Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

De toekomst van Mobility as a Service

6 mei 2021 “Eén app, één betaalsysteem én voldoende aanbod”

Steden worden voller, files zullen na corona weer toenemen en ook het ov zal waarschijnlijk weer vol zitten. MaaS, Mobility as a Service, zou zo maar eens de oplossing kunnen zijn om slimmer te reizen. We gingen in gesprek met vier mobiliteitsexperts over MaaS.

Aan het woord zijn Willem Aal, directeur van ANWB Zakelijk, Jeroen Kruisweg, directeur van ALD Automotive Nederland, Lizann Tjon, Programma Manager Smart Mobility Gemeente Amsterdam en Maurice Geraets, directeur Nederland NXP.

Een MaaS-app die je wakker belt bij file

Willem is een echte autorijder, maar als het hem makkelijk wordt gemaakt zou hij best gebruik willen maken van een MaaS-app. Hoe ziet de ANWB MaaS? “Wat de ANWB er onder verstaat, is heel eenvoudig: ik moet van A naar B en ik heb een app. Die geeft aan hoe ik het goedkoopst, snelst, efficiëntst en prettigst van A naar B ga komen. Het systeem bepaalt of daar twee, drie of vier modaliteiten inzitten. Ook het betalingsverkeer daarachter wordt geregeld. Als je MaaS echt tot een succes wilt maken, is dat wat moet gebeuren”, volgens Willem.

Jeroen van ALD Automotive herkent wat Willem zegt over MaaS: “De app kan je adviseren over keuzes, op basis van data, die die dag relevant zijn. Dus als het regent en er staat file, dan zou de app je idealiter eerder wakker moeten bellen, omdat hij weet dat je eerder weg moet. Als hij weet dat je thuis gaat werken, dan belt hij je niet”.

Deelmobiliteit in combinatie met MaaS

Maurice van NXP ziet dat de grote steden zonder slimme oplossingen tegen hun grenzen aan gaan lopen. “Je wilt een reis naar de stad met meer modaliteiten kunnen doen: met de fiets, de trein, de bus en ook met een auto of deelauto. Uiteindelijk kies je het vervoersmiddel dat past bij de plek waar je bent. Vanuit Maastricht naar Groningen is dat waarschijnlijk de trein of de auto. Ga je de stad in, dan is dat te fiets, te voet, met een nieuwe micro-modaliteit of het openbaar vervoer”, aldus Maurice.

Deelmobiliteit, zoals deelauto’s en deelscooters, nemen in populariteit toe. Maurice gelooft in de combinatie van deelmobiliteit met MaaS: “Als jij je auto deelt met anderen, dan zul je daar afspraken over moeten maken. Wie betaalt voor wat? Als je een auto met je buurman deelt dan is het heel simpel, maar als je een auto deelt met honderden mensen die je niet kent, dan zal er een dienstverlener moeten zijn die jou die dienst aanbiedt. Dan krijg je shared mobility in combinatie met MaaS: een dienstverlener die het vervoer regelt en je ontzorgt”. 

Alle aanbieders van modaliteiten in één app

De gemeente Amsterdam zet vol in op MaaS en doet verschillende proeven om mensen uit hun auto te krijgen. Lizann: “We hebben geprobeerd om mensen te verleiden om hun auto voor een maand in te leveren en om dan één maand lang met een mobiliteitsbudget op een andere manier te reizen. Na een maand zagen we dat 50% van de gebruikers zeiden dat ze de auto eigenlijk niet nodig hebben. Die waren ook echt bereid om de auto weg te doen, omdat ze nu wisten wat de alternatieven zijn. En de deelnemers zeiden: ’alsjeblieft één app, één betaalsysteem én voldoende aanbod”.

Ook ALD Automotive heeft een proef gedaan, waarbij ze klanten vroegen om hun auto in te leveren. Jeroen: “Na drie weken merkten we dat mensen hun gedrag blijvend veranderen. Waar wij dus de samenwerking moeten zoeken, is dat alle aanbieders van modaliteiten samen moeten in één app. Wij hebben een app die daar een heel eind mee op weg is. Alleen we hebben al die verschillende betaalapps nog. Daar zouden we iets voor moeten vinden”.

Van autofabrikant naar mobiliteitsaanbieder

Ook autofabrikanten en dealers volgen de ontwikkelingen rondom deelmobiliteit en MaaS op de voet. Willem: “De autofabrikant is in mijn beleving aan het veranderen van een productenleverancier naar een service- of conceptaanbieder. Zij stappen in verhuur- en deelauto-concepten en zelfs in fietsconcepten. Een autofabrikant wordt veel meer een mobiliteitsaanbieder. Er zijn al bedrijven bekend met deze turnaround. Wij, de automobielclubs van Europa, zijn ook aan het bewegen van pechhulporganisaties naar mobiliteitsproviders”, legt Willem uit.

Wordt MaaS een succes?

Of MaaS een echt succes wordt, ligt aan de behoefte van de consument. Willem: “Alles valt en staat met vraag en aanbod. De consument heeft nu nog geen idee wat MaaS is. Op een gegeven moment zal er een kanteling plaatsvinden - en dat heeft een sterk verband met hoe duur autogebruik en parkeren wordt - dan komt die behoefte er”. Maurice voegt toe: “Je wilt de mogelijkheden aangeboden krijgen waar je makkelijk uit kunt kiezen. Ik denk dat MaaS een toekomst heeft en dat de verwachtingen waar gemaakt worden, maar het zal nog even duren”.

Wil je meer te weten komen over MaaS? In onze podcastreeks De nieuwe mobielen gaan deze vier experts samen met Annette van Soest in gesprek over de toekomst van mobiliteit. In deel 1 geven we een introductie over MaaS en hoor je meer over verschillende MaaS-pilots.

Een aantal citaten uit de podcast zijn voor de leesbaarheid ingekort.