Hoe kan ik mijn factuur betalen?
Je kunt de facturen van het ANWB Lidmaatschap, de Wegenwacht en andere producten en diensten betalen middels een automatische incasso of via internetbankieren. Op de factuur staan de gegevens (o.a. betaalkenmerk) die je hiervoor nodig hebt. Betaal je liever niet digitaal? Je kunt ook een overschrijvingskaart gebruiken of betalen in de ANWB Winkels.
Wil je de factuur inzien of je betaalwijze aanpassen? Dat kan op de facturenpagina in Mijn ANWB. Deze aanpassing geldt pas voor een volgende factuur.
Hoe weet ik of mijn betaling goed is gegaan?
In Mijn ANWB vind je een overzicht van je facturen voor je lidmaatschap of abonnement. Eventuele openstaande bedragen staan hier ook bij.
Heb je wel betaald, maar staat er toch een openstaand bedrag in Mijn ANWB? Check dan bij je bank of het bedrag naar het juiste rekeningnummer is overgemaakt. Is dat het geval? Stuur ons dan zo snel mogelijk een kopie van het betalingsbewijs. Dit kan via het contactformulier of per post:
ANWB Leden Service Center
t.a.v. ledenadministratie
Postzone H1C
Postbus 93200
2509 BA Den Haag
Wat is het rekeningnummer van ANWB?
Ons rekeningnummer voor lidmaatschappen en abonnementen is NL73 RABO 0333 0033 30. Gebruik voor betalingen vanuit het buitenland de BIC-code RABONL2U.
Wil je een bedrag overmaken aan ANWB Verzekeringen? Gebruik dan het rekeningnummer NL35 INGB 0000 0998 82. En vergeet niet om het polisnummer van je verzekering te vermelden.
Hoe weet ik welke betaalwijze ik gebruik?
Op je factuur staat of het bedrag automatisch wordt afgeschreven, of dat je het zelf moet overmaken. In Mijn ANWB kun je onder ‘Persoonlijke gegevens’ terugvinden welke betaalwijze je gebruikt en dit aanpassen.
Hoe werkt de betalingsregeling?
Als je onze factuur voor je lidmaatschap of Wegenwacht abonnement even niet kunt betalen, dan kun je daar een betalingsregeling voor aanvragen in Mijn ANWB. We verspreiden het bedrag over een aantal termijnen, zodat je minder in één keer hoeft te betalen. Hoeveel termijnen en hoeveel je per keer betaalt, hangt af van het totaalbedrag. Dit laten we weten bij je aanvraag.
Kan ik de datum van de automatische incasso veranderen?
Op de factuur staat de datum waarop we het bedrag van je rekening afschrijven. Dit kun je niet aanpassen. Als de betaling mislukt, sturen we je een e-mail. Je kunt het bedrag dan zelf naar ons overmaken. Hebben we je e-mailadres niet? Dan sturen we je een betaalherinnering met de post.
Ik heb al toestemming gegeven voor automatische incasso, waarom krijg ik alsnog een e-mail om dat te bevestigen?
Als je instelt dat je je lidmaatschap of abonnement bij ANWB per automatische incasso betaalt, dan vragen we je altijd om deze keuze in de omgeving van je eigen bank te bevestigen. Daarom sturen we je een e-mail. Dat doen we ook als je iets verandert aan je bankgegevens, lidmaatschap of abonnement. Zo weten we zeker dat je toestemming geeft voor de automatische betaling: dat is veiliger en voorkomt fraude.
Lees meer over toestemming geven voor automatische betalingen.
Ik heb toestemming gegeven voor automatische incasso, maar er is niets afgeschreven. Wat nu?
Op de factuur staat de datum waarop we het bedrag van je rekening afschrijven. Is dat niet gebeurd, dan is er misschien iets veranderd aan je bankgegevens. In Mijn ANWB kun je deze gegevens checken en eventueel aanpassen.
We proberen geen tweede keer om het bedrag van je rekening af te schrijven. Betaal de openstaande factuur daarom zelf via Mijn ANWB: daar vind je een overzicht van al je facturen en openstaande bedragen, en kun je deze eenvoudig en snel betalen via iDEAL. Doe je dit niet, dan krijg je een herinnering van ons.
Mijn rekeningnummer is veranderd, moet ik dat doorgeven aan ANWB?
Als je bankgegevens wijzigen, geef dit dan door via Mijn ANWB. Anders schrijven we het bedrag voor je lidmaatschap of abonnement misschien af van degene met jouw oude rekeningnummer.
Hoe kan ik mijn toestemming voor automatische incasso intrekken?
In Mijn ANWB verander je bij ‘Persoonlijke gegevens’ eenvoudig je betaalwijze. Je kunt hier bovendien je toestemming voor automatische betaling intrekken.
Ik heb mijn toestemming voor automatische incasso ingetrokken. Is mijn lidmaatschap of abonnement nu ook afgelopen?
Als je jouw toestemming voor automatische betalingen intrekt, loopt niet meteen je lidmaatschap of abonnement af. Wil je dat wel? Neem dan telefonisch contact met ons op.
Als ik mijn lidmaatschap of abonnement opzeg, vervalt dan ook mijn toestemming voor automatische incasso?
Officieel blijft je toestemming voor automatische betaling drie jaar in ons systeem staan. Mocht je in deze periode toch weer een lidmaatschap of abonnement bij ANWB willen, dan kunnen we de automatische betaling snel weer activeren. Wil je niet dat je toestemming bewaard blijft? Dan kun je deze formeel intrekken in Mijn ANWB.