Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Waarom de ANWB stroom levert

We moeten de elektrische auto, onze grootste energieverbruiker, slim gaan opladen

Je kent de ANWB van de Wegenwacht of misschien wel van fietsverzekeringen, wandelschoenen of routeplanner, maar de ANWB als energiemaatschappij? Toch is dat lang niet zo vreemd als dat in eerste instantie misschien klinkt. Elektriciteit is de brandstof van de toekomst en wij denken dat levering beter en goedkoper kan en moet. Zo kunnen we beter gebruik maken van onze duurzame energievoorziening én kun je als consument mogelijk flink besparen op je energierekening.

Lange tijd was elektriciteit iets voor thuis of op kantoor. Stroom om je lampen te laten branden, de oven aan te doen en je computer te laten werken. Tegenwoordig gebruiken we stroom ook om onze auto’s te laten rijden. Sterker nog: de elektrische auto wordt in één klap onze nummer één energieverbruiker. Op dit moment is nog maar een klein deel van het Nederlandse wagenpark elektrisch, maar met dalende prijzen van accu’s en steeds verder stijgende benzineprijzen gaat dat flink toenemen. Goed voor het klimaat: een elektrische auto is onder aan de streep namelijk een stuk minder belastend voor het milieu dan een brandstofauto.

Een schone auto wil je met schone energie laden, dan is de impact van een elektrisch voertuig maximaal. Daarom is het onvoorstelbaar dat op dit moment regelmatig windmolens en zonneparken worden uitgezet omdat er een overschot aan elektriciteit is, terwijl er op datzelfde moment nog wel vervuilende grijze stroom wordt geproduceerd! Dat klinkt gek, maar geregeld wordt er meer stroom opgewekt dan dat er nodig is en opslaan kunnen we nu ook nog maar heel beperkt. Op die momenten is het gemakkelijker om een windmolen uit te schakelen dan een hele kolencentrale. Die laatste hebben we helaas ook nog steeds nodig voor de momenten dat het windstil is en de zon niet schijnt, maar zouden we zo min mogelijk moeten inzetten.

Waar sommigen problemen zien, zien wij kansen

Dat er steeds meer rijdende stroomslurpers bijkomen kun je als een probleem zien, maar de ANWB ziet vooral kansen. Wat nu als je elektrische auto’s oplaadt op de momenten dat er een overschot is aan (duurzame) energie? Dan kun je alle Nederlandse wind- en zonne-energie maximaal benutten, hoeven we geen windmolens of zonneparken meer uit te zetten én rijden onze elektrische auto's daadwerkelijk op schone energie in plaats van indirect op kolen en gas.

Zónder dat ze ons elektriciteitsnet overbelasten. Want de stroom moet natuurlijk niet alleen opgewekt worden, deze moet ook bij het laadpunt terechtkomen. In de straat, bij jou thuis, via de kabels en transformatorhuisjes. Maar omdat we niet alleen elektrisch gaan rijden en ook stap voor stap van het gas afgaan, gaan we met elkaar meer en meer stroom gebruiken. En het grootste probleem: allemaal tegelijk, vooral begin van de avond, als de lampen, kookplaten, verwarmingen en dus ook de laadpalen aangaan.

Ons elektriciteitsnet kan zoveel stroom op hetzelfde moment niet aan. Het net uitbreiden dus? Dat is immers hoe we het altijd gedaan hebben. De straten open en dikkere kabels leggen. Maar de hoeveelheid stroom groeit nu zo snel dat dat te lang gaat duren, we hebben de technici niet en we willen er samen natuurlijk alles aan doen om hoge kosten te vermijden waar we dat kunnen.

Slim laden: buiten de spits op het net, als de zon schijnt en het waait

Kan dat niet slimmer? Onze auto's, ook elektrische, staan het grootste deel van de dag stil. Alle gelegenheid dus om te schuiven met wanneer we deze opladen. Niet aan de stroom meteen begin van de avond als je thuiskomt, heel Nederland al volop elektriciteit aan het verbruiken is en de centrales op volle toeren moeten draaien. Maar buiten de spitsuren op het stroomnet en het liefst als de wind volop waait en de zon schijnt.

Slim laden dus. Op dit moment heb je als consument maar weinig prikkels om je elektrische auto slim en dus duurzaam te laden. Je betaalt immers op elk moment van de dag het vaste tarief dat je hebt afgesproken met je energiemaatschappij. Je energiemaatschappij betaalt overigens wel veelal fors minder voor stroom tijdens die dalmomenten, wanneer dat overschot aan (steeds vaker duurzame) stroom er is, terwijl hun inkooptarief op piekmomenten nauwelijks verschilt van wat jij betaalt. Datzelfde geldt overigens voor gas, ook daar betaal je het hele jaar door hetzelfde, terwijl hun eigen inkoopprijzen van dag tot dag verschillen. En daar pakken ze een soms flinke marge op.

Flink besparen met dynamische tarieven

Dat kan anders. Bij ANWB Energie berekenen we onze inkoopprijs van 100% gecertificeerde Nederlandse groene stroom en CO2-gecompenseerd gas 1-op-1 aan jou door. Je betaalt dus altijd een eerlijke prijs voor je energie en -afgaande op de tarieven van de afgelopen vijf jaar- ben je daarmee over de jaren ook nog eens flink goedkoper uit. We hoeven geen risicomarge in te bouwen, rekenen geen winstopslag per kilowattuur of kubieke meter gas, maar rekenen slechts een vast bedrag per maand aan vaste leveringskosten (eigenlijk een soort abonnement) om energie te ontvangen tegen inkoopprijs. Zo kun je al besparen wanneer je gewoon energie blijft gebruiken zoals je nu doet en kun je nog meer besparen wanneer je een elektrische auto hebt en die laadt wanneer de stroom goedkoop is. Je hoeft dus niet per se een elektrische auto te hebben om te profiteren van onze eerlijke tarieven!

Maar elk uur een andere stroomprijs, is dat niet heel spannend? Dat valt best mee. We leggen je graag precies uit wat dynamische tarieven zijn, hoe deze verschillen van vaste contracten en wat de risico's zijn en waarom je met dynamische tarieven kunt besparen. Omdat we niet aan welkomstbonussen doen (die vooral bedoeld zijn om je later juist meer te laten betalen), hoef je ook niet meer elk jaar over te stappen om zeker te zijn van een eerlijke prijs. Bij ons betaal je namelijk altijd een eerlijke prijs, of je nu drie weken of drie jaar klant bent.