Data voorkomt pech onderweg

“Gezamenlijk leren we van voertuigdata”

Dankzij de nieuwste technologische ontwikkelingen zijn we steeds beter in staat om grote hoeveelheden data te verwerken. Met deze data doen we binnen de ANWB onderzoek, dat we bijvoorbeeld gebruiken om connected services aan te bieden. We vroegen twee experts binnen de ANWB hoe het nu staat op het gebied van (big) data en connected services.

Vorig jaar spraken we Gert-Jan Meeuws - binnen ANWB hulpverlening verantwoordelijk voor de afdeling Business Change and Innovation - over big data. Gert-Jan: “We kunnen steeds meer met data. De technologie wordt betaalbaarder en technisch gezien wordt het steeds makkelijker om grote hoeveelheden data te verwerken. Op dit moment zijn we bezig om ons eigen ecosysteem en een digitaal platform te bouwen. Hier komen verschillende digitale oplossingen en innovaties bij elkaar, om zo de klant nog beter van dienst te zijn.”

Data uitlezen met de Smart Driver

Dankzij de grote hoeveelheden data die de ANWB bezit, kunnen we nieuwe producten ontwikkelen. Bas Jansen, die we eerder spraken over connected services, is verantwoordelijk voor de Connected Car afdeling bij de ANWB. Zijn afdeling heeft onlangs een nieuw product voor consumenten op de markt gebracht: Smart Driver

Bas: “Smart Driver is de opvolger van ANWB Connected, dat we in 2017 lanceerden. Het is een connector die je in je auto stopt en die je auto continu op 25 punten controleert. De data die hieruit komt gebruiken we om advies te geven over je auto. We kunnen bijvoorbeeld al voordat er een lichtje gaat branden in je auto zien dat je accu binnenkort stuk kan gaan. De berijder ontvangt vervolgens een melding in de app of wordt gebeld door de Wegenwacht.” 

Een omkeer in pechmeldingen

Dankzij de data die we hebben kunnen we pech voorkomen en steeds beter voorspellen. “We kunnen nu zelfs hulpdiensten inschakelen bij mogelijke ongevallen”, vertelt Bas. “De Alarmcentrale wordt dankzij de connector automatisch op de hoogte gebracht van een ongeval. Door gebruik te maken van de nieuwste technologieën worden onze Wegenwacht pakketten steeds interessanter. Zo blijven we ook in de toekomst relevant.”

Ook pech melden is in de afgelopen jaren veranderd. Inmiddels melden steeds meer leden hun pech digitaal en worden pechmeldingen vaak digitaal afgehandeld. Dit biedt mogelijkheden om onze dienstverlening naar een hoger niveau te tillen. 

Gezamenlijk leren van voertuigdata

Samenwerken met partners en zusterclubs is voor de ANWB belangrijk. Bas: “Samen met The AA (VK) en ÖAMTC (Oostenrijk) zijn we een Telematica bedrijf, DRVN, gestart in Londen. Deze joint venture biedt een platform met connected diensten. Naast de aandeelhouders zijn er ook andere Europese clubs klant van DRVN en nemen zij connected diensten af. Het voordeel van deze samenwerking is dat we gezamenlijk leren van voertuigdata. Daarnaast onderzoeken we hoe we met zusterclubs op andere manieren kunnen samenwerken op het gebied van data.”

Digitaal ecosysteem

Gert-Jan en zijn team werken op dit moment aan een digitaal ecosysteem. Binnen dit ecosysteem kunnen leden digitaal pech melden en kan voertuigdata worden geïnterpreteerd. Zo kunnen we pech voorkomen en nog beter helpen bij pech. Gert-Jan: “Dankzij verschillende investeringen hebben we slimme algoritmes en modellen gemaakt die ons hierbij helpen. We bieden zakelijke klanten de mogelijkheid om aan te sluiten, om zo gezamenlijk een optimale klantbeleving te creëren”.

Voor complexere hulpverlening doet de Wegenwacht samen met de Alarmcentrale proeven met het gebruik van zogenaamde hulp op afstand. “Door middel van een AR (augmented reality) oplossing kan de hulpverlener meekijken met de berijder om zo in te schatten wat er aan de hand is. Hiermee kunnen we de berijder weer zo snel mogelijk op weg helpen”, legt Gert-Jan uit.

Data delen

De ANWB vindt privacy belangrijk en is voorzichtig met het delen van data. Met goedkeuring van de berijder en medewerking van autofabrikanten is er veel mogelijk. Gert-Jan: “Deze data kan bijvoorbeeld als input dienen voor onze modellen. Dan kom je op een heel ander niveau uit. We zijn dan nog beter instaat om bepaalde gevallen pech te voorspellen”.

Ondanks dat de ANWB al veel kan en doet met data, zijn er ook uitdagingen waar we mee te maken hebben. Bas: “We merken dat autofabrikanten op hun eigen manier met data omgaan. Dat maakt het voor ons af en toe lastig. We zien graag dat de consument meedenkt over het gebruik van data. Vervolgens kunnen er standaardisaties komen over hoe we met deze data omgaan”.

ANWB Zakelijk biedt haar grootzakelijke klanten pechhulp aan op maat. Zo worden je berijders professioneel geholpen en kunnen ze snel weer op weg. Meer informatie over onze dienstverlening op de grootzakelijke markt? Neem vrijblijvend contact met ons op.