zomer ook meer intercontinentale hulpvragen binnen. Deze stijging zagen we met name in Thailand, Indonesië en Sri Lanka.
Letsels
Dit zijn de meest voorkomende meldingen die de personenhulpverlening binnenkreeg: buikklachten, oorklachten, koorts, hartklachten en armletsel.
Aantal dossiers weer op niveau van 2019
In de afgelopen jaren waren er vanwege COVID-19 veel beperkingen om te reizen. Dit jaar zien we dat Nederland weer volop op vakantie gaat. In eigen land, met de auto binnen Europa en intercontinentaal met het vliegtuig. Als we 2023 met 2022 vergelijken, zien we dan ook een duidelijke stijging in het aantal dossiers in verschillende landen. Zo hebben we in Turkije 18% meer dossiers behandeld, in Spanje 15% en in Griekenland 6% meer. Het aantal dossiers is daarmee weer op het niveau van 2019.
Op naar een nieuw seizoen
Het hoogseizoen zit er nog maar net op, maar Viola en haar team zijn alweer druk bezig met de voorbereidingen voor het winterseizoen en 2024. Om toch nog even terug te kijken naar de zomer: hoe heeft Viola de afgelopen maanden ervaren? “Ik kijk met een heel trots gevoel terug op de afgelopen maanden. We hebben aan een mooie afdeling gebouwd en we zijn continu aan het verbeteren. De KPI’s (key performance indicators, red.) zijn behaald, de medewerkers zijn tevreden en het ziekteverzuim is laag. Ik heb er vertrouwen in dat we ook de komende winter blijven verbeteren en dat we in 2024 opnieuw een mooi seizoen gaan neerzetten”, antwoordt Viola.
Bekijk ook
Planbare zorg in het buitenland
Turkse douane geeft medicijnen niet vrij
Helikoptervlucht of grondtransport?
Bewonderenswaardige samenwerking na ernstig ongeluk
Deel deze pagina