Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Zakelijk Elektrisch Rijden Monitor 2023

19 juni 2023 Hoe denkt ondernemend Nederland over elektrisch rijden?

ANWB Zakelijk deed onderzoek naar hoeveel ondernemers al elektrisch rijden en hoeveel daarover nadenken. De ondervraagde ondernemers gaven ook aan wat de voor- en nadelen van elektrisch rijden zijn en of ze bereid zijn om binnenkort over te stappen.

Al 60.000 elektrische bedrijfsauto’s in Nederland

Op basis van recente cijfers van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) reden er op 31 maart 2023 354.312 volledig elektrische auto’s en 205.026 plug-in hybride auto’s in Nederland. Hiervan worden naar schatting zo’n 60.000 volledig elektrische auto’s gebruikt voor zakelijke doeleinden, en zo’n 25.000 plug-in hybride auto’s. 17% van de elektrische of plug-in hybride rijden voor zakelijke doeleinden.

29% verwacht in de komende jaren over te stappen

Van de ondernemers die aan ons onderzoek meededen rijdt 24% op dit moment al elektrisch en 76% nog niet. Van de groep ondernemers die nu nog niet elektrisch rijdt verwacht 29% binnen nu en vijf jaar over te stappen op elektrisch rijden. 7% verwacht dit binnen vijf en tien jaar te doen en 18% verwacht ooit over te stappen. 40% verwacht niet over te stappen op elektrisch rijden.

Voor- en nadelen elektrisch rijden

De meest genoemde voordelen van elektrisch rijden voor ondernemers zijn:

  • Beter voor het milieu
  • Prettige rij eigenschappen
  • Dagelijks voordeliger
  • Kunnen rijden op eigen stroom
  • Voorbereiding op milieuzones

De meest genoemde nadelen zijn:

  • Minder lang kunnen doorrijden
  • Actieradius is te laag
  • Niet beter voor het milieu
  • Te weinig oplaadpunten
  • Geen mogelijkheid om op te laden

Regelingen om elektrisch rijden te stimuleren voor ondernemers

De ondervraagde groep ondernemers is redelijk bekend met verschillende subsidies en regelingen om elektrisch rijden te stimuleren. Zo’n 68% gaf aan bekend te zijn met de aanschafsubsidie voor een nieuwe elektrische auto en bijna 61% is op de hoogte van de lagere bijtelling voor een zakelijke elektrische auto. Minder bekend is de aanschafsubsidie voor een tweedehands elektrische auto, waar een kleine 35% van de ondernemers van op de hoogte is.

Kosten elektrisch rijden

We hebben ook gekeken naar de huidige kosten die je met een elektrische auto maakt. Naast de aanschafprijs zijn er ook laadkosten. Waar je laadt maakt een groot verschil. Laad je een elektrische auto thuis op, dan betaal je gemiddeld 6,1 cent per km. Aan een publieke laadpaal betaal je gemiddeld 13,3 cent per km en wil je je auto snelladen, dan betaal je zo’n 17,3 cent per km.

Als we naar de complete kosten kijken, dan ben je goedkoper uit met een elektrische auto dan met een benzineauto. Als je vier jaar autorijdt (15.000 km per jaar), dan kost elektrisch rijden 61,4 cent per km en rijden in een benzineauto 63,4 cent per km.