Wat te doen bij diefstal?

Diefstal. Op vakantie is dat wel het laatste waar je op zit te wachten. De zonnebril, mobiele telefoon en foto- en videoapparatuur zijn de meest gestolen producten, dus houd die extra in de gaten! Wat doe je als je wordt bestolen?

Alarmcentrale

Als je een reisverzekering hebt, krijg je in geval van diefstal een vergoeding. Maar daarvoor moet je wel de juiste stappen ondernemen. Vul het schadeformulier zo volledig mogelijk in en meld de diefstal/schade zo snel mogelijk bij je verzekeraar. Wacht daar niet mee tot je weer thuis bent.

Doe altijd aangifte bij de lokale politie en vraag bij diefstal/vermissing een kopie van het proces-verbaal dat wordt opgemaakt. Die heb je nodig bij de schadeclaim. Behalve het schadeformulier verwachten veel verzekeraars ook dat je het proces-verbaal meestuurt. Ook niet onbelangrijk is dat je met het proces-verbaal je spullen kunt laten opsporen en in het meest gunstige geval bij vondst ook weer kunt meekrijgen.

Stappenplan: wat te doen bij schade, diefstal of ziekte?

  1. Meld de situatie zo snel mogelijk bij de ANWB Alarmcentrale of je verzekeraar
  2. Doe aangifte bij de plaatselijke politie of neem contact op met de plaatselijke arts
  3. Vraag om een kopie van proces verbaal of schriftelijke verklaring
  4. Overleg met de ANWB Alarmcentrale voor advies
  5. Bewaar beschadigde bagage
  6. Maak foto’s van de situaties
  7. Meld schade/diefstal ook als je elders bent verzekerd
  8. Bel met de alarmcentrale:
  9. Vanuit Nederland: 088 269 28 88
  10. Vanuit buitenland: +31 70 314 14 14