Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Mobiliteitskaart ondersteunt bij nieuwe regelgeving CO2-reductie

Sinds 1 januari 2023 is er een nieuwe regeling voor bedrijven voor reiskostenvergoeding. Werkgevers kunnen nu niet meer een vaste reiskostenvergoeding uitkeren, zoals voorheen, maar mogen alleen daadwerkelijk gemaakte reiskosten vergoeden. Dat betekent dat jij als werkgever een goed overzicht moet hebben van de dagen waarop jouw werknemers thuis- of op kantoor werken en daarvoor moeten reizen. Ook moet je een goed beeld hebben van de reiskosten die je werknemers maken als ze bijvoorbeeld naar een klant gaan.*

Met een mobiliteitskaart is het mogelijk zo’n overzicht te krijgen. Bij de vernieuwde ANWB Mobiliteitskaart is een module beschikbaar, die werkgevers kunnen afnemen (voor €1,99 per kaart, per maand). Hiermee wordt het mogelijk om via het online portal of de ANWB Mobiliteitskaart app eenvoudig een thuiswerkdag of een woon-werk en zakelijke rit te registreren.
Aan het einde van de maand staat er in de werkgeversomgeving een bestand klaar met een overzicht die je als werkgever kunt gebruiken om de vergoedingen voor thuiswerken of woon-werkverkeer te berekenen. De ANWB richt de module zonder kosten in voor jou als werkgever.  

Meer dan 100 werknemers? Dan actief meewerken aan CO2-reductie

Per 1 januari 2024 komt er ook een nieuwe regeling op het gebied van CO2-reductie. In het klimaatakkoord van 2030 is opgenomen dat Nederland bijdraagt aan het verduurzamen van zakelijke mobiliteit en woon-werk verkeer. Omdat meer dan de helft van de wegkilometers in het personenvervoer werk gerelateerd is, kunnen werkgevers hierin een grote rol spelen. Deze nieuwe regeling bepaalt dat werkgevers met meer dan 100 werknemers vanaf 2024 op aan een maximale CO2-uitstoot vastzitten op het gebied van mobiliteit. Werkgevers die nog niet aan de norm voldoen hebben tot 1 januari 2026 de tijd om in actie te komen. Deze acties moeten leiden tot minder zakelijke kilometers, meer gebruik van het openbaar vervoer, deelvervoer, de fiets of een grotere inzet van hybride en elektrische auto’s (bron: duurzaam-ondernemen.nl en vzr.nl).

De regeling verplicht de werkgevers tot een jaarlijkse rapportage van het woon-werkverkeer van werknemers. De mobiliteitskaart van de ANWB biedt hiervoor een overzicht. Ook medewerkers kunnen in de Mijn omgeving zien hoeveel CO2-uitstoot er voortgekomen is uit de afgelegde reizen.

Dieselauto’s komen de stad niet meer in

In Nederland heeft een aantal gemeenten milieuzones voor dieselvoertuigen en vrachtauto's ingesteld. Enkele steden hebben naast milieuzones voor vrachtauto's ook milieuzones voor personen- en bestelauto’s. Ook hiervoor biedt de mobiliteitskaart een handige oplossing. Met de kaart kun je een ander vervoersmiddel kiezen waarmee je wel de binnenstad in mag, zonder last te ondervinden van de milieuzones. Zo kun je je auto buiten de stad parkeren en gebruik maken van deelvervoer (zoals een fiets) of het ov om bij je bestemming te komen. Dit wordt ook wel ‘The Last Mile Solution’ genoemd.
*bron: Reisbalans.nl