Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Micromobiliteit als oplossing voor slechte bereikbaarheid grote steden

15 december 2020 Steeds meer bedrijven ontdekken nieuwe vormen van mobiliteit

Zakelijke rijders kampen steeds meer met de slechte bereikbaarheid in grote steden. Ingestelde milieuzones maken het lastig voor oudere bedrijfswagens om nog de stad in te rijden en er zijn weinig parkeerplekken beschikbaar. Nieuwe vormen van elektrische micromobiliteit bieden een oplossing.

Wat is micromobiliteit?

Elektrische fietsen en scooters, speed pedelecs en brommobielen: allemaal vallen ze onder micromobiliteit. Deze vervoersmiddelen zijn compact, eenvoudig in gebruik en, omdat ze weinig plaats innemen, makkelijk te parkeren. Omdat er verschillende deelconcepten op de markt zijn, hoef je ze niet eens zelf aan te schaffen. Daarom biedt micromobiliteit ook mogelijkheden voor ondernemers, die hun bedrijfswagen niet altijd in het centrum kwijt kunnen.

Pakketjes bezorgen per fiets

De elektrische fiets wordt door bedrijven al veelvoudig ingezet voor het bezorgen van maaltijden. Door een transportelement toe te voegen, is het ook mogelijk om er pakketjes mee te bezorgen. Dit werkt niet alleen efficiënt, maar is ook een stuk duurzamer dan enkel bestelbusjes in te zetten. Daarnaast veroorzaken elektrische fietsen geen geluidsoverlast en stoten ze geen CO2 uit.

Om dit mogelijk te maken wordt er gebruik gemaakt van hubs of servicepunten aan de rand van de stad. Bedrijven leveren hier met busjes of vrachtwagens pakketjes af. Vervolgens worden deze pakketjes opgehaald door bezorgers op een elektrische fiets. Zij rijden daarna snel en efficiënt het centrum in.

Een elektrische fiets aanschaffen voor jezelf of je werknemers? Zo regel je dat.

PostNL doet proef met elektrische transportfiets

Eén van de bedrijven die hiermee experimenteert is PostNL. Zij startten afgelopen zomer, in samenwerking met Fulpra en de gemeente Nijmegen, een proef met een bijzondere elektrische transportfiets. De driewielige transportfiets is elektrisch aangedreven en is speciaal ontwikkeld voor gebruik in de binnenstad. Ze kunnen zelfs in smalle straten rijden, waar geen auto’s – laat staan bestelbusjes – mogen rijden.

Achter de fiets bevindt zich een laadruimte van 2,6 kubieke meter. Hier passen twee standaardcontainers van PostNL in die eenvoudig geladen en gelost kunnen worden. Om de fietsen te monitoren, zijn ze uitgerust met verschillende sensoren en een communicatiesysteem. Als de proef succesvol blijkt, dan zal PostNL kijken of de transportfietsen ook ingezet kunnen worden in andere binnensteden.

Ook klussers aan de elektrische (vracht)fiets

Onlangs is er bij een mobiliteitshub in Amsterdam de eerste P+R met E-cargobike service geopend. Deze dienst is door DOCKR en MOBIAN speciaal opgericht voor bouwvakkers, installateurs, monteurs en overige klussers.

Deze ondernemers kunnen sinds november bij de Mobihub in Amsterdam-West per uur of dag(deel) een parkeerplaats en elektrische vrachtfiets reserveren. Bij de hub laden ze de spullen die ze nodig hebben in de elektrische vrachtfiets en vervolgens fietsen ze naar hun klanten. Voor eventuele collega’s zijn er extra (elektrische) fietsen beschikbaar. Aan het einde van de klus leveren ze de vrachtfiets weer in en rijden ze weg in hun eigen bedrijfsbus.

Deze dienst biedt verschillende voordelen: de klussers betalen geen parkeerkosten meer bij hun klanten, besparen tijd in het drukke stadsverkeer én het zorgt voor een vermindering van vervuilende bedrijfsbussen in de stad.

Ook deelscooters en brommobielen zijn in trek

Aanbieders van e-scooters richten zich ook langzaam op de zakelijke markt. Zo bood Felyx tot voor kort hun deelscooters enkel aan consumenten aan. Vanwege de coronacrisis hebben ze een nieuwe dienst bedacht: ‘Felyx delivery’. Met deze dienst kunnen (horeca) ondernemers tegen een gereduceerd tarief gebruik maken van de e-scooters, zodat ze hun service kunnen blijven aanbieden.

Ook brommobielen, zoals de Lev en de Birò, zijn in trek. Deze kleine auto’s vallen vooral bij zzp’ers in de smaak die voor afspraken in de binnenstad moeten zijn. De Birò is aan te schaffen, maar - net zoals de Lev - ook te huren als deelauto. De brommobielen zijn makkelijk in gebruik en hebben een groot voordeel: door hun compacte formaat zijn ze bijna overal te parkeren.

Goed om te weten: bij het aanschaffen van een elektrische brommobiel kun je gebruik maken van de MIA en Vamil regelingen. Hiermee kan je een deel van de aanschafkosten afschrijven van je winst.

Pas op met elektrische steps

Er komen steeds meer alternatieven op de markt om efficiënt en duurzaam de drukke steden in te rijden. Op sommige vormen van micromobiliteit moeten we echter nog even wachten. Waar in andere landen al veelvoudig gebruik gemaakt wordt van elektrische steps, zijn deze in Nederland nog verboden om op de openbare weg mee te rijden. We verwachten in 2021 duidelijkheid over nieuwe regels omtrent elektrische steps en andere nieuwe vormen van micromobiliteit.

De ANWB ziet de voordelen van micromobiliteit en is daarom samen met verschillende partijen betrokken bij het herinrichten van de stad. Want door al deze nieuwe vormen van mobiliteit worden de fietspaden steeds drukker. Daarom werken we aan een ontwerpmethodiek ‘Verkeer in de stad’, zodat iedereen veilig kan wonen, reizen én werken in de stad.