200 miljoen kilo strooizout

Rijkswaterstaat heeft 200 miljoen kilo strooizout op voorraad. Het meeste zout is dit jaar afkomstig uit Duitsland, waar steenzout gewonnen wordt in zoutmijnen. Het strooizout ligt opgeslagen in vijf centrale zoutloodsen. Vanuit die loodsen worden 56 steunpunten in het land bevoorraad.

1,5 miljoen kilo...

Zoveel strooizout gaat er op een gemiddelde winterdag doorheen bij preventief strooien op alle snelwegen. Dat strooien gebeurt meestal midden in de nacht om zo de spits voor te zijn, al is een beetje verkeer wel handig om het zout te laten mengen met de sneeuw. Moeten de strooiwagens in actie komen tijdens sneeuwbuien, dan gaat er al snel het driedubbele aantal kilo’s zout doorheen!

#Weetje: al bij de eerste sneeuwvlokken gaan 325 waarnemers van het KNMI met een speciale sneeuwliniaal naar buiten.

De sneeuwvloot

  • 542 strooiwagens
  • 350 sneeuwschuivers
  • 2 Firestorms
  • 1 Filesproeier
  • 1200 man

Met de Filesproeier is het mogelijk om bij hevige sneeuwval en lange files twee rijstroken breed onder auto’s door te sproeien. Bij ijsplaten op de snelweg spuit de Firestorm door middel van een sproeibalk warme (ca. 60 graden) zoutoplossing op het ijs dat direct smelt. Zo start het dooiproces.

#Weetje: In de winter van 2014 reden de sneeuwschuivers 28 keer de wereld rond. Ze legden samen 1,2 miljoen km af tijdens 16.000 ritten.

Duivelse Dilemma’s

1 Wel of niet strooien?
Dat bepalen de 48 ‘gladheidscoördinatoren’ van Rijkswaterstaat. Zij kijken naar de weersomstandigheden en de conditie van het wegdek: is de weg nat, droog, hoe is het zoutgehalte en de luchtvochtigheid? Ook wordt er druk overlegd met meteorologen van het KNMI, die de gladheidscoördinatoren 24/7 van de actuele weersverwachtingen per regio voorzien.

2 Nat of droog strooien?
Er wordt vooral gestrooid met nat zout, een mengsel van wegenzout en calciumchloride. Met zout verlaag je het vriespunt van water; door nat te strooien kun je nauwkeuriger en met minder zout gladheid tegengaan. Nat strooizout blijft ook beter op de weg liggen.

3 Schadelijk of onschadelijk?
Zout en auto’s zijn geen vrienden. Strooizout is meestal een mengsel van 70% natriumchloride – wat je ook op je eitje strooit – en 30% calciumchloride pekel. Zout bevordert roestvorming, maar de grootste boosdoener is vocht. Metalen roesten niet als ze in een droge omgeving in aanraking komen met zout, maar in een vochtige omgeving versnelt zout het roestproces. Vooral oudere auto’s kunnen slecht tegen pekel.

Code rood

Iedere winter is het wel een paar keer raak: code rood. Ga niet de weg op want er is extreem weer op komst, luidt dan het advies. Maar wanneer spreken we van extreem weer? 

  • gladheid door ijzel, ijsregen of sneeuw: minstens drie cm per uur of minstens tien cm in zes uur.
  • driftsneeuw: met een windkracht van 6 of meer
  • onweer: > 500 ontladingen in vijf minuten
  • regen: minstens 75 millimeter in 24 uur
  • windstoten: minstens 100 km/u, aan de kust in de winter minstens 120 km/u

#Weetje: Alle strooiwagens samen leggen binnen twee uur 10.000 km af om snelwegen, op- en afritten en verzorgingsplaatsen preventief te strooien.